„Podle sčítání vozidel z roku 2005 touto křižovatkou projede 20 tisíc aut za den se značným podílem nákladní dopravy. V současné době bude tento počet vyšší,“ upřesnil Málek.
Nejčastější příčinou dopravních nehod tady bývá, alespoň za poslední dobu, nedání přednosti v jízdě, když řidiči nerespektují nebo přehlédnou stopku. Jedna dopravní nehoda z loňského roku skončila smrtelným zraněním spolujezdce.
"Hlavní příčinu vidíme v řidičích přijíždějících po vedlejších komunikacích, i když jsou na toto upozorňováni dopravním značením. K pomalejší jízdě po vedlejších komunikacích by měl řidiče upozorňovat a zpomalovat napříkla železniční přejezd nebo průjezd domovní zástavbou. Takže pokud k nehodě dojde, bývá to hlavně řidičova nepozornost,“ konstatoval Málek. Hlavní silnice může určitým způsobem svádět k rychlejší jízdě.
Podle názoru Luboše Málka by pomohlo, kdyby byla křižovatka vybavena a řízena světelnou signalizací. Nutná je obnova vodorovného dopravního značení s jeho doplněním tak, aby ještě více upozorňovalo řidiče na příjezd po vedlejší komunikaci.
Okružní křižovatka s ohledem na okolní zástavbu nepřichází v úvahu. Nejradikálnějším řešením by pak byl silniční obchvat.
Provedli opatření
Na křižovatce silnic I/34 a I/37 byla v minulosti provedena již řada opatření, ať už v rámci rekonstrukce obou silnic nebo jako další samostatné úpravy vodorovného a svislého dopravního značení. Žádné z těchto opatření však nedokázalo zajistit, aby je všichni řidiči respektovali.
To říká mluvčí ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. „Eventuální stavební úpravy jsou v tomto místě omezeny jednak nedostatečným prostorem, jednak hygienickými limity hlukové zátěže pro okolní nemovitosti. Vzhledem k situování křižovatky mezi zástavbou přichází v úvahu řízení světelnou signalizací,“ říká mluvčí.
Obchvat kontra ochranáři
Možnosti obchvatu se podle Vápeníkové prověřují. V roce 2008 byla zpracována technická studie přeložky silnice I/37 zahrnující východní obchvat města.
„Vzhledem k námitkám CHKO Žďárské vrchy však není tento obchvat reálný,“ vysvětluje mluvčí. V loňském roce byla zpracována vyhledávací studie přeložky silnice I/34 v úseku Česká Bělá – Ždírec nad Doubravou zahrnující rovněž severní obchvat města, čímž by křížení obou silnic bylo odsunuto na okraj zástavby města.
„Toto řešení bude dále prověřováno technickými studiemi a zejména z hlediska vlivů na životní prostředí, protože se dotýká CHKO Železné Hory a CHKO Žďárské Vrchy,“ upřesňuje mluvčí.
18. listopadu odpoledne zavinila střet osobního a nákladního automobilu na křižovatce u Lázničků řidička jedoucí od Krucemburku, která nedala přednost nákladnímu vozidlu, jedoucímu po hlavní silnici směrem na Hlinsko.
Následky – dvě lehčí a jedno těžké zranění.
22. listopadu skončil v příkopu silnice nad Údavami nákladní automobil, jehož řidiče pravděpodobně přemohl mikrospánek. Řidič svoji jezdeckou chybu zaplatil svým životem…
8. prosince ve večerních hodinách řidič osobního automobilu, přijíždějící na křižovatku u Lázničků od Pardubic, nedal přednost nákladnímu vozu, jedoucímu po hlavní silnici ve směru na Hlinsko. Následky nehody – mimo velkou hmotnou škodu, mrtvý 39 letý spolujezdec z osobního vozu.
Zdroj: Městský úřad Ždírec nad Doubravou, starosta Jan Martinec