VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO/FOTO: Údolím Doubravy, cestou necestou, na kole i pěšky

Ronovsko - /NA KOLE S CRAZYBIKERKOU, 3. DÍL/V dalším díle našeho nového seriálu se vydáme na projížďku nejen okolím Ronova.

5.8.2011 4
SDÍLEJ:

Kouzelná zákoutí zámku Žleby.Foto: Crazybikerka

Konečně přišlo léto a já dostávám nápad projet na kole podél Doubravy a poznat dosud nenavštívené Chittussiho údolí a podél řeky dojet až k přehradě Pařížov.

Že to je bláznivý nápad zjistím později. Protože na Ronovsko v neděli ani jindy cyklobus nejede, jen do Seče a vlakem to je přes půl republiky, (no, považte, Chrudim, Pardubice, Kolín, Čáslav, Ronov, 86 km!), musím se spolehnout na své vlastní síly.

Po stopách tornáda i nacistického běsnění

Cesta vede přes Vrcha, Morašice na H. Městec, Konopáč, kde laškují ve vodě naháči. Já ale pokračuji dál. Před Vyžicemi opouštím cyklotrasu 4127 a pokračuji po 4182. Ve Slavkovicích okukuji Panův rybníček. Na odbočce k Jetonicím zajíždím k pomníčku věnovanému lesům zničeným tornádem v roce 2008 a mířím dál na Březinku.

V zatáčce u bývalých uranových dolů odbočuji doleva na modrou a samospádem frčím k pomníku bojovníků nad Licoměřicemi. Duše nacisty umučených třiceti mužů a chlapců z Lipovce a Licoměřic tiše vzhlížejí na Ronov nad Doubravou a ještě dál až ke Zbraslavi. Setřásám tíseň, která na mne padla. Vlevo po modré sjíždím do Licoměřic. Obdivuji zajímavou polodřevěnou stavbu ve tvaru pevnůstky u nazdobeného domku. Stále sleduji modrou a pod svahem Železných hor pokračuji v tichu a stínu lesů do Žlebských Chvalovic. Nikde ani živáčka a to mi vyhovuje.

Městečko na dlani

Na červené opouštím modrou a spouštím se parádním sjezdem do Ronova nad Doubravou. Na přejezdu mne zdraví strojvůdce lokálky a galantně mi dává přednost. A už vjíždím do městečka. Obkroužím náměstí, podívám se na věž kostela, kde seděl Jindřich Plachta při natáčení filmu Městečko na dlani.

Nacházím značky, s lítostí vynechávám zámek Žleby. Bohužel nemá cenu v tomhle vedru přeceňovat síly. Ale Vy, kteří je pošetříte a dopravíte se do Ronova nad Doubravou auty s koly, si nenechte ujít romantický zámeček Žleby, vzdálený 6 km po červené turistické. Zde se natáčela pohádka Královský slib. Určitě si projděte park s šumícím splavem Doubravy i přítok divoké Hostačovky, podívejte se do mini ZOO s ukázkou dravců a s výkladem o sokolnictví. Můžete vidět přikrmování stádečka bílých jelenů, kteří sem byli vysazeni z obory z nedalekých Žehušic. Také si nenechte ujít prohlídku zámku. Byla jsem zde mnohokrát.

Teď se tedy vydávám po zelené, kolem domku čp.25, Kaplanky, s pozdně barokním štítem. Po chvíli přijíždím až ke kostelu Svatý Kříž se hřbitovem, který zbyl na místě zaniklé osady Protivany.

Technická památka na Doubravě

Marně hledám pokračování pěšinky, vedoucí k Doubravě. Bohužel volím levou cestičku, více prošlapanou, končící v poli v obilí. K řece, která klokotá v houští vpravo, se musím i s kolem spustit zarostlým svahem. A první zádrhel výpravy, poměrně strmě se svažující náhon Korečnického mlýna. Co se dá dělat, cestu pichlavým obilím a žahavými kopřivami nehodlám opakovat. Zouvám boty, ponožky, klackem měřím hloubku. Zjišťuji, že je kousek nad kolena. To půjde. Spouštím kolo a jdu za ním. Voda ho nadnáší a cloumá s ním. Nakonec se smekám po svahu náhonu nahoru. Tohle po mně opravdu neopakujte.

Projíždím úzkou pěšinkou mezi náhonem a vysychající Doubravou s překvapivě velkými balvany v řečišti, obdivuji vytesaný otvor ve skále pro náhon. Prý vede tunelem dlouhým 40 metrů. Pověsti praví, že ho sekali dva doživotně odsouzení vězni a tím si vydřeli svobodu. Je tu vlídný stín a ticho. Idylku ruší jen otravný hmyz žeroucí mé zmáčené a zablácené nohy a ruce do krve. Přes úzkou lávku na stavidle malé přehrady, která odděluje z řeky proud vody do náhonu, kolo vedu a je to dost nebezpečný manévr.

