VYBERTE SI REGION

Tipy a rady: Jak začít u dítěte s cizím jazykem?

Východní Čechy - Je skutečně mateřský jazyk tak důležitý? Jak brzy začít dítě seznamovat s dalšími jazyky a jak je to s výchovou v dvojjazyčné rodině? Dětský psycholog Jaroslav Šturma má jasno.

2.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

„Nejdřív má dítě vyrůst z kořenů, ze kterých pochází. Pak už se dá roubovat leccos. Moje doporučení by bylo nejprve dítě vést v jazyce vztahu, kterým je utvářeno. Další jazyk by měl tento první pouze postupně dotvořit," radí doktor Šturma. To by se mělo dít pokud možno tak, aby dítě mělo s novým jazykem spojeno něco příjemného, nějaký citový zážitek. Paměť i motivace jsou na city vázány a proto, když se mu bude písnička nebo pohádka líbit a bude podána někým, koho má dítě rádo, bude si to o to snadněji pamatovat.

Cizí jazyk ve školce? Opatrně!

Jazyková „výuka" ve školce je téma, u kterého bychom měli být velice opatrní, upozorňuje doktor Šturma. „Žádná výuka není pro předškolní děti ještě vhodná. Pokud se má jazyk dětem v tomto věku nějakým způsobem představit, pak formou hry, písničky, říkadel…"

- Dítě by se ve školce mělo s jazykem seznamovat co nejpřirozeněji tak, aby si toho ani nevšimlo.
- Určitě by se nemělo učit slovíčka nebo mít „lekce" cizího jazyka.
- Mělo by to být co nejpodobnější jako doma, přes písničku, pohádku… to je vlk – it´s a wolf.

Dětem bychom neměli dělat školu dřív, než má být. Cizí slova by měla vzbudit zvídavost v podobě hry jako doplněk běžné činnosti. V předškolním věku by se děti neměly nic „učit". Toho si užijí dost později.

Pamatujme si, že opravdu důležité je, aby se malé dítě k cizímu jazyku dostalo přes někoho, kdo k němu má vztah a kdo je rodilý mluvčí. Tehdy je to přirozené.

Dobrá školka je, když…

Ve školkách by se neměla uplatňovat řízená, kolektivní výchova. Je mnoho daleko důležitějších věcí, které si děti v tomto věku potřebují osvojit: vzájemná komunikace, hra, spolupráce při hře, dovednosti kolem sebeobsluhy, rozvoj motoriky, vnímání, rozvoj mateřštiny, výslovnosti…

„Ve čtyřech letech ještě není ustálená ani výslovnost mateřštiny – děti ještě takzvaně patlají. Nemá proto smysl je zatěžovat dalším jazykem, aniž by to vycházelo z přirozenosti mluvčího a jeho vztahu k dítěti. To je opravdu klíčové," připomíná psycholog.

Výjimky

Ocitne-li se dítě v zahraniční školce nebo cizinec v české školce, kde paní učitelka i ostatní děti hovoří jiným jazykem, je to přirozená situace, se kterou si dítě poradí podle svých schopností nebo zralosti. Podobné to může být s učitelkou – rodilou mluvčí v české školce.

Tip Babywebu: Dítě by nemělo mít pocit, že se něco učí, nemělo by si pokud možno ani uvědomovat, že je to zrovna jiný jazyk, kterým mluví. Vše by mělo být co nejméně nucené. Zároveň je důležité dítě nepřetěžovat, dát mu svobodu a oddych, když potřebuje.

Autor: Redakce

2.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Za hluk z letiště dostanou milion

Pardubice - Kompenzaci využijí obvody na opravu školek a hřišť.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Mikroregion myslí na běžkaře

Horní Bradlo – Lidé z mikroregionu Centrum Železných hor budou i v nadcházející zimě připraveni upravovat a udržovat několik desítek kilometrů běžkařských stop. Zatím je ale sněhu málo. Krajinu v okolí Horního Bradla, Nasavrk nebo Seče včera ráno pokrývala jen zhruba pěti až sedmicentimetrová vrstva sněhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies