Start premiérové akce letošního, dvanáctého ročníku projektu Pardubického kraje na podporu technických a odborných oborů byl opravdu akční – pilně se při něm frézovalo, soustružilo, řezalo dřevo i kov, modelovalo na počítači nebo tisklo na 3D tiskárně.

V dopolední části programu školáky čekalo šest pracovišť, které měly za úkol přiblížit jim vyučované obory obráběč kovů, nástrojař, mechanik seřizovač CNC strojů, mechanik strojů a zařízení, strojní mechanik a také truhlář. Ještě než přešli do moderních dílen, v nichž se promítly do strojového vybavení nedávné investice ze strany Pardubického kraje ve výši padesáti milionů korun, absolvovali v nedalekém kulturním domě slavnostní zahájení.

Vydařené TECHNOhrátky v Hlinsku? Elektrické obvody, výroba bedniček a další
Vydařené TECHNOhrátky v Hlinsku? Elektrické obvody, výroba bedniček a další

„Dnes je sice škaredá středa, ale vy se budete nejen podle velikonoční tradice celý den usmívat. Pomohou vám k tomu zajímavé pracovní aktivity, během nichž poznáte školu, učitele i jednotlivé obory. Třemošnice má i skvělou podporu svých firemních partnerů a navíc třetina studentů míří každoročně v rámci projektu Erasmus+ na zahraniční stáže do devíti zemí,“ připomněl Josef Kozel, radní Pardubického kraje pro školství.

TECHNOhrátek se zúčastnilo 126 žáků z deseti základních škol.TECHNOhrátek se zúčastnilo 126 žáků z deseti základních škol.Zdroj: Vladimír Zemánek

Činnosti, které účastníky TECHNOhrátek čekaly na jednotlivých stanovištích, byly pestré. Všechny aktivity, ať manuální, nebo kreativní, dokonale prověřily jejich talent a schopnosti. U nástrojařů poznávali a opracovávali různé druhy materiálů a u strojních mechaniků poznali ruční obrábění a z plechu stříhali kolečko. V akci byly pilníky, pilky, důlčíky, kladiva, hoblíky a další nástroje.

„Při seznámení s atraktivním oborem mechanik seřizovač CNC strojů si žáci vymodelovali a poté také vytiskli na 3D tiskárně klíčenku s logem třemošnické školy a mezi obráběči kovů si vyzkoušeli soustružení vnější válcové plochy. Frézování čtyřhranu přišlo na řadu u mechaniků strojů a zařízení. V truhlářské dílně museli zase v co nejkratším čase sestavit klasické štokrle, řezali rámovou pilou a vyráběli rámeček na obrázek nebo píšťalku,“ popsal některé činnosti Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.

Na šesti stanovištích osmáci nejen poznávali  obory, ale také tvořili, ochutnávali a samozřejmě soutěžili.  Za soutěž manuálních dovedností si cenu odnesli žáci z Lanškrounu a  z vědomostního kvízu brala vítězství domácí ZŠ T. G. Masaryka Chroustovice.
TECHNOhrátky začaly na Chrudimsku. Zámek v Chroustovicích ovládlo 17 řemesel

Úplným nováčkem TECHNOhrátek byla tentokrát desetičlenná výprava ZŠ Žleby ze sousední spádové oblasti okresu Kutná Hora – stala se tak v pořadí 128. základní školou zapojenou do projektu.

„Právě strojírenské profese jsou na trhu práce jedny z nejžádanějších. V tomto směru akce určitě splnila svůj účel. Děti se přesvědčily o tom, jak velkou proměnu prošly v posledních době technické obory a jak kromě nezbytné ruční práce stále více zapojují moderní stroje a technologie,“ řekla Helena Bártlová, manažerka projektu TECHNOhrátky.

TECHNOhrátek se zúčastnilo 126 žáků z deseti základních škol.TECHNOhrátek se zúčastnilo 126 žáků z deseti základních škol.Zdroj: Vladimír Zemánek

Součástí akce byla prezentace firmy DAKO-CZ, vyrábějící brzdové systémy pro kolejová vozidla. Jednoho ze strategických partnerů školy představil účastníkům přímo generální ředitel společnosti Stanislav Pometlo.

Tradiční ovocné dorty si za výhru v manuální části programu odnesli žáci ZŠ Trhová Kamenice, za nejlepší výsledek v kvízu Hej Ty, víš to?! se odměny dočkala výprava ZŠ Choltice.

Vladimír Zemánek

Za svou existenci dosud uspořádaly TECHNOhrátky 137 akcí v šestadvaceti středních odborných školách v Pardubickém kraji. Při těchto seznamkách s řemesly prezentovaly aktivním způsobem ukázky 69 oborů z oblasti strojírenství, stavebnictví, elektrotechniky, zemědělství, zahradnictví, gastronomie a služeb. Zúčastnilo se jich celkem 17 558 žáků ze 128 základních škol – 113 jich přitom bylo z Pardubického kraje a mj. sedm také z Polska.

TECHNOhrátek se zúčastnilo 126 žáků z deseti základních škol.TECHNOhrátek se zúčastnilo 126 žáků z deseti základních škol.Zdroj: Vladimír Zemánek