O 3,6 kilometru se v pátek prodloužil budovaný čtyřpruh mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Silničáři otevřeli v plném profilu úsek od Stéblové směrem k Pardubicím.

Na cestě z Pardubic k opatovické kruhové křižovatce tak zbývá jediné zúžení do dvou pruhů, a to hned na kraji Pardubic. Těchto 650 metrů podél protihlukové stěny bude zprovozněno příští rok v květnu. Původně přitom měla být celá „dálnice” z Pardubic do Opatovic hotová už nyní, v listopadu.

Dostavbu chybějícího úseku však zbrzdily majetkoprávní problémy.

„Tady u Ohrazenic došlo ke zdržení kvůli převodům pozemků,” sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Na druhé straně „Hradubické”, od Opatovic k napojení na čtyřpruh u Březhradu, se teprve staví, silnice tu povede ve zcela nové trase. Hotovo původně mělo být v červenci 2012, ovšem i tady došlo k zdržení: úsek otevřou nejdříve v prosinci. Důvod je stejný, problémy s výkupem pozemků.

Je to už omletá písnička a představuje to po penězích největší problém výstavby nových silnic v Česku. Nejdřív blokoval zdejší stavbu bývalý starosta Opatovic Jan Tikal. Stavbu čtyřpruhu odmítal z principu a koupil si kvůli tomu dokonce v trase políčko velikosti většího obývacího pokoje. Byl sice vyvlastněn, o pár stovek metrů dál ale silničáři narazili na dalšího odpůrce.

„Na zhruba 700 metrů stavby u Opatovic ještě není vydáno stavební povolení kvůli problémům s výkupem pozemků. Pokud nedojde k dohodě, bude i zde přistoupeno k vyvlastnění,” vzkázalo ŘSD.

Kvůli stejnému problému se však silničáři 16 let neúspěšně dohadovali s farmářkou Ludmilou Havránkovou z Plačic u Hradce, přes jejíž pole má vést dálnice D11. ŘSD sice tvrdí, že už je dohoda podepsaná a zbývá jen směnit pozemky, rodina Havránkové se však před měsícem vyjádřila jinak: nic jsme nepodepsali a nikdo s námi už měsíce nemluvil.

Ale trochu radostněji, zpátky k „Hradubické dálnici”. Proč vůbec v uvozovkách? Dálnice to totiž podle silničářských norem není, ačkoliv pro laika tak vypadá. Však se také po ní snad už brzo bude moci jezdit nikoliv 90 km/h, nýbrž stodesítkou.