Obchvat Holic, sedmého března, krátce před osmnáctou hodinou. Od Dolní Rovně vjíždí do křižovatky červený favorit. Z boku do něj v rychlosti 72 kilometrů v hodině naráží terénní vozidlo Land Rover a červený vůz doslova roztrhává na dvě poloviny. Na místě umírá šestnáctiletá dívka, další dva lidé ve favoritu utrpěli závažná zranění.


Stejný čas a stejná situace jen o pár dní později. Tentokrát ale bez nárazu. Policejní vyšetřovatelé se totiž vrátili na místo se dvěma vozidly.

„Provedli jsme takzvaný vyšetřovací pokus, abychom zjistili, jaké výhledové poměry měli v dané chvíli oba účastníci nehody,“ uvedl vyšetřovatel Milan Pavliš.

Kvůli této zkoušce dopravní policie na potřebnou dobu dokonce na obchvatu zastavila dopravu, aby vyšetřovatelé spolu se soudním znalcem měli stejné podmínky, jako panovaly ten osudný večer.

Vozidla se ocitla přesně v místech, kde stála i tehdy. Technici odměřili i potřebné brzdné vzdálenosti favoritu i „teréňáku“. Oba vozy s rozsvícenými světly pak policisté postupně postavili do vzdáleností, ve kterých by ještě řidiči stihli bržděním zabránit srážce.

Pohled, jenž se znalcům naskytl, byl ale více než výmluvný – ani z jednoho vozidla totiž nebylo přes svodidla na druhé auto vůbec vidět. Řidiči tak to, že se blíží katastrofa, zjistili pravděpodobně až ve chvíli, kdy už nemohli dělat vůbec nic. Zejména z hlavní silnice zakrývají svodidla výhled tak, že nejen nejsou vidět světla, ale pomalu ani vozidlo.

„Silnice od Rovně stoupá do kopce, auto se proto doslova za svodidly utopí. Navíc obchvat je v tomto místě i klopený. Světla aut na hlavní silnici jsou z vedlejší vidět teprve ze vzdálenosti deseti metrů,“ sdělil Milan Pavliš. Deset metrů je ale pro reakci řidiče na hlavní silnici málo.

„Výhledové podmínky jsou zde pro řidiče absolutně nevyhovující. A od Rovně by tu měla být minimálně stopka, ne–li kruhový objezd,“ prohlásil jeden z vyšetřovatelů tragédie.