VYBERTE SI REGION

Cestující 
v MHD vozí elektrobus

Chrudim - Na jedno nabití ujede elektrobus přibližně 
130 až 150 kilometrů v chrudimských ulicích.

5.3.2016
SDÍLEJ:

Elektrobus od pátku jezdí také v Chrudimi. Autor: archiv MěÚ Chrudim

Pět minut po jedné odpoledne vyjel v pátek na linku číslo 4 chrudimské MHD nový elektrobus. Arriva východní Čechy ho má zapůjčený k testovacímu provozu až do 20. března a během této doby se s ním cestující potkají na linkách 1, 2, 3 a 4. Jeho každodenní ranní řidičkou v chrudimských ulicích bude paní Hana Zahradníková.

„Elektrobus měří osm metrů, uvnitř je 16 sedaček a místo pro kočárek nebo invalidní vozík," říká ředitel Arrivy východní Čechy Jindřich Poláček. „Výrobcem je východočeská firma SOR Libchavy, elektrobus to tak k nám měl jen kousek. V garážích jsme mu ve čtvrtek postavili dobíjecí stanici a v pátek odpoledne mohl vyrazit do provozu s cestujícími."

Důvod, proč testuje Arriva elektrobus v Chrudimi, je jednoduchý: „Chtěl bych elektrobus ukázat v provozu cestujícím i zástupcům měst a obcí v našem regionu. Je sám o sobě dražší, než běžné naftové autobusy, ale teď by mohla být šance požádat na jejich nákup o evropské dotace," doplnil Jindřich Poláček. „Ekologická doprava má smysl i v menších městech, jako je Chrudim. V Arrivě provozujeme už tři elektrobusy – jeden v Jeseníkách a dva v Praze. Rád bych jejich provoz rozšířil, aby v tomto výčtu figurovaly i východní a střední Čechy," pokračuje ředitel."

Zatím se testuje

Elektrobus bude nasazen v pravidelném provozu na běžných spojích chrudimské MHD. Cestující se jím mohou svézt za stejných podmínek, jako jakýmkoliv jiným autobusem ve městě „Jedná se o testovací provoz, proto se může stát, že v některých případech bude muset do garáže na testy, prohlídku, dobíjení a podobně, v takovém případě by za něj zaskočil klasický naftový autobus. Budeme se ale snažit, aby jezdil každý den co nejvíc," uzavřel Jindřich Poláček.

Na jedno nabití ujede elektrobus 130 – 150 km. Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje.

Baterie se dobíjí dvěma způsoby – pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A, nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.

Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. „První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků," říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR.

Kdy a kde potkáte chrudimský elektrobus

V pracovní dny:

· Linka číslo 1: 8:33–12:00, 14:33–18:43

· Linka číslo 2: 4:25–4:40, 7:28–7:48, 21:30–22:10

· Linka číslo 3: 4:42–7:25, 19:17–21:22, 22:38–22:58

· Linka číslo 4: 13:05–14:32, 18:55–19:07, 22:25–22:37.

V sobotu bude elektrobus v provozu v chrudimských ulicích od 13 do 21 hodin střídavě na linkách č. 3 a 4.

Autor: Marek Nečina

5.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Studnice potěšila žíznivé vozky i zvířata

Chrudimsko - Podél Hamerské nádrže jsme při našem minulém putování došli až k pomníku kde skončil život vášnivý rybář, který si tato místa oblíbil.

Brazilec Max bude pokračovat v Era-packu

Chrudim – Příznivci chrudimského futsalu museli na začátku srpna vstřebat odchod hned několika brazilských hráčů, v sestavě na novou sezónu se neobjevil ani Max. K tématu tradiční chrudimské „osmičky" řekl na začátku přípravy František Tichý, že o jejím osudu se rozhodne během následujících týdnů. A je to tu!

Strážníci překazili bramborovou loupež

Štěpánov – Patnáct kilo brambor přišlo sedmasedmdesátiletého muže pěkně draho. Předseda Zemědělského družstva Zderaz se včera před půl jedenáctou obrátil na skutečské strážníky, aby zkontrolovali jejich bramborové lány u Štěpánova.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies