Projekt, který v mnoha letošních maturantech vyvolává strach a hrůzu. V jiných pocit, že už se do konce školního roku nemusí nic učit, protože generální zkouška se jim zdála primitivní.

Avšak výsledky zkoušek zaskočily nejen ministra školství Josefa Dobeše. U zkoušky totiž neuspělo 33% studentů. Ministr výsledky rozhodně nechce přeceňovat a laťku obtížnosti snižovat nehodlá. Žákům prý v říjnu chyběla motivace, učivo posledního ročníku a svatý týden. Tuto domněnku seshora můžeme jen potvrdit. I my, studenti, si myslíme, že důkladná příprava a práce pod přiměřeným tlakem by naše výsledky určitě vylepšily. Dobeš však sám uznává, že výsledek ukázal klesající úroveň českého školství.

Na Facebooku už se vytvořila řada skupin, které proti nové podobě maturity silně protestují, a mnozí ze studentů již vyrazili do ulic vyjádřit svůj nesouhlas. Josef Dobeš jim ale oponuje. Státní maturity jsou prý prvním krokem v léčbě nemocného školství České republiky.

Strach nemáme!

Zeptali jsme se na názor několika našich spolužáků z gymnázia.

„Generálka ukázala, že bude mnohem důležitější o věcech trochu přemýšlet. To je velmi užitečné i v humanitních oborech. Podle vlastních výsledků bych řekl, že se obtížnost nového systému poměrně snížila. Už nás může překvapit jen ústní část,“ říká Martin Mohl studující na osmiletém gymnáziu.

Názor devatenáctiletého Ondřeje Rozsypala je podobný: „Státní maturitní generálka byla zvládnutelná poměrně snadno. Týká se to především lehčí úrovně. Snad nikdo by nematuroval z těžší úrovně, když to nemá zapotřebí a nikde se mu projevená snaha nepřičte k dobru. K nynější zkoušce dospělosti není třeba velkých znalostí, nejspíš by stačily znalosti ze základní školy, a tak přijdou k ničemu roky studia na gymnáziu.“

„Z nedávné generálky mám vyloženě radost, zjistila jsem, že z písemných testů už nebudu muset mít strach. A taky jsem se rozhodla vzít si místo zkoušky z angličtiny matematiku, je mnohem snadnější než jakýkoli jazyk a navíc mě tím mine jedna ústní zkouška,“ odpovídá Eliška Šťovíčková.

Správné vykročení

Maturitní generálka ukázala, že i přes některé nedostatky je projekt konečně životaschopný, přestože kritika je stále slyšet z mnoha stran. S kritiky souhlasíme zejména v otázce oprav písemných prací. Myslíme si, že v rámci zajištění maximální objektivity by je neměl opravovat učitel, který studenta zná. Mohli bychom na to ale pohlédnout i z jiného úhlu. Právě letošní maturanti budou stát u zrodu projektu, který by mohl posunout české školství dopředu a zjednodušit náročný maturitní ročník spojený s přijímacími zkouškami na VŠ pro další generace studentů. Odhození trochu sobecké otázky „Proč zrovna já??“ by nám přineslo radost z toho, že se na něčem takovém podílíme.

I z pohledu gymnazisty to má jistou výhodu. Dodnes se nerozlišovalo, jestli student dostal jedničku nebo čtyřku a na jaké škole odmaturoval, přestože je evidentní, že obtížnost maturity na gymnáziu byla vyšší než na učilišti s maturitou. Pokud si tedy zvolí vyšší úroveň, která je určena zejména pro gymnazisty, bude na první pohled zřetelný výsledek jeho čtyřleté práce.

Avšak přes všechny kritické názory věříme, že státní maturita je krok správným směrem a všichni ji časem přijmeme za svou.

Andrea Pecáková, Jakub Losenický,
studenti Gymnázia Josefa Ressela Chrudim