Ahoj, je konec května. Mám zprávu, která překvapila. A reakce nás, Čechů, na oplátku nepřekvapila vůbec. Jde o to, že výrobci různých potravin upravují jejich kvalitu podle země, kam potraviny dodávají. Říkají tomu optimalizace. Jde o to, že si dlouhodobě testují reakce spotřebitelů na to, že třeba výrobce nanuků nahradí kvalitní čokoládu méně kvalitní a udělá si průzkum, co jako na to my, spotřebitelé.

A my nic.

Tak to zkusí s oříšky a my zase nic, tak to zkusí s kvalitou smetany a, co myslíte, že my? Ano, nic. Dál s úsměvem kupujeme výrobek za stejnou cenu, avšak kvalitativně ošizený a chudší.

Může se stát, že vyjedete za hranice našeho státu a sáhnete pro stejný nanuk u sousedů, například v Německu, a možná se budete divit, proč němečtí Němci mají tak velký rozdíl chuti ve stejném produktu. A možná, že bude i lacinější. Může to být tím, že jsme si už zvykli na nekvalitní čokoládu, smetanu i oříšky a tedy nám německý nanuk ani nebude chutnat.

Byznys je byznys a každý, kdo ho dělá, chce vydělat. Tak to prostě je. Proč to nejde v Německu? Tamní Němci jak zjistí, že kvalita výrobků klesá, přestanou produkt kupovat. Je to prosté a funguje to. A nadnárodní výrobci to na ně už ani nezkoušejí.

Kvalita dovážených potravin u nás rapidně klesá. Pokud to my, Češi, nepoznáme, mohli bychom si na to pořídit kontrolory, kteří by nás upozornili. Že by to něco stálo? Jistě, ale platíme si v našem státě větší kraviny a rádi – ostatně kdyby to tak nebylo, tak by se přece někdo ozval.

PS: Systém optimalizace se dá aplikovat na kde co. Úspěšní s ním jsou naši politikové. Kdo je bude kontrolovat, nevím. Kdo se proti tomu ozve, také nevím. A také nevím, jak dlouho jim to budeme žrát. Ahoj, jdu si koupit nanuk.

Ivan Baborák,
výtvarník
www.baborak.cz