Třicet let po skončení výroby jednoho z nejkrásnějších vozů v historii mladoboleslavské automobilky, se jméno kabrioletu Felicia vrátilo na karosérii automobilu. Tentokrát ho získal rodinný model, který byl přímým nástupcem vozu Favorit.

Na to, jak toto auto v prvních letech výroby vypadalo zvějšku i zevnitř, se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Produkce Favoritu skončila brzy poté, co 16. června 1994 oslavila automobilka Škoda smontování jeho milióntého exempláře. Následně, ještě během letních měsíců, začala v závodě Vrchlabí montáž prvních kusů zkušební série Felicií s karosérií hatchback. Kombi verze Favoritu, která se označovala Forman, ovšem z výrobní linky sjížděla i pak.

Na dobovou reklamu na novou Felicii, ve které jsou zdůrazněny hlavně její zpevněné dveře, se můžete podívat zde:

| Video: Youtube

Felicii již technici Škody vyvíjeli ve spolupráci s kolegy z Wolfsburgu. V té době již byla totiž tato automobilka začleněna do struktur koncernu Wolfsburgu. Ti například učili techniky z mladoboleslavské Česany konstruovat nové díly pomocí výpočetní techniky.

Designéři spolupracovali také s Václavem Králem, který navrhl vzhled karosářských verzí sedan a velkoprostorového kombi se zvýšenou střechou. „Pracovali jsme na tom s tátou asi rok, připravili jsme i makety v měřítku 1:5, ale pak ze spolupráce z úsporných důvodů sešlo. Prý by se další karosérie příliš prodražily," vzpomíná dnes Jiří Král.

Na to, aby auto bylo ziskové, se od začátku velmi dbalo. I proto se v útrobách Felicií nacházela zhruba polovina podstatných dílů z Favoritu. Navenek se ale zdůrazňovalo jiné číslo - totiž to, že Felicia má v porovnání se svým předchůdcem 1187 nových součástí.

Krásná palubní deska

Zaoblené tvary karosérie byly velmi podařené, hodně se povedla také palubní deska. Felicia byla v porovnání s Favoritem o 40 milimetrů delší a o patnáct milimetrů širší. Do zavazadlového prostoru bylo možné naložit o 21 litrů více.

Zapracovalo se také na odhlučnění a vylepšení jízdních vlastností. Auto lépe jezdilo díky například pevnějšímu skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici, změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy.

V nabídce pohonných jednotek byla zážehová čtyřválcová třináctistovka s výkonem buď 40 nebo 50 kW, v dalším roce se pod kapotou začal montovat i superúsporný diesel 1,9 TDI a živá zážehová šestnáctistovka.

Škoda Felicia se stala prvním autem, do kterého se začaly montovat nové prvky bezpečnostní a komfortní výbavy. Vzpomínám si, že například ten, kdo chtěl airbag spolujezdce, musel oželet klasickou přihrádku v palubní desce.

Poprvé výbava Laurin&Klement

Zákazník si dále mohl připlatit za kožené a dokonce i za vyhřívané sedačky. V roce 1995 pak Škoda Auto oslavila stoleté výročí existence vůbec první edicí výbavy Laurin&Klement.

Přesto byla Felicia, zejména v západní Evropě, pokládána za levné auto. V porovnání například s modelem Volkswagen Polo byla bezmála o pětinu levnější. Cena nejlevnější verze na českém trhu byla stanovena na 209 700 Kč.

V témže roce se také začalo nabízet kombi a pick-up. Zajímavostí je, že tento užitkový vůz se (samozřejmě s příslušným logem a označením) nabízel také jako Volkswgen Caddy.

Velmi speciální verzí se stal automobil pro volný čas Fun. Protože se jich smontovalo jen několik tísic kusů, jsou již dnes v provozu raritou.

V roce 1998 dostaly Felicie facelift. Nová maska chladiče měla jejich vzhled přiblížit k tehdejší první Octavii. Výroba Felicií skončila v roce 2001.