VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Co bude s chrudimskou dopravní stokou, tepnou silnic obtékající město?

Chrudim očima architekta: „Už nějaký rok jsem krajinář, už nějaký rok bydlím v Chrudimi. Je to krásné město. Krásná je i krajina kolem. To, že jsem se tady nenarodil a nevyšel z chrudimské porodnice má má své klady i zápory. Ale možná to umožňuje vidět některé drobné věci jinak." To jsou slova chrudimského architekta Vlasty Koupala. V seriálu Chrudimského deníku se můžete seznámit s jeho pohledem na město a najít nejen desatero problémů.

21.4.2015 4
SDÍLEJ:

Doprava v Chrudimi si vytvořila také řečiště a to koryto připomíná zatím městskou stoku. Lidé se s auty také pořád učí žít. Foto: Vlasta Koupal

Staré město bylo kdysi obtékáno řekou. Lidé s vodou žili a učí se s ní žít dodnes. Doprava si vytvořila také řečiště a to koryto připomíná zatím městskou stoku. Lidé se s auty také pořád učí žít. Člověk je zásobován informacemi o pokračující stavbě obchvatu, mostů a estakád, o vydávaných miliónech, o tom, jak stavba městu uleví. Ve městě jsou stejně důležité věci jako obchvat, už jen proto, že s ním souvisejí. O krajině, kterou nikdo neřeší, jsme si povídali minule. Další z řady otázek je, co bude s chrudimskou dopravní stokou? Ovšem hned v úvodu jsme narazili. Je to hned v rozporu s prvním bodem tzv. desatera pro rok 2015. Tedy s úvahami nad rozdělováním dopravy z obchvatu.

Plánování včera, dnes a zítra

Doprava zatím propůjčuje městu svou nezaměnitelně nevlídnou, nebezpečnou a odpudivou tvář. Dopravní stoku tvoří tepna silnic obtékající město. Úseky silnic nesou názvy: Obce Ležáků, Palackého třída, Masarykovo náměstí, Poděbradova, Tovární, Rubešova, Topolská a Dr. Milady Horákové. Necelý lidský život stačil k tomu, aby se zásadně změnil urbanizmus města a charakter zástavby celého Kateřinského předměstí. Na jedné straně města bydlí spousta lidí, jsou tu paneláky a mezi nimi hlavní průtah městem, dopravní stoka, kterou se valí přes den auta, když zrovna nestojí v zácpě. Na druhé straně vznikla nákupní a obchodní zóna, jeden ze zbytečných výdobytků současného urbanizmu jak alternativně využít pole. Vznikl obludný městský prostor, ze kterého se vytratil normální městský život a lidský rozměr. Nejde „jen" o silnici, jde o všechny veřejné a přilehlé prostory. Při letmém pohledu do katastru jde o území větší, než stará Chrudim i s hradbami. Je také nutno se zeptat, co nové haly, parkoviště, obecně pak majetkové, stavební, dopravní, prostorové a další souvislosti utvářející nevlídné prostory kolem stoky přinášejí městu a jestli lze už v zárodku tyto věci řešit lépe a poučeněji.

Otázky, na které si lidé musí odpovědět sami.

Jak bude vypadat nový život městské stoky? Nejdřív je nutno se zeptat, jestli není předčasné uvažovat o chrudimském dopravním dědictví a problémech tohoto ohromného veřejného prostoru města. Je možné uvažovat o citlivém doplnění městské zástavby, bydlení a vybavenosti, o vytvoření chrudimského bulváru či korsa, z obludného dopravního měřítka udělat měřítko lidské? Je možné obnovit a rozvíjet městský život a funkce, prostor pro život a pobyt lidí? Je možné vytvořit lepší podmínky těm, co tu bydlí a budou bydlet? Je možno vytvořit živý a spojitý veřejný prostor města propojený s tím co už tady je? Je možné, aby se uliční prostory a jejich kousky staly součástí veřejného městského organizmu, místem běžného a přívětivého společenského života, místem nových možností? Je reálné věnovat prostor lidem, pobytu, společenskému životu, kultuře, umění, všem možným i neformálním aktivitám, hrám, procházkám nebo jen sezení a odpočívání, zeleni, rozvoji stávajících veřejných institucí, školám, krámkům a drobným obchodům, službám, podnikání, drobné vybavenosti, mikroekonomikám místa? Tedy je možno dát místům novou chuť do života, udělat je příjemné a především bezpečné? Je možno obnovit a revitalizovat stávajících drobná i větší veřejná prostranství, náměstí, zeleň a nevyužité, nezajímavé a zanedbané plochy, plochy „odpadu" současného dopravního řešení? Při současné snaze zástupců města například zničit parkovištěm cenný prostor mezi náhonem a Chrudimkou za Regionálním muzeem to bude asi úkol už pro úplně jinou generaci lidí, která bude uvažovat celostně o dopravní politice a souvislostech města.

Je možné, aby měli lidé tento prostor rádi?

Dnes není jediný důvod, aby se člověk v okolí chrudimské dopravní tepny cítil dobře a měl to tam rád. Potenciál prostoru pro obnovu a rozvoj města je ohromný. Do prostoru chrudimské stoky či Times Square je možno vrátit město samo i městský život, stejně jako zlidštit celý dopravní prostor silnic a navazujících míst. Nejde o to vyloučit auta ze života, ale o nalezení odpovídající kultury soužití, o změnu pohledu na hodnoty, které člověka v jeho městě obklopují. Dnes se pořád řeší to, kolik prostoru lidem k životu ponechají auta. Kolik ale lidé nechají prostoru autům, po dostavbě obchvatu? Čím více míst si lidé ponechají pro sebe, tím mnohotvárněji je mohou využívat. Jsem zvědav kolik peněz a nápadů se vloží do revitalizace tohoto životního prostoru města a jeho obyvatel. Lidská tvář města a kultura lidí třeba jednou opět převýší dnes upřednostňovanou a dotovanou kulturu aut, stane se opět tvořivou kulturou města.

Jak ukázalo desatero a nechci určitě dobře míněné věci zlehčovat, staví se obchvat, ale pokud někdo nerozhodne, situace ve městě se nezmění a veřejnost to není. I když se nic v dohledné době nestane, je tu další námět na diskuzi a komunikaci radnice s lidmi, minimálně nad zlepšením nevlídné tváře města kolem hlavního průtahu. Možná uzrál čas začít se ptát, co by obyvatelé chtěli místo chrudimské dopravní stoky, získat představy veřejnosti, studentů, nejen odborníků, architektů a dopraváků.

Vlasta Koupal

Příště se projdeme a zastavíme na konkrétních místech chrudimské stoky.

Autor: Redakce

21.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Obsluha speciálního vozidla pro monitoring a čištění kanalizace.

Rekonstrukce kanalizace způsobí nové dopravní uzavírky

BMW řady 7.
AUTOMIX.CZ
10

10 dostupných aut, ve kterých budete vypadat bohatší, než ve skutečnosti jste

Bez vstřelené branky Chrudim napoprvé prohrála

Chrudim – První přípravné utkání před nadcházející sezonou sehráli o víkendu fotbalisté MFK. Vyjeli za ním do malé vísky Medlov, kde se střetli s loňským vítězem MSFL, Sportovním klubem Uničov.

Kulturní dění v Bojanově pokračuje

Bojanov – Nedávným setkáním rodáků a přátel městyse kulturní dění v Bojanově zdaleka nekončí. 

Pardubice hostí festival nepočítačových her

Pardubice – V pardubickém Kulturním domě Dukla ve čtvrtek začíná největší festival nepočítačových her v republice zvaný Gamecon. Až do neděle zde bude možné vyzkoušet nejrůznější aktivity od deskových her, přes vodní bitvu až po pozorování noční oblohy. 

Sucho nahrává kůrovcům. Stromy mají méně síly

Pardubický kraj – Sucho a kůrovec. Tato dvojice nyní ohrožuje české lesy. Oslabené dřeviny jsou náchylnější vůči cizopasným houbám i škůdcům. Teplotní extrémy oslabují lesní porost. Nejvíce je tímto vývojem ohrožen právě smrk a jeho hlavním škůdcem je právě kůrovec.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení