VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Hradci válčí autobusoví dopravci s krajem

Královéhradecký kraj - Autobusoví dopravci v Královéhradeckém kraji protestují proti chystanému snížení příspěvku kraje na jeden projetý kilometr pro spoje základní dopravní obslužnosti.

21.7.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační obrázekFoto: DENÍK/David Taneček

Cestující veřejnou dopravou čeká od 1. září chaos, kvůli zbrklé reformě autobusové dopravy hrozí její totální kolaps, křičí do světa zdejší čtyři největší autobusoví dopravci.

Vedení kraje kontruje, že dopravci ohlupují cestující a berou si je jako rukojmí.

O co jde? Pochopitelně o peníze, o co přece jiného. Pikantní ovšem je, že toto slovo nezaznělo ani v jednom z bojových prohlášení obou stran sporu. Autobusovým dopravcům chce kraj utáhnout kohouty, kterými dotuje jejich ztrátové spoje, jimiž lidé jezdí do zaměstnání a škol.

Kraj se po dosavadních pozitivních zkušenostech s takzvanou integrací veřejné dopravy na Náchodsku a Rychnovsku, kdy se zvýšil počet spojů a jejich návaznost, rozšířit tento systém na celý kraj. Od 1. září mají autobusy jezdit podle nových jízdních řádů a spojů má být dvakrát tolik, přitom však při nižším počtu autobusů než doposud. Ty totiž mají najezdit více kilometrů, kraj plánuje na méně vytížené linky i zavedení menších, úspornějších autobusů.

A právě o tyto úspory chce kraj snížit příspěvky dopravcům na úhradu ztrátových spojů. V součtu mají dostávat stejně jako doposud, v přepočtu na počet ujetých kilometrů to ale dopravcům podle jejich vlastního propočtu přinese ztrátu 35 milionů korun.

„Jsme kvůli navrženým optimalizačním úsporám ochotni přistoupit na menší příspěvek na ujetý kilometr. Ale návrh kraje je příliš razantní. Zatím celá změna spočívá jen v tom, že jsou jinak namalované jízdní řády,“ zlobí se Martin Bělovský, jednatel dopravce Osnado.

Firma se společně s dalšími třemi hlavními dopravci v kraji spojila ve sporu s krajem do jednoho sdružení. Transformace veřejné dopravy je podle dopravců nepřipravená, šitá horkou jehlou, v „rozporu s právními předpisy i ekonomickou logikou“.

„Integraci dopravy připravovalo už bývalé vedení kraje a kvůli náročnosti úkolu zřídilo pracovní kupiny, které však nynější vedení kraje jednoduše rozpustilo s tím, že v tom žádný problém nebude,“ kroutí hlavou dopravci.

Vedení kraje na sebe nenechalo s reakcí dlouho čekat a přispěchalo s tvrzením, že dopravci „svým jednáním sledují maximální navyšování svých zisků na úkor daňových poplatníků, berou cestující za rukojmí a vyhrožují dopravním kolapsem“.

Mluvčí kraje Imrich Dioszegi však potvrdil, že cílem je opravdu, vedle snahy zlepšit cestování, zastavit každoroční růst nákladů za zajišťování dopravní obslužnosti. Letos mají autobusoví dopravci od kraje nasmlouvané spoje za asi 273 milionů korun, přičemž hrozil růst těchto výdajů.

„Počítáme i s variantou, že dopravci přestanou jezdit. Proto zřejmě budeme muset začít jednat s jinými společnostmi, které by spoje zajistily,“ varoval hejtman Lubomír Franc. Podobný chaos zavládl před lety v Ústeckém kraji.

DOPRAVCI PÍŠÍ

Tisková zpráva

Dopravci varují před kolapsem autobusové dopravy ve Královéhradeckém kraji

Autobusoví dopravci v Královéhradeckém kraji bijí na poplach. Podle nich totiž v regionu od 1. září vážně hrozí naprostý kolaps regionální autobusové dopravy. Vážnost situace potvrzuje i fakt, že se proti záměrům kraje a společnosti OREDO sjednotili čtyři nejvýznamnější dopravci v regionu a o své dohodě v pátek informovali vedení kraje.

O co jde? Firma OREDO, organizátor regionální dopravy Královéhradeckého kraje, nedávno zaslala starostům obcí písemnou výzvu, aby se vyjádřili k záměru integrace a optimalizace autobusové dopravy – potíž je v tom, že nejen, že vedení firmy své plány nepředstavilo všem starostům zúčastněných obcí, ale navíc žádá, aby se k věci vyjádřili v šibeničním termínu dvou týdnů. O letních prázdninách, kdy nezasedají zastupitelstva to je téměř nemožné. Bez zapracování oprávněných připomínek by došlo k naprostému chaosu.

„Netřeba připomínat spor, který se před časem odehrával mezi dopravcem a objednavatelem v Ústeckém kraji. Nejvíce zasaženi byli právě občané, a zejména tomu svou iniciativou chceme předejít,“ upozorňuje Jiří Vařil, člen představenstva ČSAD Semily a.s., jednoho ze čtyř dopravců, kteří se sdružují proti záměru Královéhradeckého kraje.

„Dne 17. července čtyři nejdůležitější dopravní společnosti v Královéhradeckém kraji – ČSAD Semily a.s., Veolia Transport Východní Čechy a.s., Orlobus a.s. a Osnado spol. s r. o. – uzavřely Smlouvu o sdružení. Základním cílem sdružení je prosazení zákonnosti postupu Královéhradeckého kraje a společnosti OREDO při optimalizaci a integraci regionální dopravy.“vysvětluje Martin Bělovský, jednatel firmy Osnado spol. s r. o. Podle něj totiž OREDO chce účastníkům nově vzniklého sdružení předložit dodatky k uzavřeným smlouvám v rozporu s právními předpisy (zákonem o silniční dopravě a nařízení vlády 493/2004) i ekonomickou logikou, přičemž systematicky ignoruje dlouhodobě uplatňované argumenty dopravců.

„V případě, že bychom odmítli, nám kraj hrozí nasazením duplicitních spojů na linkách provozovaných účastníky sdružení. Podle našeho názoru je takové jednání protizákonné a účastníkům znemožňuje řádně plnit závazek veřejné dopravy,“ upřesňuje. Podle Bělovského předmětem smlouvy čtyř dopravců rozhodně není vzájemné určování cen, ani narušení pravidel hospodářské soutěže, ale skutečná obava ohledně efektivity dopravy na území Královéhradeckého kraje.

„Vladimír Záleský, jednatel společnosti OREDO, chybně a nepřípustně tlačí na rychlou optimalizaci dopravy v Královéhradeckém kraji. Ignoruje přitom stanoviska obcí. Pokud jeho plán projde, může se stát, že autobusy budou jezdit v nových, zcela nevyhovujících časech – sečteno podtrženo, lidé se nedostanou včas do práce, děti dorazí pozdě do školy, zkomplikují se i návštěvy u lékaře,“ varuje Tomáš Roubiček, ředitel ČSAD Semily a.s

Jmenovaní dopravci chápou sdružení především jako prostředek pro efektivní komunikaci s krajem při přípravě skutečně smysluplného a reálně fungujícího systému veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji.

„Pan Záleský však chce svůj plán realizovat do 1. září. Z jakého důvodu, lze těžko soudit, ale dost možná v tom svou roli hrají i říjnové volby,“ uzavírá Vařil.

KRAJ PÍŠE

Tisková zpráva, 20/07/09

Kartelové paktování dopravců si bere cestující jako rukojmí

Firmy provozující dotovanou autobusovou dopravu v kraji si berou cestující za rukojmí a vyhrožují dopravním kolapsem. Svým jednáním sledují maximální navyšování svých zisků na úkor daňových poplatníků. Královéhradecký kraj nemá zájem dopravce „zlikvidovat“, ale nabízí jim finance úměrné službám, které poskytují. Změnou v autobusovém dopravním systému chce kraj od září především poskytnout co nejlepší servis obyvatelům regionu.

„Doprava je nejnákladnějším odvětvím kraje a v dlouhodobém vývoji je narůst těchto výdajů neudržitelný. Systém není úsporný, proto se optimalizuje a integruje. Kraj musí financovat soukromé podnikání dopravců a pokrývat jim prokazatelnou ztrátu. Ti tak podnikají v podstatě bez rizika a naopak ještě chtějí své zisky dále navyšovat. Obce a města navíc nemusí v regionu na dopravní obslužnost přispívat tak jako v některých jiných krajích,“ řekl hejtman Lubomír Franc.
Náklady na dopravní obslužnost se každým rokem neúměrně navyšují. Zatímco v roce 2005 stály kraj dotované autobusové spoje necelých 195 milionů korun, loni to již bylo zhruba 262 milionů korun. V letošním roce pak mají autobusoví dopravci nasmlouvané spoje za asi 273 milionů korun, přičemž tyto výdaje ještě mohou stoupat. Celkem letos bude kraj silniční i drážní doprava stát více než 600 milionů korun.
Královéhradecký kraj optimalizuje a integruje dopravní systém, aby poskytl co nejlepší servis lidem a přitom náklady udržel v přijatelných mezích. Díky nutným úpravám by měli mít lidé od září k dispozici o dvacet procent více spojů, které ale budou úspornější díky lepšímu využití typů autobusů. Po kraji také budou moci lidé jezdit na jednu jízdenku a spoje na sebe budou bezprostředně navazovat. Všem cestujícím se tak výrazně usnadní jejich dojíždění do zaměstnání, škol či k lékaři.
O změnách v systému dopravy kraj informuje průběžně od března, zástupci krajského organizátora dopravy společnosti Oredo se starosty již několik týdnů jednají a vysvětlují jim vše potřebné. Královéhradecký kraj rovněž 28. července pořádá pro starosty speciální seminář o dopravní obslužnosti. Od řady starostů již má kraj na rozšíření optimalizovaného a integrovaného systému dopravy pozitivní reakce. Obce ani města si také v Královéhradeckém kraji – na rozdíl od některých jiných regionů - na zajištění spojů nebudou muset nic připlácet.

