VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Co bude s chrudimskou dopravní stokou, tepnou silnic obtékající město?

Chrudim očima architekta: „Už nějaký rok jsem krajinář, už nějaký rok bydlím v Chrudimi. Je to krásné město. Krásná je i krajina kolem. To, že jsem se tady nenarodil a nevyšel z chrudimské porodnice má má své klady i zápory. Ale možná to umožňuje vidět některé drobné věci jinak." To jsou slova chrudimského architekta Vlasty Koupala. V seriálu Chrudimského deníku se můžete seznámit s jeho pohledem na město a najít nejen desatero problémů.

21.4.2015 4
SDÍLEJ:

Doprava v Chrudimi si vytvořila také řečiště a to koryto připomíná zatím městskou stoku. Lidé se s auty také pořád učí žít. Foto: Vlasta Koupal

Staré město bylo kdysi obtékáno řekou. Lidé s vodou žili a učí se s ní žít dodnes. Doprava si vytvořila také řečiště a to koryto připomíná zatím městskou stoku. Lidé se s auty také pořád učí žít. Člověk je zásobován informacemi o pokračující stavbě obchvatu, mostů a estakád, o vydávaných miliónech, o tom, jak stavba městu uleví. Ve městě jsou stejně důležité věci jako obchvat, už jen proto, že s ním souvisejí. O krajině, kterou nikdo neřeší, jsme si povídali minule. Další z řady otázek je, co bude s chrudimskou dopravní stokou? Ovšem hned v úvodu jsme narazili. Je to hned v rozporu s prvním bodem tzv. desatera pro rok 2015. Tedy s úvahami nad rozdělováním dopravy z obchvatu.

Plánování včera, dnes a zítra

Doprava zatím propůjčuje městu svou nezaměnitelně nevlídnou, nebezpečnou a odpudivou tvář. Dopravní stoku tvoří tepna silnic obtékající město. Úseky silnic nesou názvy: Obce Ležáků, Palackého třída, Masarykovo náměstí, Poděbradova, Tovární, Rubešova, Topolská a Dr. Milady Horákové. Necelý lidský život stačil k tomu, aby se zásadně změnil urbanizmus města a charakter zástavby celého Kateřinského předměstí. Na jedné straně města bydlí spousta lidí, jsou tu paneláky a mezi nimi hlavní průtah městem, dopravní stoka, kterou se valí přes den auta, když zrovna nestojí v zácpě. Na druhé straně vznikla nákupní a obchodní zóna, jeden ze zbytečných výdobytků současného urbanizmu jak alternativně využít pole. Vznikl obludný městský prostor, ze kterého se vytratil normální městský život a lidský rozměr. Nejde „jen" o silnici, jde o všechny veřejné a přilehlé prostory. Při letmém pohledu do katastru jde o území větší, než stará Chrudim i s hradbami. Je také nutno se zeptat, co nové haly, parkoviště, obecně pak majetkové, stavební, dopravní, prostorové a další souvislosti utvářející nevlídné prostory kolem stoky přinášejí městu a jestli lze už v zárodku tyto věci řešit lépe a poučeněji.

Otázky, na které si lidé musí odpovědět sami.

