Na poli mezi Janovem a Opatovcem se objevila těžká technika. Začíná archeologický výzkum, nyní stroje provádějí skrývku zeminy. „Na budoucím úseku dálnice D35 Janov – Opatovec probíhá záchranný archeologický výzkum. Zahájení stavby je plánováno na příští rok,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Směrem k Opatovci je už úprava zeminy hodně znát a trasa se v terénu konečně rýsuje. A vypadá to, že stavba dálnice D35 v tomto úseku skutečně začne příští rok, jak je v plánu.

Ilustrační foto
O miliardu víc. Rostoucí ceny staveb znamenají problémy i pro přivaděče na D35

„Dokončujeme zadávací dokumentaci stavby a chtěli bychom v létě vypsat výběrové řízení na dodavatele. Kdyby se to podařilo, mohli bychom na začátku příští stavební sezony zahájit stavbu dálnice. Stavební povolení máme, nepřišlo zatím ani žádné odvolání. Zádrhelem bude výkup pozemků, které ještě nemáme všechny. Ale musíme to stihnout letos,“ řekl ředitel ŘSD Radek Mátl.

Některé obce už pozemky prodaly

Výkup pozemků může zkomplikovat i přípravu stavby D35 u Litomyšle, která má začít v roce 2024. „V úseku budoucí dálnice kolem Litomyšle zahajujeme výkupy pozemků a majetkoprávní přípravu. Jedná se zhruba o 200 pozemků a nebude to jednoduché. Jednání jsou hodně ovládána jedním zemědělcem, řeší se tady pronájmy, pachty. Zemědělec je ale členem memoranda a hodně s ním jednáme, abychom došli k dohodě na cenách,“ dodal Mátl.

Potvrdil, že stát nabízí za pozemky dobré ceny, a doufá, že se jim podaří prodeje pozemků rychle vyjednat.

Pozemky už prodaly některé obce na Litomyšlsku. Na konci března jednohlasně schválili prodej pozemků o výměře asi deset hektarů pro dálnici D35 zastupitelé Bohuňovic. Za pozemky, které se stanou součástí trasy Džbánov – Litomyšl, podle dvou uzavřených smluv obec se zhruba 120 obyvateli utrží více než dva miliony korun. Před časem už své pozemky prodal i Janov.

D35 Opatovec – Staré Město - vizualizace
Nový rekordman. Tunel na dálnici D35 u Dětřichova bude nejdelší v republice

Diskuze okolo úseku dálnice D35 u Litomyšle trvaly roky. Vloni v březnu se ledy pohnuly, když šéf ŘSD Radek Mátl podepsal s účastníky územního řízení, kteří podali námitky, memorandum o způsobu řešení stavby. To mimo jiné vymezuje trasu desetikilometrového obchvatu Litomyšle, výsadbu náhradní zeleně, vybudování opěrných zdí kvůli zachování maximální rozlohy orné půdy, umístění protihlukových stěn, zbudování polních cest nebo pasportizace studní.

Jednání se změnila 

ŘSD se zavázalo dálnici podle kompromisních dohod postavit, okolní obce a občanské spolky na oplátku přestaly podávat odvolání.

„V podstatě ŘSD naše podmínky plní, ladíme jen detaily a hlavně se vždy domluvíme. Jednání vypadají jinak než v minulosti. Kdyby ŘSD jednalo s dotčenými občany vždy a všude jako dnes u Litomyšle, tak by se zřejmě přípravy dálnic výrazně urychlily,“ konstatoval před časem Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Výstavba polské rychlostní silnice S3 u českých hranic v úseku Kamienna Góra - Lubawka.
Jako půlka Cheopsovy pyramidy. Podívejte se, jak jde Polákům stavba dálnice

Mátl označil podpis dohody za restart dosud zablokované přípravy dálnice. Ředitelství silnic a dálnic chce letos zažádat o sloučené územní a stavební řízení na úsek Janov – Opatovec, aby se začalo stavět co nejrychleji. Se zahájením stavby v odhadované hodnotě 3,7 miliardy korun se počítá na rok 2023, hotovo má být v roce 2026.

Příští rok má začít i stavba úseku Džbánov – Litomyšl a v roce 2024 by měla navázat desetikilometrová trasa Litomyšl – Janov.