Léto. Čas dovolených, ale také období, kdy české silnice praskají ve švech. Ne každý do cíle dojede. Za poslední tři měsíce u silnic přibylo sedm křížků.

Pardubický kraj apeluje na ohleduplnost a předvídavost. Opět po roce spustil kampaň Bezpečné léto v duchu motta Řiďte tak, aby nikdo nikomu nechyběl. Ne každý má totiž tolik štěstí jako osmašedesátiletá řidička, která se minulou středu na přejezdu v Letohradu srazila s vlakem a z děsivé nehody vyvázla pouze s obraženinami, či řidiči dvou aut, která se srazila v pátek v Lanškrouně na objízdné trase opravovaného mostu.

Kritická pětatřicítka

Místem, odkud nejčastěji přicházejí zprávy o nehodách, je I/35, klíčová spojnice Čech s Moravou. Denně po ní proudí desetitisíce aut i kamionů, kolony a nehody jsou na denním pořádku. Ve čtvrtek k jedné z nich musel vzlétnout vrtulník, když ve Vysokém Mýtě havaroval cyklista.

Nejen kolem I/35, ale i podél dalších páteřních silnic v kraji se v rámci zmíněné kampaně objeví billboardy, v rádiích pak zazní emotivní spoty, které mají mírnit agresivitu řidičů. „Chceme upozornit na to, že řidiči se mají chovat ohleduplně a slušně, zvláště na páteřních komunikacích a přehledných úsecích, kde paradoxně dochází k největšímu počtu a k nejzávažnějším dopravním nehodám,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Nejde jen o zmíněnou „pětatřicítku“, kde kraj stále prověřuje možnost vybudování střídavých třípruhů, ale i o silnici I/43 ze Svitav na Brno či o úseky I/11 z Hradce Králové na Ostravu, kde na jednom z nejrizikovějších míst – na křižovatce na Šedivci – má v příštích letech vyrůst kruhový objezd.

Hrozí mikrospánek

Podle odborníků řidiči zbytečně riskují a právě v létě – se slovy „už tam budeme, to už dojedu“ – přeceňují své síly. „Je tu velké nebezpečí mikrospánku, který nelze předvídat,“ varuje Josef Čmuchálek z centra bezpečné jízdy společnosti Dekra a mezi dalšími riziky jmenuje nedostatečné bezpečnostní přestávky či nedodržování pitného režimu. Vliv má i samotný stres z jízdy, ať už po Česku, či po zahraničí.

Kromě kampaně kraj realizuje i další opatření, která mají zvýšit bezpečnost.

Šest stovek kilometrů silnic druhých a třetích tříd v kraji pokrylo nově namalované vodorovné značení a kromě toho kraj připravuje i další projekty. „V letošním roce je v plánu také projekt, který bude monitorovat padání kamení na vozovku, nejdříve v oblasti skalního masivu v Brandýse nad Orlicí, později případně na dalších místech v kraji,“ nastínil mluvčí kraje Dominik Barták.

Pojede ke stezce vlak?

Řešení vyžaduje i situace v Dolní Moravě na Králicku, která trpí náporem aut. Turisté tam míří na Stezku do oblak. Obci se třemi stovkami obyvatel by podle dřívějších slov starosty Richarda Nováka pomohlo, kdyby turisté začali méně jezdit autem a více využívali veřejnou dopravu. Kraj si pohrává s myšlenkou přivést tam trať, prozatím ale reaguje instalací bezpečnostních prvků a dopravního značení, připravuje i rozšíření silnic a chybět by neměl ani chodník pro pěší. Druhá etapa rekonstrukce tam má být zahájena v roce 2019.

Silnice první třídy často v přehledných úsecích svádějí k rychlé jízdě. Stačí ale okamžik a… S počtem nehod, kolizí a kolapsů dopravy v Pardubickém kraji jednoznačně vévodí silnice I/35, na níž při dopravních nehodách jen letos vyhasly už minimálně čtyři lidské životy.

V kraji umírali řidiči, cyklisté i motorkář
Pardubický kraj - Na silnicích v kraji za poslední tři měsíce přibylo 7 křížků.

- Na Pardubicku je nejtragičtějším úsekem posledních měsíců I/35 okolo Býště. V červnu tu po nehodě kamionu zemřel jeden ze spolujezdců, v květnu nedaleko odtud u Chvojence po nárazu do stromu zemřel řidič felicie, kterému se stal osudným převážený náklad.

- Pomníček na konci května přibyl i u Janova na Svitavsku, kde při nehodě dvou kamionů a osobáku zahynula dvaačtyřicetiletá žena. Hned 6. června do cíle nedojel motorkář, který se v Morašicích střetl s autem. Na místě zemřel.

- Tragicky skončila i nehoda auta a cyklisty u Třemošnice na Chrudimsku, kde v půli května zranění podlehl 28letý cyklista. Oběť si vyžádala také nehoda z 26. června v Čankovicích, kde se srážka dvou aut stala osudnou 78leté ženě.

- Na Orlickoústecku zemřel 25. června chodec, kterého v noci srazilo auto mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou.

„Zájem žen roste,“ říká o kurzech bezpečné jízdy odborník

Vysoké Mýto - Ohleduplnost. Obezřetnost. Předvídavost. To by měly být jedny ze základních vlastností každého řidiče.

Kdo si však nevěří, může si své schopnosti nechat prověřit. Kde? Třeba na polygonu ve Vysokém Mýtě, kde společnost Dekra pořádá kurzy bezpečné jízdy. Míří sem firmy i jednotlivci a kurzy se staly i oblíbeným dárkem.

Rozhodně nejsou jen výsadou mužů. „U žen je zde vzrůstající trend,“ přitakává vedoucí centra bezpečné jízdy Josef Čmuchálek s tím, že do kurzů chodí mladí i zkušení řidiči. „Dá se říci, že účastníci jsou v rozmezí pětadvacet až pětapadesát let. Silně zde ale chybí skupina seniorů,“ upozorňuje odborník a dodává, že kurzem by podle něj měl projít každý, a to i opakovaně. „Zopakovat si to jednou za dva, tři roky není určitě na škodu. Určitě je vhodné tento kurz absolvovat například při změně vozidla,“ dodává Josef Čmuchálek z Dekry.