Štědří lidé, kteří o víkendu přispěli do tříkrálových pokladniček, pomohli zachovat činnost občanské poradny, která je v sídle Farní charity k dispozici lidem v těžké životní situaci. Tato užitečná služba je totiž financována z výtěžku tradiční sbírky.

„Posláním naší poradny je poskytování informací těm, kdo se na nás obrátí. Nesuplujeme, a ani nemůžeme, práci advokátů a právníků. Dáváme rady jako pomoc soused sousedovi, občan občanovi. Naším hlavním krédem je: nestrannost, nezávislost, bezplatnost a diskrétnost. Za loňský rok jsme měli 630 klientů," říká Hana Petrusová, vedoucí občanské poradny Farní charity v Chrudimi.

V posledním roce se problém zadluženosti dostal do stadia, kdy lidé už nejsou schopní splácet svoje dluhy. „Prodali veškerý svůj majetek, nemají čím platit, exekutoři a vymahači jsou jejich pravidelní hosté a oni nevědí, kudy kam. Často tu pak hovoří i o sebevraždě," pokračuje Hana Petrusová, která si denně vyslechne spoustu zoufalých lidských příběhů.

Naštěstí existuje řešení, je to takzvaný insolvenční zákon, který lze uplatnit při splnění určitých podmínek. „Nejprve je třeba analyzovat klientovu situaci: jak na tom je, jak má velké dluhy, jak by to mohli zaplatit, co se s tím dá dělat. V následujících konzultacích pomáháme podat návrh na oddlužení, který si pak odnese k soudu. Je to poměrně časově i formálně náročná záležitost, kterou klientovi pomáháme sestavit, ale je z jeho strany potřeba maximální spolupráce a dohledání všech potřebných údajů. Mnozí klienti si ani neuvědomují, jaké a kolik závazků mají," uzavírá Hana Petrusová s tím, že se lidé mohou na občanskou poradnu v případě potřeby obrátit. Možná mezi nimi budou i ti, kteří si neuváženě vzali „výhodné" půjčky o Vánocích.

LUKÁŠ VANÍČEK, ROMANA NETOLICKÁ