Jak bude vypadat nový život městské stoky? Nejdřív je nutno se zeptat, jestli není předčasné uvažovat o chrudimském dopravním dědictví a problémech tohoto ohromného veřejného prostoru města. Je možné uvažovat o citlivém doplnění městské zástavby, bydlení a vybavenosti, o vytvoření chrudimského bulváru či korsa, z obludného dopravního měřítka udělat měřítko lidské? Je možné obnovit a rozvíjet městský život a funkce, prostor pro život a pobyt lidí? Je možné vytvořit lepší podmínky těm, co tu bydlí a budou bydlet? Je možno vytvořit živý a spojitý veřejný prostor města propojený s tím co už tady je? Je možné, aby se uliční prostory a jejich kousky staly součástí veřejného městského organizmu, místem běžného a přívětivého společenského života, místem nových možností? Je reálné věnovat prostor lidem, pobytu, společenskému životu, kultuře, umění, všem možným i neformálním aktivitám, hrám, procházkám nebo jen sezení a odpočívání, zeleni, rozvoji stávajících veřejných institucí, školám, krámkům a drobným obchodům, službám, podnikání, drobné vybavenosti, mikroekonomikám místa? Tedy je možno dát místům novou chuť do života, udělat je příjemné a především bezpečné? Je možno obnovit a revitalizovat stávajících drobná i větší veřejná prostranství, náměstí, zeleň a nevyužité, nezajímavé a zanedbané plochy, plochy „odpadu" současného dopravního řešení? Při současné snaze zástupců města například zničit parkovištěm cenný prostor mezi náhonem a Chrudimkou za Regionálním muzeem to bude asi úkol už pro úplně jinou generaci lidí, která bude uvažovat celostně o dopravní politice a souvislostech města.

Je možné, aby měli lidé tento prostor rádi?

Dnes není jediný důvod, aby se člověk v okolí chrudimské dopravní tepny cítil dobře a měl to tam rád. Potenciál prostoru pro obnovu a rozvoj města je ohromný. Do prostoru chrudimské stoky či Times Square je možno vrátit město samo i městský život, stejně jako zlidštit celý dopravní prostor silnic a navazujících míst. Nejde o to vyloučit auta ze života, ale o nalezení odpovídající kultury soužití, o změnu pohledu na hodnoty, které člověka v jeho městě obklopují. Dnes se pořád řeší to, kolik prostoru lidem k životu ponechají auta. Kolik ale lidé nechají prostoru autům, po dostavbě obchvatu? Čím více míst si lidé ponechají pro sebe, tím mnohotvárněji je mohou využívat. Jsem zvědav kolik peněz a nápadů se vloží do revitalizace tohoto životního prostoru města a jeho obyvatel. Lidská tvář města a kultura lidí třeba jednou opět převýší dnes upřednostňovanou a dotovanou kulturu aut, stane se opět tvořivou kulturou města.

Jak ukázalo desatero a nechci určitě dobře míněné věci zlehčovat, staví se obchvat, ale pokud někdo nerozhodne, situace ve městě se nezmění a veřejnost to není. I když se nic v dohledné době nestane, je tu další námět na diskuzi a komunikaci radnice s lidmi, minimálně nad zlepšením nevlídné tváře města kolem hlavního průtahu. Možná uzrál čas začít se ptát, co by obyvatelé chtěli místo chrudimské dopravní stoky, získat představy veřejnosti, studentů, nejen odborníků, architektů a dopraváků.

Vlasta Koupal

Příště se projdeme a zastavíme na konkrétních místech chrudimské stoky.

Autor: Redakce

21.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Práce na rekonstrukci kanalizace v ulici Palackého. Ilustrační foto.

Do konce října má být hotovo

Ilustrační foto

Žena chtěla skočit, zachránili ji dělníci

Prohlídka rušila jen pavouky

Slatiňany – Vybydlený a po léta prázdný objekt někdejšího Kabeláčova mlýna (a později i Modely) pod slatiňanským státním zámkem se o víkendu otevřel všem, kteří chtěli do čtyřpodlažní budovy nahlédnout ještě před její zamýšlenou rekonstrukcí.

OBRAZEM: Miminka z chrudimské porodnice 23. září

Chrudim - Díky vstřícnosti chrudimské porodnice vám budeme na našich stránkách přinášet fotky nejmladších Chrudimáků. Každý týden náš fotograf navštěvuje porodnici a fotí nově narozená miminka.

Z vyšehradské umělky přijela Chrudim s plným počtem bodů

Chrudim - Fotbalisté potvrdili roli lídra České fotbalové ligy a zaslouženě vyhráli na umělé trávě pražského Vyšehradu.  

Autokemp lákal návštěvníky

Heřmanův Městec – Páteční odpoledne a celou sobotu v heřmanoměsteckém autokempingu Konopáč vyplnil program „Babího léta na Železných horách“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení