Silnice je uzavřená, protože se po přehradě pohybují technici Povodí Labe a do hráze vrtají. Žádné nebezpečí nehrozí, naopak podnik se takto ujišťuje, že osmdesátileté vodní dílo je stále v pořádku a jeho pracovníci doplňují a vylepšují zařízení pro sledování sklonu hráze nebo její smršťování a zmenšování vlivem teplot.

„Pro sledování náklonů tělesa hráze byl z uzavřené komunikace z koruny hráze vyvrtán velmi přesný cca 30 metrů hluboký svislý vrt ústící do revizní chodby. Vrt bude osazen hrázovým kyvadlem, což je zjednodušeně řečeno drát vložený do vrtu, který je na horním konci připevněn ke koruně hráze a na spodním konci volně visí závaží," vysvětluje tisková mluvčí Povodí Labe Jana Burianová.

Závaží, vlastně taková olovnice, umožní vodohospodářům určit případný náklon hráze. Kdyby k němu došlo, kyvadlo se vychýlí a to lze velmi snadno změřit.

Technici také na přehradě doplní zařízení pro měření tlakových poměrů pod přehradou. A přitom do ní opět budou vrtat, tentokrát v revizní chodbě hráze.

„V revizní chodbě hráze bude nově provedeno sedm vztlakoměrných vrtů do podloží hráze o průměrné hloubce cca 12 metrů, ve kterých bude měřen tlak vody u základové spáry hráze," vysvětluje důvod vrtů mluvčí Povodní Labe Burianová a pokračuje:

„Současně dojde k instalaci kontrolních měřících bodů (geodetických značek), které bude možné geodeticky zaměřit a sledovat tak svislé a vodorovné deformace hráze. Vyměněny budou také měrné přelivy na odvodňovacím potrubí v revizní chodbě sloužící k měření průsaků tělesem hráze."

Tyto vrty technici provádějí proto, aby správci Sečské přehrady měly přesnější a rychlejší informace o chování hráze v závislosti na úrovni vodní hladiny, změnách teplot nebo ročním období.
„Dojde tak ke zlepšení a prohloubení informací o základních provozních veličinách, deformacích hráze a vztlakovém a průsakovém režimu. Díky tomu bude možné získat přesnější představu o vývoji zásadních faktorů ovlivňujících celkovou bezpečnost vodního díla," dodává Jana Burianová.

Celkové náklady jsou vyčísleny na cca 3,1 milionu korun a hotovo by mělo být do konce listopadu.