Pardubický kraj připravuje společný systém nákupů pro úřad a krajské organizace. Firmu, která nákupy zajistí, chce vybrat ve výběrovém řízení. Takzvaná optimalizace nákupů by mohla ušetřit i desítky milionů korun ročně. Informoval o tom vedoucí odboru majetkového a stavebního řádu krajského úřadu Michal Votřel.

Vybraná firma zpracuje analýzu všech nákupů služeb a zboží a navrhne nejvhodnější řešení jak ušetřit. Mezi možnosti patří centrální nakupování určitého druhu zboží, elektronický nákup nebo jiná organizační opatření, například nákupní střediska.

Nákupní portál

„Na základě analýzy by se měl vytvořit takzvaný nákupní portál. Firma vysoutěží ceny za vytypované druhy zboží a služeb, třeba benzin, papír, kancelářské potřeby, a všechny organizace by je přes portál nakupovaly,” uvedl Votřel.

Některé komodity budou mít ceny platné dlouhodobě, jiné, například pohonné hmoty, by se zřejmě měnily častěji, například měsíčně.

Organizátor centrálních nákupů by kromě odměny za analýzu a provoz portálu dostával také podíl z ušetřených peněz. Podobný systém zatím žádný kraj nezavedl.

Krajský úřad a jím zřizované a zakládané organizace ročně nakupují odhadem za 800 milionů korun.

„I kdyby se podařilo dosáhnout průměrné slevy deset procent, činily by úspory 80 milionů korun,” míní Votřel.

Pardubický kraj se už v minulosti zaměřil na úsporné projekty v energetice a na centrální nákup energií. Modernizace vytápění a vyspělé regulační systémy snížily náklady na energie v několika desítkách budov. Investice zaplatily dodavatelské firmy, jimž je kraj splácí z uspořených peněz.

Elektronické aukce

Hejtmanství také uspořádalo elektronickou aukci na nákup elektřiny, za niž by měl kraj letos zaplatit přibližně o 27 procent méně než rok předtím, úspora představuje více než 15 milionů korun.

Od poloviny letošního roku pardubický krajský úřad rovněž platí výhodnější ceny za zemní plyn, dodavatele pro téměř stovku svých organizací vybral v elektronické aukci. (zr, čtk)