Představení zařazena do soutěžního programu jsou hodnocena lektorským sborem, na veřejných diskusích a také nezávislými recenzenty. Hodnocení nezávislých recenzentů jsme pro vás vybrali z loutkářského zpravodaje ValDeron.

Africký příběh, LS Štokrdle Semily - fotogalerie - video


Oba mladí muži se pohybují před publikem se sympatickou samozřejmostí a přirozeně navazují kontakt s diváky - lehce s nimi většinu času komunikují, přestože je nevyzývají ke spolupráci a netahají je do představení. Píšu většinu času: inscenaci chybí dramaturg, který by příběh sevřeně vystavěl a ohlídal rytmus. Takto se děj potácí kolem linie, která neurazí, neunudí, ale je venkoncem nevzrušivá. Až z toho někdy divák ztrácí koncentraci. Což je zbytečné: Pavel Martinec i Jakub Kovář mají vzácnou schopnost si pozornost diváků hravě udržet, pokud nebudou hazardovat s kolísáním napětí a tempa v inscenaci. Jistě by vytěžili maximum z plošných loutek a jednotlivých příběhů černouška putujícího světem, kdyby se tolik nerozdrobovali v nápadíčcích, kterých se mohli s lehkým srdcem vzdát. Některé zdržovaly děj a nic zásadního nenesly - třeba navrtání vodního zdroje, palma usychá, tak najdu špunt. Dál se s palmou ani s vodou (namalovaný proud vody není žádný fór) nehraje - proč to? Dobře, že se na Chrudimi ukázali: rádi o nich víme. A protože mají na víc, příště už bych jim nic neodpustila. Už v krajském kole.
Kosa

Hloupá Barka, Jiskra Praha - fotogalerie - video


Od prvního falešného tónu hudebních vycpávek až po závěrečnou oponu nuda a školácký neumětelismus. Takový ohňostroj z koudele diváckých dojmů odpálila Jiskra Praha svojí Hloupou Barkou. Pohádkář Drda asi rozpačitě dumá, kam se z jeho předlohy ztratil humor. režie a herecká akce slabiny scénáře nepřekonávají. princip střídání herců s maňásky postrádá funkčnost a logiku. Bezzubá režie řeší bezvýchodné momenty představení tím, že nechá herce nekonečně dlouho obíhat rozkomíhaný paraván, až všichni spolehlivě ztrácí přehled, kdo koho v hloupé barce vlastně honí. Herecko-máňáskovou míchanici chuťově nezachrání ani laciné vaječné pojivo. Ambice šéfkuchaře připravit nám divadelní laskominu skončila kulinářským fiaskem.
Kuna

Zkáza adamitů, LS Na holou Hořovice - fotogalerie - video


Velmi mě zajímá divadlo, které zkoumá ikony české historie a s hlubokou znalostí věci se jim pokouší kopnout do soklu. A nabídne tak jiný pohled na skutkovou podstatu dějehybných činů osobností či podmaněného davu, než jaké předkládají oficiální verze ládované do hlav nebohých školou povinných. To nebyl tento případ. A pak nemám v oblibě humor zábavních pořadů komerčních televizí. To často byl tento případ. Na děkovačku vylezli vespolek milí lidé. Věřím, že umí i lepší divadlo, a že mi ho někdy v budoucnu i zahrají.
Kosa

Bleděmodrý Petr, LS Moje pětka Jaroměř - fotogalerie - video


Nejvíc mě představení bavilo, když si děti spontánně a s vervou hrály. To byla důležitá inspirace pro ty učitelky ZUŠ, které mají ve zvyku děti režírovat a mermomocnit. A vida: jde je nechat hrát si tak, jak je jim přirozené - a ony přitom dokáží poutavě vyprávět příběh. Příliš popisný motiv odlišnosti už mě tolik nenadchl, stejně jako závěrečné předávání modrých lodiček. Když děti na závěr představení předávají tímto způsobem Poselství, jsem abnormálně podezíravá. Mám totiž alergii na vydírání roztomilostí. S tím tedy opatrně. Dětem ovšem musím poděkovat za energetickou bombu, nutně jsem ji potřebovala, takže jsem si po upírsku zasosala. Díky.
Kosa

O Honzoj, LS Někdo Jaroměř - fotogalerie - video


Jako pravověrný enviromentalista křičím rozhodně ANO. Loutky jako součást PETartu. Není to prvně (vzpomeňme Červotočí čaj před pár lety) a je to výzva. Odpadkový byl, adekvátně tomu a myšleno v dobrém, i příběh. Jakub Maksymov potvrdil Pachýřovskou poučku, že navázat se dá cokoliv (i když nebylo to možná nutné - kde vzít mezi odpadky tolik vahadel?) Herecky ještě na sobě musí zapracovat, náznaky specifické komiky tu jsou. Až se otrká, může vystoupit přímo na zaplivané vlakové zastávce nebo na veřejných záchodcích. A mimochodem, miluju příběhy s jasným ponaučením.
Fr.

Stínové divadlo pro krásnou Lin, ZUŠ Veselí nad Moravou - fotogalerie - video


Puristická barevnost a jednoduchá scéna připravily prostor pro japano-seanci při intimním osvětlení. Stínové divadlo pro krásnou Lin se pokusilo najít zklidněný výraz a čistý tvar, což předloze sluší. Paradoxně nakonec stínohra sama možná zůstala jen lehce nahozená a trochu ve stínu ostatní akce.Vytěžit se možná trochu víc dalo i preciznější prací s muzikou.
Kuna

Úplněk nad pampou, LS Vlastislav Hradec Králové - fotogalerie - video


Na jevišti je v řadě pět loutkových divadélek s oponkami. Přicházejí lidé. V pološeru. Hraje samba. Lidé dělají, že tančí. Zdají se mladí. Dělají, že zpívají. Pak zajdou. Z divadélek jsou televizní obrazovky. Hlasatelé ohlašují telenovelu. Vtipné nápady. Jednotlivé oponky se vytahují a zatahují. Někdy špatně. To se stává. Probíhají jednotlivé výstupy. Herci dělají, že hrají. Loutky jsou zajímavě stylizované. Znovu hlasatelé. Znovu tanec. Další vtipné nápady. Proč se nebavím?
Parodie na telenovelu je nápad, který, věřím, může mladé tvůrce zaujmout. Ale nepoznal jsem, zda je to opravdu baví. Bavili se, když vymýšleli nápady, scénické řešení, baví je hrát? Používání postupů telenovely - střídání dialogů dvojic v několika interiérech, ledabylé herectví - neherectví, překombinovaný příběh "plný zvratů" a neskutečně vleklý temporytmus - bylo až příliš určující pro celé představení. Zůstal stejný pocit vleklé nudy. Byl to záměr? Pochybuji.
Fr