Pokračuji ještě další kilometr a půl, stále podle zurčící a klikatící se Doubravy, pěšky, kolo vedu přes kořeny a kameny na břehu. Nikam nespěchám, je tu stín.

Najednou se vynořuji z pralesního šera na trávníku u chatky a vyjíždím strmý svah kolem bývalých zahrad, dnes rozervanou divočinou, do tichých Mladotic. Tam nesledujte zelenou, vede mezi stromy, vedle po louce je vyjetá pěšinka. Zakrátko míjím dětský tábor. Nechoďte přes most k táboru, ale dejte se po vyjeté pěšince na levém břehu.

Pod Třemošnicí, v místě Pod Luhy, se napojuji na cyklostezku 4233, turistickou žlutou, lesem s občasnými výjezdy až na jejich okraj a s výhledy na svah Železných hor.

Voda, samá voda

Vjíždím do vesničky Pařížov, s domky rozesetými po kopečcích a kolem serpentin. Jedu po přepychové asfaltce a po žluté až k přehradě. Zde dopíjím ve stínu třešně poslední vodu a měním baterii v kameře. Zradila. Přehrada nenatočena.

Jsem zcela bez vody a pod spalujícím sluncem nechci riskovat, a tak rychle frčím do Běstviny. Hostinec vedle kaple přišel právě včas. Doplňuji vodu a výborná desítka jen zasyčí. Poklábosím s místními a nerada vyjíždím na poslední těžký úsek, cyklisty obávaný Zbohovský kopec.

Přes hory sešupem domů

K mému překvapení Zbohov zmizel z mapy světa! Kde se vzal, tu se vzal, je tu Rostejn. Ale kopec je stále těžký a stále nepříjemný. Vydrápu se na předěl a s úlevou projíždím kolem přehrady Seč. Profrčím náměstí, pak sešup dolů, poslední nepříjemný kopec a ještě malý kopeček přes Kovářov a už zadarmo do Chrudimi. Počasí vyšlo fantasticky. Převážná část cesty vedla chladivým stínem lesů a houštin, výlet, až na malé zaváhání, dopadl skvěle. Padesát devět kilometrů, i díky pěší tůře s kolem podle Doubravy docela namáhavých. Zkuste se i vy přijet podívat na turisticky opomíjené vesničky, pokochat se údolím Doubravy, říčky dnes klidné, ale jindy zběsile nebezpečné a divoké. Ovšem úsek po zelené od kostela sv. Kříže k technické památce náhonu Korečnického mlýna rozhodně nechoďte s kolem! Běžte se tam podívat pěšky. Je to nebezpečné! Ten kousek si projděte pěšky a do Mladotic se pak dopravte pěkně po silnici.

Když se sem dovezete autem s kolem se startem třeba v Běstvině, dáte si okruh proti směru mé cesty přes Pařížov, až do Ronova, Licoměřic, zpět třeba přes Berlovu vápenku a Třemošnici, ujedete 26 km, se zajížďkou do Žlebů nějakých 38 km, pokud se vyvezete do Seče cyklobusem a zpět na Chrudim po svých, přesně proti mému směru jízdy, ujedete přijatelných 41 km.

A nebudete litovat. Odměnou vám bude ticho a klid, romantické výhledy do krajiny, pěšinky a cesty bez lidí a divočina, kterou by zde málokdo čekal.

Pár užitečných rad aneb Začínáme s cyklistikou – 1. díl

Jaké kolo si zvolím?

Rozhodující je, čemu dáváme přednost a jaký terén budeme jezdit. Kdo preferuje rychlou pohodlnou, sportovní jízdu na silnici, zvolí si silniční kolo. Pokud se budeme věnovat cykloturistice v přírodě, zvolíme kolo MTB nebo trekové.

Jakou velikost rámu zvolit?
Protože stavba těla muže a ženy je odlišná, ženy mají většinou kratší nohy a ruce, širší pánev, užší ramena, volíme pro ženy speciální konstrukce – geometrii silničních a MTB kol.

Správná velikost rámu je důležitá. Obecně lze říci, že když si stoupneme oběma nohama na zem, s kolem mezi končetinami, mělo by být od horní rámové trubky a rozkroku cca 5 cm volného prostoru, u kol MTB ještě o něco více s ohledem na nutnost vyšlápnutí do nerovného terénu a nebezpečí zranění v citlivých místech (jauvajs!). Řídit se výškou postavy podle tabulek je tedy trošku zavádějící a je nutné volit velikost rámu podle stavby těla, kterou máme každý odlišnou. Správnou velikost rámu vám zcela jistě pomohou vybrat v zavedených cykloprodejnách.

Jak seřídit správný „posed“ na kole?

Bez správného posedu na kole si nejen ničíme zadek, záda, bolí nás krční páteř, úpony svalů, ruce, jízda je nepohodlná a brzy se unavíme.
Sedlo by mělo být nastaveno zásadně vodorovně. Použijeme buď vodováhu, nebo položíme přes špičku a sedací část sedla tyčku a sledujeme její sklon.

