Za uplynulé tři roky ušetřil Pardubický kraj na investicích téměř tři čtvrtě miliardy korun.
Uvedl to náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý (ČSSD) s tím, že velký podíl na úsporách má způsob zadávání veřejných zakázek.

Kraj musí zvažovat každou korunu

To, že Pardubický kraj bude v rámci svých investic zvažovat každou korunu, bylo podle Tichého jasné hned na začátku funkčního období současné samosprávy, která krátce po svém příchodu do čela kraje přehodnotila zakázku na rekonstrukci bývalé pardubické reálky a ušetřila více než padesát milionů korun.
„Obrovský vliv na konečnou cenu zakázky má způsob výběru dodavatele,“ tvrdí náměstek hejtmana Jan Tichý.

„Pardubický kraj jde v tomto smyslu nad rámec zákona o veřejných zakázkách a drtivou většinu zakázek poptává formou otevřeného výběrového řízení, které je jednokriteriální, přičemž jediným měřítkem je dosažení nejnižší ceny,“ sděluje Jan Tichý.

Mimo těchto úspor má podle něj takový způsob zadávání veřejných zakázek i významnou protikorupční úlohu. Boj proti případné korupci prý kraj posílil o několik dalších opatření zpřísňujících postup při zadávání veřejných zakázek či při případných změnách v době realizace.

„Při zadávání veřejných zakázek je povinná právní a finanční konzultace v rámci orgánů našeho úřadu, žádná smlouva bez ní nemůže být předložena voleným orgánům,“ vyjmenovává Tichý.

„Výrazně zpřísněné jsou už více než rok i podmínky při předkládání dodatků ke smlouvám a možnost případného ovlivnění veřejné zakázky také významně omezuje posílení významu projektové dokumentace investiční akce tak, aby se minimalizovaly situace, kdy dochází k takzvaným vícepracem.“

Základními principy v protikorupčním boji je podle Tichého kolektivní rozhodování. Tím je prý znemožněn vliv jedince na podobu zadávané zakázky a také maximální možná míra otevřenosti.

Zatímco zákon počítá se zveřejňováním zakázek až v řádu milionů korun, Pardubický kraj zveřejňuje vše nad stotisícovou hranici.
„Způsob zadávání veřejných zakázek má v boji proti korupci skutečně velmi významný vliv. Jde třeba i o dobu stanovenou pro předložení nabídek,“ vysvětluje Tichý.

„Tím, že tuto dobu prodlužujeme na maximální možnou míru, se nám podařilo přetnout vazbu projektantů na dodavatele. Pokud je totiž projektant a dodavatel v, řekněme, přátelském vztahu a lhůta pro podání nabídky dodavatele je například čtrnáctidenní, je víceméně jasné, že jiná společnost jako potencionální dodavatel nemá šanci,“ podotýká náměstek hejtmana.

Díky všem těmto opatřením a formě, jakou Pardubický kraj výběr dodavatelů svých investičních akcí provádí, se za tři roky podařilo uspořit velmi významné částky. „Oproti cenám plánovaným v zadávacích dokumentacích to bylo 723 048 448 korun,“ upřesňuje Jan Tichý.

Rekord prý na kraji drží odbor dopravy

Otevřená výběrová řízení snížila ceny investic ve všech oborech, jako je doprava, kultura, školství či zdravotnictví. Uspořené částky navíc rok od roku podle náměstka rostou.

„Zatímco v období do konce roku 2009 činily úspory necelých 27 procent, loni byl rozdíl mezi cenami v zadávacích dokumentacích a cenami vysoutěženými už více než 41 procent,“ uvádí Jan Tichý.

Zatím rekord prý drží odbor dopravy, kterému se během loňského roku podařilo vysoutěžit ceny o 53,57 procent nižší, než bylo plánováno v zadávacích dokumentacích jednotlivých projektů.