VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Josef Macháček ovládl Intercontinental Rally

Konopáč /ROZHOVOR/ - Známý 57letý motocyklový jezdec přesedlal na nějaký čas ze čtyřkolky na buggy, s níž v Maroku vyhrál soutěž po stopách Dakaru.

12.2.2015
SDÍLEJ:

Známý motocyklový závodník Josef Macháček odletěl do Afriky, aby se tu zúčastnil Intercontinental Rally 2015. Foto: Josef Vaníček

Koncem ledna jsme v našem Deníku otiskli rozhovor s motocyklovým jezdcem Josefem Macháčkem, pořízený krátce před odjezdem do Afriky na závody nazvané Intercontinental Rally 2015, které vedly v Maroku po stopách původního Dakaru. Jel je ale nikoliv na čtyřkolce, na níž se ve světoznámé pouštní rallye proslavil, když ji pětkrát vyhrál, ale ve dvouposádkovém autě buggy MD Optimus se spolujezdcem Filipem Němotou. Před pár dny se 57letý Josef Macháček z Afriky vrátil, a jak jinak, než s vítěznou trofejí.

„Jel jsem jen tu kratší část, pouze po Maroku a jednalo se o takové vítězství – nevítězství. Ten závod je mírně řečeno jednoduchý, tréninkový a třeba jedni známí mne hned v přístavu v Almérii (španělské město, odkud se přeplouvá do Maroka – pozn. aut.) se smíchem napadli, co dělá profesionál mezi amatéry. Mé auto tam bylo opravdu oproti jiným jasně nejlepší a nejrychlejší, o čemž svědčí můj náskok v cíli na druhého, který činil něco kolem 5,5 hodiny."

Vy jste tam ale jel z několika různých důvodů…
Již před odjezdem jsem říkal, že moje auto je na tyto závody více než dobré a že se jich jedu zúčastnit jen kvůli tomu, abych si otestoval jeho chování v místních podmínkách a také aby se noví mechanici seznámili s takovou tou mašinérií doprovodu. Samozřejmě jedním z důvodů mé účasti bylo i to, že si zase zazávodím v lednu v tamním prostředí, jelikož jsem s buggynou ještě tyhle terény nejel.

Závody se jely po stopách původního Dakaru, poznával jste tam něco?
Poznával, a bylo to příjemné. Třeba jsme jeli po některých úsecích Dakaru 2007, protože ty duny tam se nemění a tratí tam také tolik není. Maroko je na tyto terény hodně zajímavé, z oázy vjedete do kamení, a pak zase najednou na pískovou cestu či dokonce do solného jezera, ve kterém jedete 15 kilometrů rychlostí 170 km za hodinu.

Je velký rozdíl absolvovat závody na čtyřkolce a v buggyně?
No jéje. Zmiňoval jsem třeba to solné jezero. Když jsem po něm jel minule na čtyřkolce, tak jsem se trápil. Zato teď jsem spíše odpočíval, možná mohu říct, že jsem si to doslova užíval.

Závody tedy splnily svůj účel?
Určitě. Trošku mě ale na pořadatele mrzelo, že když už jsme se dostali do Merzougy, kde jsou veliké stometrové duny a terén, který opravdu nenajdete nikde jinde na světě, že jsme tam nezůstali jednu celou etapu, že se tam neudělal třeba nějaký stokilometrový kroužek v dunách. Dokonce jsem jednu chvíli zvažoval, že bych v Merzouze zůstal a v závodě dál nepokračoval, abychom tam trochu potrénovali. Je to totiž alfa a omega všeho, co auto může snést. Já tedy u své buggyny vím, že je zrozená na závodění a že byla sestavována lidmi s ohromnými zkušenostmi. Vždyť se šest let vyrábí, upravuje a testuje. Na druhou stranu si kamenité cesty a pláně můžu nalimitovat všude, ale ty stometrové duny jsou asi opravdu jen tady v Maroku, nedaleko alžírských hranic, kde je území 30 x 21 kilometrů těchto dun plné.  A věřte, že jezdit zde je i pro mne stále zážitek. Když člověk jede po úbočí do stometrový výšky, pak to na vrcholu zlomí, a zase dolů a ještě nabere rychlost… No jak říkám, zážitek.
Pak mne ještě mrzela jedna věc, a to že v závodě bylo dost přejezdů. Mně by více vyhovovalo jet to najednou, v kuse. Ale to jsou takové ty organizační věci.

Tady v Čechách panuje zima, i když u nás v okolí Chrudimi v trochu lehčím rázu. V Africe jste se alespoň zahřál, ne?
Samozřejmě jsem se tam jel i vyhřát, ale budete se divit, bylo tam poměrně chladno. Ty ranní přejezdy v buggyně, která netopí, byly horší než na čtyřkolce. Na ní s tím člověk tak nějak počítá a ustrojí se, ale v autě jedete v kombinéze, pod ní jen nehořlavé prádlo a víc nic. Nějaké teplé věci si vzít nemůžete, to byste se pomalu nevešel do sedačky. A kdyby to chladno bylo jednou, tak se to dá nějak vydržet, ale ono to bylo ve více etapách. Takže to bylo takové nepříjemné, ale na druhou stranu i poučné, protože jestli s buggy pojedu na Dakar 2016, tak si do vozu musím zabudovat nějaké topení.

Jaký máte tedy teď plán na letošní rok?
Chci se zúčastnit celého seriálu Mistrovství Evropy v jednomístných buggynách, tří light vehicle, závody typu Kaja. Jedná se o čtyři závody Mistrovství Evropy a osm párových, které se jedou dva v Rakousku, tři v Maďarsku a tři v Polsku. Chci zkrátka odjet takový ucelený seriál, aby z toho vzešel nějaký výsledek a já viděl, jak na tom jsem. Do toho chci jet ještě nějaké offroad maratony tady po republice, což už bude k zešílení. (smích)

A co se týče Dakaru?
K tomu všemu ježdění chci samozřejmě připravovat buggy na Dakar 2016. A zde jsou dvě možnosti. Buď začnu shánět spolujezdce a pojedu jej ve dvou, anebo budu dělat vůz jednomístný. Ale ještě také přemýšlím o závodech Afrika race 2016, což jsou vlastně závody v původním termínu Dakaru po Africe. A když jsem viděl, že letos je vyhrála buggyna, naprosto stejná jako ta moje, tak mám takové malé cukání jet zde. Stroj jsem si na části trati vyzkoušel a fungoval velice dobře, kluci mechanici se tam už také rozkoukali, tak se možná nechám zlanařit na Afriku race. Ale to se rozhodnu až tak v polovině června. Kdyby to takhle dopadlo, tak bych „pravý" Dakar, jedoucí se teď v jižní Americe, absolvoval až v roce 2017, a to už zase na čtyřkolce. Zde totiž existuje takový zajímavý projekt, že by se nás sloučilo více lidí, mezi nimi i jeden novinář, který chce tyto závody odjet, jeli bychom to i pro nějakou nadaci atd. Když to vše klapne, už letos v říjnu vyrazíme do Řecka na Serres rally, a to v rámci trénování navigace. Tyto závody jsou jednak levné, ale na druhou stranu hodně těžké. To je ale ještě daleko a nic není podepsané, tak je o tom zatím zbytečné předem hovořit.

Radek Pecina

Autor: Redakce

12.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pétanque - ilustrační foto

Petrohrad: Koulím zdar a pétanque zvlášť

Po bouřkách a přeháňkách z posledních týdnů zažívají houbaři v lesích žně.

Žampiony rostou v centru Chrudimě

Zloděj ukradl modrý kontejner

Česká Rybná – Skutečští policisté pátrají po zloději, který v České Rybné na Chrudimsku ukradl z volně přístupného pozemku vedle silnice velkoobjemový modrý kovový kontejner s dřevěnou nástavbou, který byl určen na biomasu. 

V podkroví můžete mít své království

Bydlení na košické Hlavní ulici vyhledávají nejen zahraniční studenti, ale také manažeři pracující v nedalekých administrativních centrech. Zážitek z bydlení v centru města přináší originálně zrekonstruované podkroví starého měšťanského domu.

Nemocnice fungují i přes nedostatek lékařů a sester

Pardubický kraj – Zdravotního personálu je v nemocnicích nedostatek. O to složitější je situace přes léto, kdy si lékaři i sestry chtějí vzít dovolenou. 

Svěchyňova ulice se na čas uzavře

Chrudim – Z důvodu umístění jeřábu na komunikaci při instalaci antény na střechu domu čp. 250 v chrudimské ulici Svěchyňova bude během nadcházející soboty a neděle pro motoristy úplně uzavřená tamní silnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení