VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stačí se nepřipoutat a cesta do školy může být poslední

Chrudimsko - Bezpečnostní pásy nejsou v autech jenom na ozdobu. Proto v pondělí začala v celé republice dopravní bezpečnostní akce zaměřená na kontrolu používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů, a to hlavně při přepravě dětí.

12.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Pardubický kraj nebyl výjimkou, a tak policisté kontrolovali řidiče v Chrudimi, Hlinsku, Rabštejnské Lhotě, Heřmanově Městci a dalších městech i vesnicích v regionu. „Kontroly probíhaly ve dvou termínech, vždy ráno od sedmi do devíti a odpoledne od dvou do pěti hodin, tedy v čas, kdy rodiče vozí děti do a ze školy. Policisté vždy prováděli i obecnou kontrolu, tedy technický stav vozidla, požívání alkoholických nápojů a podobně," doplňuje mluvčí Policie ČR Jiří Tesař.

„Při kontrolách, které děláme u škol, 30 40 procent maminek dítě nepřipoutá. Říkají, že jedou jenom kousek. Když ale nemají čas ráno dítě připoutat, je něco špatně. Boční náraz ve 32 kilometrech za hodinu dokáže dítě omlátit o zem. Na zadní sedačce může ležet i torzo kočárku, což je vyslovená past, která dítě semele. Stačí ujet 100 metrů a něco se může stát," říká krajský koordinátor Besip Otakar Švec.

Od pondělního rána stála hlídka dvou policistů v chrudimské ulici Dr. Milady Horákové. Během prvních dvou hodin zkontrolovali dvacet aut. Dva řidiči měli sjeté pneumatiky, další nesvítil a jenom jeden z první vlny kontrolovaných aut nebyl připoutaný.

„Teď tu projelo pět aut v řadě a všichni byli připoutaní. Myslím si, že si řidiči na pásy dávají pozor. Když už nic jiného, stojí je to tři body a peníze za pokutu," říká člen hlídky praporčík Lukáš Sotona.

„Je to zvyk, pásám se vždy. Auto mi hlavně píská, když nemám zapnuté pásy," říká řidička Lucie Matějková z Chrudim, kterou policisté zastavili při pondělí kontrole zaměřené na používání bezpečnostních pásů.

Křehké lidské tělo se za posledních několik tisíc let nezměnilo, což ovšem neplatí o rychlosti, s jakou se přepravuje. Proto se neustále zdokonalují bezpečnostní prvky v autech, mezi něž už zdaleka nepatří jenom pásy a airbag ve volantu.

Airbag může zabít

„Když je ale člověk nepřipoutaný, tak mu airbag víc uškodí, než pomůže. Řidič do něj narazí rychlostí svého vozu, airbag sám letí proti němu až 300 kilometrů za hodinu a ty rychlosti se sčítají, takže to zabíjí," říká krajský koordinátor Besip Otakar Švec.

Zákon proto hovoří jasně, každá osoba ve vozidle by měla být připoutaná, pokud nemá od lékaře povolení, a pás nesmí mít na krku nebo volně svěšený na ruce. Děti do 36 kilogramů a 150 centimetrů musí být připoutané v autosedačce, která by měla mít boční ouška u hlavy i kolen, aby dětské tělo nepřišlo při nárazu do kontaktu s interiérem vozidla.

Rodiče mohou použít i podsedák. „Pokud to dítě má už kolem třiceti kilo, je vysoké 140 centimetrů a vy jste schopní mu nastavit pás tak, aby mu nešel přes krk nebo ruku, ale přes rameno, tak pak stačí podsedák. Pás už jej ochrání jako dospělou osobu," vysvětluje Otakar Švec.

Cena je rozhodující. Do půl roku jsou výrobci schopní na trh dostat levnější kopii i té nejlepší autosedačky. Jenže napodobeniny jsou vyrobené z mizerného materiálu. „Je v nich polystyren bez deformačních zón, mohou se zlomit, štípou se a nevydrží, takže mohou dítě poranit samy. Většina výrobců vozidel proto vyrábí a prodává i vlastní autosedačky a ručí za to, že v jejich vozidlech budou fungovat," doplňuje koordinátor.

Výměna nutná

Samotné bezpečnostní pásy také nejsou věčné, naopak. „Pás je pružný, ale když vás jednou chytne, tak se natáhne, povolí a pak už není elastický. Pokud se majitel rozhodne nechat opravit auto po nehodě, musí podobně jakou bouchnuté airbagy vyměnit i pásy. Například v Rakousku policisté při vážnější dopravní nehodě hned pásy přeříznou. U třikrát bouraných ojetin už z pásů zbývají jen provázky, které se do vás zaříznou," dodává Otakar Švec.

LUKÁŠ VANÍČEK

Autor: Redakce

12.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Nehoda u Přestavlk

Po srážce zůstala honda nadranc

Letní kino ustoupilo počasí i stížnostem

Chrudimsko, Pardubicko – „Počasí stojí za prd,“ stýskají si někteří provozovatelé letních kin i oslovení diváci. Ostatně, jsou to právě atmosferické jevy, které mají poslední slovo, zda se bude promítat, či nikoli. A větru ani dešti se porušit nedá.

Barokní serenaty hrané nyní v Chrudimi mnoho uší neslyšelo

Chrudim – Muzeum barokních soch v Chrudimi se na tři dny proměnilo v operní sál. Před oltářem vyrostlo pestrobarevné jeviště, na němž hudební soubor Ensemble Damian pod vedením Tomáše Hanzlíka uvedl nebo ještě uvede celkem čtyři hudební kousky staré minimálně dvě století.

V kufru auta vezli pytel trávy. A nešlo o senoseč

Pardubický kraj - Vezeme deset kilo technického konopí, hájila se osádka osobního auta… Jenže hlídku celníků o tom nepřesvědčila.

Řidič po srážce s kamionem utrpěl četná zranění

Hlinsko - „Byla to taková morda, že kusy aut lítaly kolem,“ popisují svědci čtvrteční srážku osobního auta s kamionem, ke které došlo krátce před půl sedmou ráno na silnici mezi Hlinskem a Chlumem. Těžce zraněného řidiče odvezla sanitka do nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení