Připomeňte si ve fotogalerii snímky z tragické nehody.

Část účastníků se na místě zhádala, závěrečné memorandum není ani podepsáno. Protestoval především představitel Federace strojvůdců.

Navíc: Drážní inspekce, která ze zákona vyšetřuje příčiny nehody, přitom závěrečnou zprávu zveřejní až ve čtvrtek.

Pikantní je ovšem i vysvětlení mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského. „Memorandum opravdu ještě není podepsáno všemi stranami. Na posledním jednání komise ale bylo dohodnuto, že souhlas se závěry účastníci stvrdili podpisy na prezenční listině,“ uvedl Ptačinský.

Na memorandu – na rozdíl od „prezenčky“ – chybí třeba podpis Federace strojvůdců. A ten nebude dřív jak za týden, pokud její prezidium memorandum odsouhlasí.

„V komisi pracovali tři naši zástupci, nepodepsal to ani jeden. Máme pocit, že se ve zprávě hodně mluví o poruchách pískování u lokomotiv, ale málo o problémech se zabezpečovacím zařízením,“ reagoval mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Se strojvůdci je na stejné lodi Drážní inspekce. Ta mluví o nátlaku soukromých firem a možná i státních úřadů, které jsou na ni kvůli Moravanům činěny. Ministerstvo už vyhlásilo výběrové řízení na nového šéfa nyní odbojné inspekce.

„Komise vyšetřuje nehodu v Moravanech, ačkoliv jediným orgánem, který ji může nezávisle prošetřit, jsme my,“ prohlásil náměstek Drážní inspekce Jan Kučera.

A stejně jako Federace strojvůdců kroutí hlavou nad načasováním tiskovky ministerstva. „Je zvláštní, že komise přišla s návrhem bezpečnostních opatření dřív, než se dozvěděla příčiny nehody,“ dodal.

„Komise nevyšetřovala nehodu, ale navrhla změny v normách a zákonech, které by podobným incidentům zabránily,“ kontruje Ptačinský.

Komise doporučila například zpřísnit kontroly pískování, až ve „střednědobém“ horizontu pak upravit činnost zabezpečovacího zařízení.

V květnu v Moravanech pustilo zabezpečovací zařízení lokomotivu na kolej, kde stál osobní vlak. Způsobil to písek na kolejích, který ji odizoloval. Strojvůdce zemřel.