„Jednání čtyř velkých dopravců, kteří se paktují proti kraji, je neseriózní. Jejich tvrzení o kolapsu dopravy hraničí s šířením poplašné zprávy. Kraj provozovatelům dopravy nikdy nevyhrožoval, ale musí naopak neustále čelit jejich nátlaku. V takové situaci musíme samozřejmě počítat i s variantou, že si dopravci budou chtít vzít cestující jako rukojmí a přestanou jezdit. Proto zřejmě budeme muset začít jednat s jinými společnostmi, které by spoje zajistily místo těch stávajících,“ dodal hejtman Franc.
Integrovaný dopravní systém již úspěšně funguje od roku 2004 na Broumovsku, Náchodsku a Rychnovsku. Od září by se měl rozšířit na celý kraj. Konkrétní změny v jízdních řádech budou zveřejněny v srpnu. Počet autobusů k obsluze integrovaného území by se měl snížit ze 179 a 143 vozů. Nižší počet autobusů by však měl najezdit více kilometrů. Většina autobusů má být také menšího typu s nižšími provozními náklady.

JAK SPOR ZAČAL

Od září se bude cestovat po celém kraji na jednu jízdenku a spojů přibude

Od září by měl začít cestujícím v Královéhradeckém kraji sloužit unikátní integrovaný systém veřejné dopravy. Kraj bude křižovat o dvacet procent více autobusových spojů, které na sebe budou lépe navazovat a lidé budou moci cestovat autobusem i vlakem po celém kraji na jednu jízdenku. Děti se díky tomu dostanou snadněji do škol, lidé do práce, k lékaři či za nákupy. Tento systém již od roku 2004 začal postupně sloužit na Broumovsku, Náchodsku či Rychnovsku a prokázal pozitivní přínosy pro cestující.

„Integrovaný systém, který se má od září rozšířit na území celého kraje, by měl přinést cestujícím o dvacet procent autobusových spojů více. V žádném případě nepočítáme s finanční spoluúčastí měst či obcí na dopravní obslužnosti. Krajský rozpočet by zavedení integrace nemělo přitom nijak zatížit. Integrace veřejné dopravy by měla přinést co největší výhody obyvatelům kraje a nezvyšovat přitom zisky soukromých firem: to je ostatně poslání krajských i místních samospráv,“ řekl Josef Ješina, radní odpovědný za dopravu v kraji.

V současné době již zástupci kraje, kteří jsou zodpovědní za zavedení nového přepravního systému, několik týdnů navštěvují radnice jednotlivých měst a obcí, kterých se rozšíření systému týká a je jich v kraji téměř 350. Jednají se starosty o připravovaných změnách či zapracovávají do nového systému jejich připomínky.

„Naprostá většina starostů, které jsme navštívili, připravované změny vítá. Skutečně jde o systém, který přinese vyšší komfort cestujícím a pomůže zabrzdit rostoucí výdaje kraje na dopravní obslužnost,“ uvedl Vladimír Záleský, jednatel společnosti OREDO.

Zavedení integrovaného dopravního systému na celém území kraje přinese změny v jízdních řádech, o kterých jsou nyní informováni starostové měst a obcí. S těmito změnami se bude moci veřejnost seznámit v průběhu srpna.

Autor: Imrich Dioszegi, tiskový mluvčí KHK

Autor: Kamil Dubský

21.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
První ročník Železnohorského traktoru ve Žďárci u Seče.

Pořadatelé zvou na traktoriádu

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Muž řídil bez bodů, zato opilý, a naboural

Chrudim – Policisté z dopravního inspektorátu podezírají dvacetiletého muže z přečinů ohrožení pod vlivem návykové látky a maření výkonu úředního rozhodnutí. Dotyčný totiž bez řidičáku boural a aby toho nebylo málo, ještě k tomu byl opilý.

Barokní drama začíná v osm večer

Chrudim – V Muzeu barokních soch již vyrostlo pestrobarevné jeviště, herci začínají zkoušet a ve čtvrtek od osmi večer zde hudební soubor Ensemble Damian pod vedením Tomáše Hanzlíka uvede Il natal di Giove. Tím začne třídenní Letní barokní scéna.

Cyklistický závod uzavře centrum Chrudimi

Chrudim – V sobotu 19. srpna projede Chrudimí 21. ročník cyklistického závodu Kolo pro život – Manitou Železné hory České spořitelny. Přihlášená už je téměř tisícovka jezdců. Atraktivní podívaná, zejména hromadný sjezd Širokých schodů hned na začátku závodu, však znamená také další dopravní uzavírky pro motoristy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení