Zahájení stavby dálnice D35 z Opatovic nad Labem na Olomouc bude tento týden zase o kus blíž.

Vláda projedná na středečním zasedání parametry výběrových řízení na stavbu prvních dvou úseků dálnice, a to Opatovice – Časy a Časy – Ostrov u Vysokého Mýta. Celkem jde o stavbu více než 25 kilometrů dálnice v hodnotě zhruba 9,5 miliardy korun. Vyplývá to z předkládací zprávy ministerstva dopravy.

Hodnotu delšího z obou úseků, 13,5 kilometru dlouhého úseku z Časů do Ostrova, ministerstvo předběžně ocenilo na 4,98 miliardy korun. Úsek Opatovice – Časy dlouhý 12,6 kilometru vyjde na 4,65 miliardy.

Hlavním hodnotícím kritériem má být podle ministerstva cena. Ta má v chystaném výběrovém řízení tvořit 90 procent bodů při hodnocení nabídek účastníků. Zbytek ministerstvo přikládá poskytnuté délce záruční doby na provedené stavební práce.

Právě příprava těchto dvou úseků je nejdál, vykoupena je na nich naprostá většina pozemků a nedávno dostaly i výjimku z nových přísnějších posudků na životní prostředí, takže se zde nebudou muset dělat nové posudky EIA.

Po dokončení těchto prvních dvou úseků se od tranzitu uleví zejména Hradci a Pardubicím, dálnice bude u Ostrova provizorně svedena na silnici z Chrudimě do Vysokého Mýta.

Problémy s posudky EIA ale nakonec D35 nijak nezdržely. I bez nich bylo jasné, že se dálnice začne budovat nejdříve na jaře 2018.

Bez domluvy premiéra Sobotky s Evropskou komisí by však Česko nemohlo na D35 čerpat evropské peníze.

„Součástí té dohody je, že na všechny stavby, na něž byla dohodnuta výjimka, budou použity evropské fondy a že to Evropská komise nebude zpětně žádným způsobem zpochybňovat," poznamenal premiér.

D35 je dálnice plánovaná mezi Hradcem Králové, kde navazuje na dálnici D11, a Lipníkem nad Bečvou, kde se má napojit na dálnici D1. Dlouhodobě se o ní mluví jako o alternativě k přetížené dálnici D1. Hotová od Hradce až do Mohelnice, kam z Olomouce vede již hotový úsek, však měla být už v roce 2017.

Zdlouhavá příprava výstavby D35 navíc brzdí rozvoj obcí a podnikatelských záměrů u plánovaných přivaděčů a sjezdů. Pro stavbu jsou totiž před přesným stanovením trasy blokovány široké pruhy území o rozloze stovek hektarů.