Výšku sedla doladíme tak, že kliku dáme ve směru se sedlovou trubkou, tedy šikmo dolů, a posadíme se na kolo a patu v botě dáme na pedál. Noha by měla být propnutá, ne na maximum a ne pokrčená. Pokud dáme sedlo výš, budeme se při šlapání „přesýpat“, pokud níž, nevyužijeme správný přenos síly ze svalů na pedály.

Chodidla by měla být v pedálu v ose rámu, nikoli špičky dovnitř nebo ven. Vyladíme tedy pozici kufrů. Toto ovšem neplatí , máme – li nějaký fyzický handicap, například nenašlapujeme – li chodidly rovně, tam si pak ulevíme a i kufry lehce upravíme tak, aby byly paty blíže rámu, ale jen lehce!
Poloha sedla vpřed - vzad. Dáme kliky vodorovně. Sedneme si na kolo (asistence druhého je nutná). Zacvakneme nohy do pedálů, kliky stále vodorovně. Asistent nám spustí olovnici z kolena a ta musí procházet středem našeho kloubu u palce nohy, tedy v nejširším místě tretry a středem pedálu.

Nastavení řidítek

To je zcela individuální záležitost, obecně lze říci, řidítka silničního kola by měla být tak široká, jak máme široká ramena, tedy měla by zapadnout do ramenních jamek. Příliš úzká vedou ke stlačení hrudníku, široká ke špatné aerodynamice a nepohodlné jízdě. Řidítka by měla být o něco níž než sedlo, u silničního kola turisti v rovině se sedlem až 3 cm pod , u sportovců cca 3 – 6 cm pod úrovní sedla, závodníci cca 6 – 10 cm. U horského kola to je ale zcela individuální. Správný posed doladíme délkou a sklonem představce. Máme – li nějaký fyzický handicap, ulevíme si a vyhovíme, například když máme bříško, dáme si řidítka výš, abychom mohli dobře šlapat. Když se posadíme na kolo, měli bychom sedět pevně, ale volně a pohodlně, žádná křeč. :-) Je nutné zkoušet a ladit výšku a délku představce tak dlouho, až vám to „sedne“ a budete se cítit dobře.

Správné oblečení

Kde jsou ty doby pletených dresů a bavlněného spodního prádla, které nasáklo pot a studilo jak led? Dnes máme na výběr z mnohých modelů cyklo oblečení a je jen na vás, které zvolíte. Doporučuji jasné a výrazné barvy, žádná módní černá, důležité je být viděn.

Co dělat, když tlačí sedlo?

Sedlo na kole je jedna z nejdůležitějších součástí. Nesprávně zvolené sedlo může mnohé od cyklistiky odradit a je příčinou zbytečných muk. Když začínáte jezdit na kole musíte ovšem ze začátku počítat s bolestí nejen svalů, ale především svalů na sedacích kostech a bolesti v oblasti kosti stydké. Když máme problémy s odřeninami, opruzeninami, na vině může být špatné oblečení, kalhoty s antibakteriální vložkou jsou nutností, ale je třeba vybrat i správný typ a velikost vložky. Pod tyto kalhoty se zásadně nenosí spodní prádlo! Dále znova překontrolujte správné nastavení sedla.
Pokud toto místo bolí i po několika měsících tréninku, pak je třeba navštívit prodejce a poradit se o změně sedla. Mnohé prodejny nabízí testovací sedla na vyzkoušení.

Tak a máme vybrané a seřízené kolo, příště si povíme něco o technice jízdy a o údržbě kola.

Crazybikerka


5.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Letecká záchranná služba.

Na koupališti tonul chlapec

Hledaný 44letý Karel Synek.

Policie v Pardubicích pátrá po Karlu Synkovi

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Policie pátrá po nezvěstném muži

Chrudimsko – Policisté hledají sedmapadesátiletého Bohuslava Voráčka z Hlinska, který v sobotu 24. června odešel ze svého domu a už se nevrátil. Své ženě pouze sdělil, že mu není dobře a jde se projít.

Chrudimským Svobodným se nelíbí výsledek hlasování

Chrudim – Petr Lichtenberg a Josef Káles, zastupitelé za chrudimské Svobodné, navrhli do finančního výboru města svého spolustraníka Josefa Lebdušku. Ten však nakonec zvolen nebyl, neboť většina zastupitelů pro něj prostě nezvedla ruku.

Lidé v Běstvině budou třídit i do pytlů

Běstvina – Obyvatelé Běstviny budou mít od července možnost třídit domácí odpad nově i do pytlů, které si mohou zdarma vyzvednout v úředních hodinách na obecním úřadu. Firma bude svážet tříděný odpad (papír, plast, kovový odpad a nápojové kartony) od domů poprvé 10. července.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies