MTisíce cestujících, kteří denně jezdí po kolejích v Česku, nejspíše nejsou v takovém bezpečí, jak by měly být. Může se totiž stát, že jejich vlak „zmizí“ z obrazovky výpravčího a může dojít ke srážce s jiným vlakem.

Potvrzují to alespoň včera zveřejněné výsledky šetření květnové nehody v Moravanech na Pardubicku, kde zahynul strojvůdce lokomotivy. Za tmy a v hustém dešti tehdy narazil do stojícího vlaku.

Proč? Zabezpečovací zařízení strojvedoucímu neukázalo, že na stejné koleji před ním ve stanici stojí jiný vlak. Ten předtím použil pískování a přejel přes zabezpečovací zařízení - kvůli tomu, že se „kola“ vlaku obalila pískem, zařízení vlak „nevidělo“ a na stejnou kolej vpustilo další lokomotivu. Ta zezadu narazila do vlaku.

Z vyšetřování kauzy Moravany vyplývá, že se podobná situace se může zopakovat kdekoliv a kdykoliv. „Tato situace se může opakovat, příčinou může být nejenom písek, ale jakýkoliv substrát přepravovaný na železnici. Třeba hlína nebo i napadané listí,“ uvedl včera Stanislav Hand, hlavní vyšetřovatel tragédie v Moravanech.

Drážní inspekce (DI) proto nařídila několik nápravných opatření: provozovatelé drah (u nás nově Správa železniční dopravní cesty) musí upravit všechna zabezpečovací zařízení (zvláště typ ESA 11 od společnosti AŽD) a musí dopravní cesty dovybavit dálkovým „vypínačem“ pro všechny vlaky.

Provozovatelé lokomotiv pak musí upravit a kontrolovat trubice, které před vlak sypou písek. Ten bude napříště hladší, protože jednou z příčin moravanské tragédie byl i použitý hrubší písek.

Inspekce: Byli jsme pod nátlakem

Celý případ však má kromě technické stránky i temnější dohru. Inspektoři DI totiž ve čtvrtek nahlas přiznali, že byli v průběhu vyšetřování, které je ze zákona zcela nezávislé, vystaveni obrovskému tlaku „shora“ – od společnosti AŽD, která získává stamilionové zakázky na rekonstrukci železnice, a také ze strany samotného ministerstva.

„Konkrétně se jedná o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka,“ prohlásil včera šéf DI Roman Šigut. Jak dodal, do pěti dnů kvůli tomu hodlá podat trestní oznámení.

Podle ministra dopravy je to ale zveličená záležitost. Inspektoři DI podle něj došli ke stejnému závěru, jako jím zřízená komise. O odvolání náměstka Kocourka proto neuvažuje. „Pokud jde o slova o ovlivňování, přijde mi to jako velmi zbytečné a nepochopitelné,“ řekl ve čtvrtek Deníku ministr.

Na nikoho jsme netlačili, tvrdí AŽD

Renomovaná pražská firma AŽD, výrobce strojvůdci proklínaného zabezpečovacího zařízení ESA 11, jakoukoliv vinu odmítá. A už vůbec se odmítá bavit o jakémkoliv nátlaku, kterým se podle Drážní inspekce měla pokoušet ovlivnit vyšetřování moravanské nehody.

„Rád bych věděl, kterou evropskou či českou normu naše zařízení porušilo. Ať nám to Drážní inspekce řekne, zatím tak ale neučinila. Místo toho pár dní po nehodě rozhlásila do světa, že za havárii může naše zabezpečovací zařízení, což nás velmi poškodilo,“ zlobí se ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

„My se nebráníme upravit software zařízení, ale nejdřív se musí změnit normy a předpisy.“

Ovšem slova o nátlaku ho rozčílila nejvíc. „Drážní inspekci jsme pouze přes advokátní kancelář poslali asi dva dopisy, ve kterých jsme ji žádali o vysvětlení, proč šíří informace o poruše zařízení před došetřením havárie. Byly to oficiální, podepsané dopisy, žádný nátlak,“ dodal.

Odmítl rovněž jakékoliv vazby s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem, kterého Drážní inspekce ve čtvrtek jmenovala jako dalšího, kdo se snažil vyšetřování ovlivnit. „Česko je malá země a pana náměstka znám, to je pravda. Z toho ale nevyplývá, proč by měl za nás lobovat,“ uvedl Chrdle.

Náměstek Kocourek nebyl k zastižení, jeho postoj k tvrzením o nátlaku na Drážní inspekci ale tlumočil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „To pan náměstek zásadně odmítá.“

Jan Klička, Kamil Dubský