Jsou před námi dva měsíce, během nichž by měli být dopravní policisté vidět všude. O prázdninách bychom na ně měli narazit na silnicích, ve městech, na křižovatkách…


Realita je však bohužel jiná. Prokázal to test Deníku, který v minulém týdnu vyzkoušel některé rizikové úseky silnic po celé České republice.

Dvacítka automobilů s redaktory a fotografy najela za úterní a středeční dopoledne několik stovek kilometrů po hlavních tazích. Zadání znělo jasně: stojí na rizikových místech hlídky dopravní policie?

Jiný kraj, jiný mrav

Výsledek testu je pestrý – zatímco například v Jihočeském či Ústeckém kraji bylo hned několik hlídek, které měřily rychlost, předjíždění a po ránu dokonce zbytkový alkohol, na opačném konci republiky, ve Zlínském či Olomouckém kraji, nedohlížela na řidiče „ani noha“.

Stejně tak tomu bylo na Vysočině, a částečně také v Moravskoslezském nebo Středočeském kraji. Například redaktoři Kladenského deníku se v úterý dopoledne těsně před desátou hodinou rozjeli po silnici kolem Buštěhradu a Lidic, která je považována za jedno z nejnebezpečnějších míst v kraji. Žádnou hlídku tam ale za hodinu a půl ježdění nepotkali.

Ve stejný den i dobu se s podobným neúspěchem vrátili také redaktoři z Hradce Králové, jež se vydali na nehodový úsek na výpadovce z Hradce na Jičín až do Nové Paky. Protože se nechtěli „vzdát“, vyzkoušeli ještě úsek přes Dvůr Králové, Jaroměř a zpět do Hradce Králové. Ani tady však žádnou hlídku nepotkali.

Naopak policejní hlídku nemuseli složitě hledat redaktoři v Ústí nad Labem, kde na policisty narazili hned v Krásném Březně.

Jen o několik kilometrů dál v Teplicích stály ve městě hned dvě hlídky policistů a další hlídka kontrolovala na silnici E55 v kopci směrem na Bořislav, kde řidiči nerespektují zákaz předjíždění a jezdí také přes dvojitou čáru.

Šéf dopravní policie Martin Červíček si ale myslí, že výsledky testu je potřeba brát s rezervou. „Je potřeba zohlednit, zda testu nepředcházela jiná dopravně bezpečnostní akce. Navíc jsme začali sloužit v civilních vozidlech, což nemusí být na první pohled patrné. Není to alibismus, těmito souvislostmi se to musí dokreslit,“ komentoval výsledky testu Červíček.

Kromě testu ve dvou všedních dnech uprostřed týdne Deník porovnával i nasazení policistů o prvních dvou prázdninových víkendech. Počty hlídek podle všeho klesají. Zatímco o prvním prázdninovém víkendu například redaktoři na 156 kilometrů dlouhé trase z Prahy do Strakonic narazili na policisty třikrát, z čehož jednou je muži v uniformách stavěli, o týden později již nebyla na stejné cestě jediná hlídka.

Musí být vidět

Podle dopravních odborníků je fyzická přítomnost policistů na silnicích naprostou nutností. Zvláště o prázdninách, kdy je míra nehodovosti vyšší – například loni se za dva letní měsíce stala pětina všech smrtelných nehod.

„Policisté musí být na silnici vidět, a to hlavně na krizových místech. Aby lidé viděli, že tam jsou a ukáznili se, protože ten pocit máme všichni – jak vidíme hlídku, máme tendenci sundat nohu z plynu,“ potvrzuje dopravní expert Stanislav Huml.

Jenže dostat co největší počet hlídek do terénu není momentálně jednoduché. Policii už od podzimu trápí personální podstav, který zavinily odchody pracovníků kvůli finančním výsluhám. Na přelomu roku navíc dopravní policie získala dalších zhruba 600 tabulkových míst, jež dosud nejsou zcela naplněna.

To se pak následně projevuje i ve statistikách. „Může nás být až 4200 příslušníků. Bohužel nás ale tolik není, chybí asi 16 procent policistů. Jakmile se bude dařit nabírat nové lidi, tak se to samozřejmě projeví – bude více hlídek než doteď,“ hájí práci svých kolegů Červíček.

Podle bývalého policisty Humla je situace komplikovanější. „Jde o to, že dopravní policie byla vždycky jakási Popelka. Vždycky byla nejhůře placená a ta práce je poměrně nevděčná. Lidé mají tendenci utíkat jinam, třeba ke kriminálce. Dělat na spisech v teple kanceláře je pro mnoho adeptů zajímavější než být v terénu a mnohdy nasazovat život,“ uzavírá Huml.

Začátek letních prázdnin znamená vyšší provoz, ne všude to policie ví

Nezastavit strážníkovi ve městě bude nově za pět bodů

Expertní komise na ministerstvu dopravy, která připravuje změnu silničního zákona, přišla s novým návrhem na zpřísnění bodového systému.
Členové komise doporučili, aby za nezastavení na příkaz městské policie byli řidiči nově penalizováni pěti trestnými body. Dostali by tak stejný postih, jako v případě nezastavení na signál státní policie.

Necelé dva týdny poté, co poslanci strážníkům zarazili pravomoc měřit rychlost, se tak na stole objevil další návrh, který tentokrát paradoxně „důstojnost“ městské policie zvyšuje. Až dosud totiž nezastavení na signál strážníků nebylo v bodovém systému explicitně trestáno.

„Návrh zvýšení bodového postihu za nezastavení strážníkům, a naopak omezení pravomoci měřit rychlost jsou dvě odlišné věci, které bych nesměšoval,“ myslí si mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „ Pět bodů za nezastavení by se kromě strážníků mělo týkat také neuposlechnutí příkazu Hasičského záchranného sboru,“ doplnil mluvčí.

Ačkoliv by se návrh na „zrovnoprávnění“ městské policie mohl zdát po posledních událostech poněkud nečekaný, podle dopravních odborníků je jeho jádro správné.

Novinek je víc

„Rovnost v zákoně by měla být stejná. Trest by měl být za nezastavení vždy, lhostejno, zda nezastavíte městské, státní nebo třeba vojenské polici,“ říká Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence.

Kromě pěti bodů za nezastavení strážníkům je ovšem v návrhu změn bodové systému i několik dalších novinek: například z jedno na čtyři trestné body by se měl zvýšit postih za neoprávněné používání modrého majáku. „Je to vážný přestupek. Řidiči by si měli uvědomit, že nelegální je nejenom použití modrého majáku, ale i jeho pouhé umístění třeba za sklo vozu,“ řekl Deníku Hanzelka.

Naopak postih by měl zmírnit při neoprávněném používání žlutého majáku – až dosud hrozil řidiči jeden trestný bod, nově by zůstala jen finanční sankce.
Nově by se pak mělo šesti body trestat bránění v předjíždění a dva trestné body by měli řidiči dostávat za nedodržení bezpečné vzdálenosti. V tomto případě by platilo, že nedodržení vzdálenosti by se měřilo minimální dobou dvou sekund mezi dvěma vozidly.