Co všechno řekli a slíbili předsedové stran? Deník vám v následujících dnech přinese sérii tematických článků o zdravotnictví, dopravě či vylidňování venkova.
Celou debatu můžete už teď zhlédnout na adrese www.debata.denik.cz.

Nemocnice prodávat nechceme. Jízdné pro seniory a děti by mělo být levnější nebo zcela zdarma. 
A na opravu místních silnic by kraje měly od státu dostat další miliardy korun.

I s takovými sliby se ve čtvrtek vytasili lídři sedmi největších politických stran, kteří dorazili na předvolební debatu do nového sídla Deníku v pražské Aviatice.

Přímý přenos na serveru Deník.cz byl vůbec první debatou celostátních lídrů vysílanou před nadcházejícími krajskými a senátními volbami.

Méně či zadarmo

Šéfové stran se shodnou na nějaké formě slevy na jízdném, kterou by kraje v budoucnu mohly poskytnout seniorům či studentům. Konkrétní formy se ale liší. ČSSD chce jízdné zdarma v krajských autobusech a vlacích pro děti do 15 let a pro seniory nad 65 či nad 70 let. „Liší se to podle krajů, ale jde řádově o desítky milionů korun, které jsou kraje schopny zajistit," popsal šéf ČSSD Bohuslav Sobotka.

Podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) je to ale možné jen v regionech, které si na to ušetří. Speciální jízdenku pro seniory a studenty by si dokázal představit i šéf KSČM Vojtěch Filip, naopak lídři KDU-ČSL Pavel Bělobrádek a STAN Petr Gazdík by preferovali spíše zákaznické slevy a zavádění jednotných krajských (síťových) jízdenek pro autobusy, vlak či MHD.

Zařaďte dvojku

Debata se rozvířila kolem opravy komunikací. Vláda letos poslala krajům na opravu silnic II. a III. třídy navíc tři miliardy korun. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) by obdobnou částku mohlo ministerstvo dopravy vyčlenit i v dalších letech. „Podporuji, aby takové dotace kraje dostávaly i v rámci rozpočtového určení daní," navrhl Sobotka. Podle něj ale Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy musí zrychlit přípravu všech typů staveb. V tom ho bonmotem podpořil i šéf lidovců. „Čekáme, až na ministerstvu dopravy zařadí dvojku," pravil Pavel Bělobrádek. Ve shodě s Petrem Gazdíkem pak apelovali na rychlou stavbu nové dálnice na Moravu neboli silnice D35, která je severní variantou kolabující D1. Šéf KSČM Vojtěch Filip pak připomněl i osud jihočeské dálnice D3, která za dob Klausových vlád zcela vypadla z prioritního seznamu komunikací a vrátila se tam až v roce 2012. „Není pravdou, že kraje nemají peníze na silnice. Když se nebudou dělat Rathoviny, budovat rozhledny v údolích a cyklostezky stavět za cenu dálnic, tak peníze na opravu silnic mít budou," podotkl předseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Co okres, to špitál?

Politici se na debatě Deníku snažili uklidnit i voliče - eventuální pacienty. Privatizaci krajských nemocnic vesměs odmítají, ale velké rezervy vidí v jejich fungování. „Nechceme rušení okresních nemocnic, ale kraje musí být kompetentní v jejich řízení," zdůrazňuje šéf STAN Petr Gazdík. Podle šéfa ODS Petra Fialy bychom se ale neměli dogmaticky držet systému, co (bývalý) okres, to nemocnice. Spíš by řídil jejich specializace. „Nemá smysl držet okresní nemocnice, kde se dělá jeden žlučník týdně, to je skoro nebezpečné pro pacienty," míní Fiala. Ministr Babiš vyčetl krajům (většinově ovládaným ČSSD), že nemocnice řídí zcela nekoncepčně a netransparentně. Ročně kraje provoz špitálů podle Babiše dotují částkou 1,3 miliardy korun. A ty peníze jim chybí jinde. „Jak je možné, že v Moravskoslezském kraji je 11 magnetických rezonancí a na Vysočině jen jedna," ptal se Babiš. Ten včera zopakoval záměr snížit DPH na točené pivo, a to z 21 na 15 procent. Má to být „kompenzace" pro venkovské hospody při zavádění evidence tržeb.   (jk)