VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nad osudem chrudimského nábřeží a horkovodu se vznáší spousta dotazů

Chrudim očima architekta: „Už nějaký rok jsem krajinář, už nějaký rok bydlím v Chrudimi. Je to krásné město. Krásná je i krajina kolem. To, že jsem se tady nenarodil a nevyšel z chrudimské porodnice má má své klady i zápory. Ale možná to umožňuje vidět některé drobné věci jinak." To jsou slova chrudimského architekta Vlasty Koupala. V seriálu Chrudimského deníku se můžete seznámit s jeho pohledem na město a najít nejen desatero problémů.

28.4.2015
SDÍLEJ:

Nad osudem chrudimského nábřeží a horkovodu se vznáší spousta dotazůFoto: Vlasta Koupal

Ulice Na Ostrově souvisí s problémy celostní koncepce městské mobility i s cílenou humanizací tzv. dopravního skeletu města, stejně jako přestavbová plocha ČSAD, dnes se zbytečným parkovištěm. Jsou vize, které lze uskutečnit v dohledné době. Začneme procházkou po nábřeží. Horkovod a řešení dopravy představuje dlouhodobý problém v možnostech rozvoje tohoto velmi cenného prostoru uvnitř města. Dnes místo nábřeží a řeky vnímá člověk auta a horkovod nebo to samé obráceně. Lze cíleně a pozitivně utvářet okolí řeky ve prospěch lidí, především pak těch, co tu bydlí, jinak řečeno ve prospěch sdíleného městského, veřejného a životního prostoru? Je možné nábřeží polidštit, posílit vzájemný vztah lidí a řeky této dnes ztracené osy městského života?

Otázky revitalizace nábřeží se týkají především zahloubení horkovodu a lepšího řešení dopravy. Dovolil jsem si tedy oslovit Elektrárny Opatovice a.s. a zeptat se jich na budoucnost horkovodu v ulici Na Ostrově a na možnosti rozvoje tohoto chrudimského nábřeží. Odpověď komentovat nebudu, protože jsem to slíbil.

Vznesené dotazy:

Nevlídná podoba nábřeží Chrudimky v ulici Na Ostrově je spojena s horkovodem. Kousek horkovodu byl zahlouben především kvůli novému parkování. Proč už dříve nebylo provedeno zahloubení celého horkovodu, co tomu bránilo nebo brání a proč nábřeží už dřív nebylo upraveno ve prospěch lidí, ve smyslu moci jej využívat jako krásný sdílený pobytový a veřejný prostor města? Proč nábřeží tolik let čeká stále na svou přívětivou tvář? Je problém na straně Opatovic, města nebo někde jinde?

Co by znamenalo "zneviditelnit" či zahloubit horkovod v délce nábřeží, co to znamená realizačně, časově a finančně? Jaké jsou podmínky Opatovic (především k možnostem dalšího využívání území)?

Jednalo město o budoucnosti horkovodu a o podobě nábřeží s Vámi a jak? (Zástupci města jsou dlouhodobě členy dozorčí rady EOP.) Resp. je nějaká cílová vize pro celé nábřeží ulice Na Ostrově? V jaké fázi jsou tyto úvahy, záměry, je možno je někde vidět a seznámit se s nimi?

Jak Opatovice mohou Chrudimi prospět v řešení současné nevlídné situace chrudimského nábřeží? Co mohou udělat pro zlepšení dnešního stavu? Co by naopak mělo či musí udělat město?

Pokud by se město rozhodlo pro nějaké kvalitní a především celkové řešení nábřeží "bez horkovodu", jaký by byl postup a co to znamená pro Opatovice a pro Chrudim? Tedy na co a jak rychle se může veřejnost na nábřeží těšit?

Děkuji za zodpovězení otázek.

Odpověď EOP:

„Dobrý den, rád bych Vám tímto podal komplexní informaci k tématu horkovodu v ulici Na Ostrově v Chrudimi.

Elektrárny Opatovice a město Chrudim spolu v minulosti již několikrát jednaly ve věci přeložení horkovodu v ulici Na Ostrově. Jednání započala v roce 2008. Na základě tehdejších dohod byly vypracovány studie, které specifikují technickou i finanční i náročnost celé realizace. Přeložka horkovodu pod zem by byla finančně velmi náročná, pohybovala by se v řádech desítek milionů korun. Zároveň je k tomu potřeba dodat, že současný stav infrastruktury v této lokalitě nás nijak nenutí k realizaci přeložky. Doufám, že jsem tímto zodpověděl vše k vaší spokojenosti.

Přeji hezký den.

Martin Sýkora"

Na internetových stránkách města pod Odborem územního plánování a regionálního rozvoje je k vidění urbanistická studie „Regenerace sídliště U Stadionu" z roku 2011 Ing. Jelínka, kterou obyvatelé sídliště asi znají. Ta se však celostně ani hlouběji problematikou nábřeží nezabývá. Ostatní projektové záměry řešící ul. Na Ostrově jsem nenašel. V minulém roce byla zpracována pro nábřeží studie řešící dopravu a cyklostezku.

Nejen ve světě, ale i v Česku je dost krásných inspirací k tématu a diskuzím nad nábřežím a jeho podobou. Pokud se nepřistoupí k nějakému zbrklému řešení, určitě bude na co se těšit.

Vlasta Koupal

Příště: Pokračování v tématu Chrudim dopravní.

Autor: Redakce

28.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Chance futsal liga - 1. finále play off: FK ERA-PACK Chrudim - SK Slavia Praha.

Chrudimští futsalisté porazili pražskou Slavii a třináctý titul mají nadosah

Staročeský věneček ve Vejvanovicích.

Vejvanovičtí pořádají v sobotu oslavu výročí

KAM O VÍKENDU: Deník přináší pozvánku

Chrudimsko - Nevíte kam o víkendu vyrazit s rodinou či přáteli? Nechte si poradit v tradiční pozvánce Chrudimského deníku.

Zloděj ukradl z auta 133 tisíc korun

Chrudim – Osmadvacetiletý řidič zaparkoval v úterý krátce před patnáctou hodinu nákladní automobil Mercedes v chrudimské Poděbradově ulici a odešel Na řadící páce ale nechal pověšenou multifunkční ledvinku. Když se za pět minut vrátil, nestačil se divit.

V Litomyšli zvítězily šmorny z chrudimské školy

Chrudim – Na Gastronomických slavnostech Magdaleny Dobromily Rettigové v Litomyšli se o minulém víkendu uskutečnila i soutěž odborných škol na téma „Knedlíky a šmorny". Šmorn je druh knedlíku, který se nevaří, ale peče.

DOTYK.CZ

Lžete a zase lžete, pronesla Valachová a pak se rozplakala

/ANKETA/- Zasedání parlamentních výborů nebývá nijak dramatické. Až na výjimky. Tou bylo středeční jednání senátního školského výboru, který posuzoval návrh novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož hlavní součástí je kariérní řád.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies