Namrzající déšť na silnicích potrápil v noci z neděle na pondělí řidiče zejména na východě Pardubického kraje. Orlickoústecko a Svitavsko mělo ze silnic někde doslova klouzačku. Trpěly na ní zejména velká vozidla. Jednou z prvních obětí se stal autobus na silnici z Jablonného nad Orlicí směrem na Bystřec, který vezl dvě děti. Vozidlo po uklouznutí zůstalo stát napříč silnicí. Kvůli ledovce se ale na místo nemohl dostat ani vyprošťovací jeřáb, ten mohl zasahánout až po dvojím průjezdu sypače silnic. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění i větších škod a autobus se podařilo vyprostit.


Následovalo zejména vyprošťování kamionů. Těm v noci hasiči pomáhali v Jaroměřicích nebo v Moravské Třebové. Tam uvázl tahač s návěsem, který dostal pravděpodobně smyk a skončil opřený o svodidla. I tady byla událost bez zranění. " U další nehody, ve Výprachticích se vzpříčil kamion s vlekem na zledovatělé silnici. Hasiči pomohli řidiči nasadit řetězy a kamion nakonec sám vyjel. Zcela „zlomený“ kamion skončil svou jízdu také v Gruně, kde část vozu skončila na silnici a část v příkopu," uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková.

Velkou překážku představoval i kopec Šedivec, kde uvázly hned dva kamiony. I tady zasahovali hasiči. Ti kamiony vytáhli a po posypání vozovky obě vozidla mohla pokračovat v cestě.

"I hasiči ovšem museli jet ke všem zásahům s velkou opatrností, silnice byly opravdu velmi kluzké. Ledovka také lámala větve i celé stromy. Ty hasiči odstraňovali například v Koruně na Svitavsku i v Nekoři a České Třebové na Orlickoústecku. Varování meteorologů přitom trvá až do dnešního poledne. Pozor si dávejte při chůzi i jízdě," varuje Vendula Horáková.

I nadále trvá nebezpečí lámání větví i celých stromů a stožárů elektrických vedení, trhání drátů elektrických vedení. Doporučuje se, pokud možno, nevycházet ani nevyjíždět autem. V případě nutnosti jízdy sledujte dopravní zpravodajství a jezděte mimořádně opatrně. Počítejte s výrazným prodloužením doby jízdy.

Problémy s ledovkou ovšem nemají jen řidiči. Namrzající déšť totiž zkomplikoval i železniční dopravu. Například mezi Letohradem a Lichkovem je kvůli sněhové kalamitě provoz na železnici zcela zastaven a byla zavedena náhradní autobusová doprava. 

Ranní zpoždění vlaků ve stanici Pardubice - u České Třebové vlaky kvůli námraze na trakčním vedení projedou pouze s pomocí motorových lokomotiv.

Silné kombinace působí také porucha trakčního vedení u České Třebové. Kvůli námraze na trakčním vedení museli železničáři lokomotivy na elektrický pohon nahradit dieselovými.

"Trať je sjízdná pouze nezávislou trakcí. Nemůžou jezdit elektrické lokomotivy, proto jsou tam objízdné trasy, na kterých musí jezdit diesel lokomotivy," informoval Marek Eliáš z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Na jiným tratích podle SŽDC problémy nejsou.

Jak dlouho bude trvat, než na koleje opět vyjedou elektrické lokomotivy a provoz se vrátí do normálu, záleží na počasí. Namrzlé troleje musí rozmrznout samy. SŽDC nemá k dispozici technologii, kterou by bylo možné námrazu z trakčního vedení odstranit.

"V nejhorším případě se musí vyskratovat elektrické napětí v určitém poli a pak tam jedou naši elektrikáři na speciálním voze, který má pochozí střechu, a námrazu oklepávají ručně. V těchhle podmínkách, kdy přestává padat mrznoucí déšť, je to celkem reálné, ale je to zdlouhavý proces," vysvětlil Marek Eliáš.

Poruchy na trakčním vedení se podařilo vyřešit až před jedenáctou hodinou. Na trať v úseku Česká Třebová - Zábřeh na Moravě opět mohly vyjet i elektrické lokomotivy, zatím ovšem jen po jedné z kolejí. Zpoždění i tak ale budou klesat jen velmi pozvolna. 

<blockquote class="twitter-tweet" data-partner="tweetdeck"><p lang="cs" dir="ltr">Na trati v úseku Česká Třebová - Zábřeh na Moravě je možné zase jezdit s elektrickými lokomotivami - sice jen po jedné traťové koleji (což je velké omezení), ale už můžeme motorové mašiny odstavit zpět do depa.</p>&mdash; Dispečer železniční (@DispecerZ) <a href="https://twitter.com/DispecerZ/status/1069529883250954240?ref_src=twsrc%5Etfw">December 3, 2018</a></blockquote>
<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Projel jen diesel

Elektrické lokomotivy museli železničáři v noci na pondělí nahradit motorovými. "V neděli večer a v noci jsme zajistili jízdu dálkových vlaků do cílových stanic, byť v některých případech s větším zdržením. Aktuálně se zdržení dálkových vlaků u naší společnosti pohybuje nejčastěji do 60 minut, ostatní dopravci jsou zřejmě postiženi mnohem více než naše spoje," shrnul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle mluvčího Českých drah se situace postupně stabilizuje. "Zpoždění jsou dány hlavně časem potřebným pro manipulaci s motorovou lokomotivou, nižší rychlostí a dynamikou jízdy, případně nutnými obraty motorových lokomotiv," přiblížil Petr Šťáhlavský.

České dráhy disponují sedmi až osmi motorovými lokomotivami. "Část z nich poskytla dceřinná firma ČD Cargo. Zajišťují provoz vlaků hlavně mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Moravě, v době většího omezení i v dalších úsecích. Regionální vlaky jsou z části zajištěny motorovými jednotkami, hlavně v úseku České Třebová - Svitavy a Česká Třebová - Zábřeh na Moravě. Námraza trakčního vedení se jich tak nedotýká," upřesnil mluvčí Českých drah.

Na základě upozornění Českého meteorologického ústavu mají České dráhy připraveny krizové plány. "Pro tento případ jsme připravili určitý počet motorových lokomotiv, povolali příslušné strojvedoucí a posílili dispečink. Na základě aktuální situace a skutečného stavu jsme pak přistoupili k zajištění dalších lokomotiv. Náhradní motorové lokomotivy jsme si pak zajišťovali zcela sami a nikoliv přes provozovatele dráhy, na rozdíl od jiných dopravců," vypočítá Petr Šťáhlavský.

Energetici zatím problémy nehlásí

Problémy, které mají s elektrickými dráty železničáři se ale domácností netýká. "Maximálně v jednotlivých případech. Na hlavních vedeních v Pardubickém kraji v tuto chvíli neevidujeme žádné poruchy," uvedla mluvčí ČEZu Šárka Beránková Lapčáková. Hasiči na několika místech sice odstraňovali větve z elektrického vedení - například v Lukavské ulici v Žamberku. Tyto drobné události ale na hlavní přenosovou soustavu nemají vliv.

Nesjízdné okresky i hlavní tahy

Ledovka nadále ovládá silnice hlavně ve vyšších polohách. Po večerní nehodě autobusu u Bystřece během noci a hlavně ráno zapadly v příkopech desítky dalších aut, skutečných nehod naštěstí bylo minimum a neměly vážnější následky. Aktuálně hasiči zasahují o srážky dvou osobních aut a náklaďáku u benzinky na „pětatřicítce“ v Moravské Třebové poblíž zdejší pumpy.

Hlavní tahy jsou s výjimkou Suchého vrchu na I/11, který byl do půl jedenácté uzavřen, však jinak sjízdné bez omezení. Jsou mokré a až na výjimky i bez zbytků náledí nebo ledovky. Naproti tomu uzavřené kvůli ledovce byly ještě celé dopoledne některé silnice nižších tříd. Konkrétně se jednalo o silnice z Křenova do Jevíčka a na druhou stranu do Městečka Trnávky, dále na Poličsku z Nedvězí na Trhonice a z Trpína na Hlásnici, u Svitav šlo o okresky ze Svojanova na Vítějeves a rovněž na Bohuňov včetně spojky z Vítějevsi do Bohuňova.

Po poledni byly všechny zmíněné cesty již se zvýšenou opatrností sjízdné. Řidiči by se však nadále měli vyhýbat úsekům, které jsou opatřeny cedulí, že jsou v zimě neudržované.

Hasiči ráno vytahovali dodávku zapadlou v příkopě u Zadního Arnoštova u Svitav. Rušná ale byla především noc, kdy na Svitavsku a Orlickoústecku zapadlo několik kamionů.

„Silnice nadále ve vyšších polohách namrzají i na Lanškrounsku,“ varovali krajští silničáři.

Suchý vrch byl uzavřen v neděli ve 23 hodin, podle cestářů se z něj stala ledová hora nesjízdná i pro sypače. „Řidičům se omlouváme, úsek však nelze ošetřovat chemickým posypem kvůli blízkým zdrojům vody. Problémy byly tentokrát plošné,“ řekl Pavel Jerie, technik údržby ze společnosti Sovis, která má v Pardubickém kraji na starosti údržbu silnic prvních tříd.

Řidiči by ale měli koukat nejen před sebe, ale také nad sebe. Rizikem jsou totiž vedle zledovatělých vozovek také hrozící pády větví. Ty jsou obtěžkané mnohde až několikacentimetrovou námrazou, hlavně na Žamberecku. Tam jsou větve často ohnuté přímo nad silnice.

"K pádům větví nebo celých stromů vyjíždíme dnes nejčastěji právě do východní části Orlickoústecka. Padají nám na silnice i do drátů elektrického vedení," řekl operační profesionálních hasičů.

Na Chrudimsku a Pardubicku je již situace mnohem lepší díky postupující teplé frontě od západu. Teploty tu dosahují na rozdíl od Svitavska a Orlickoústecka, kde je místy kolem nuly, až k pěti stupňům nad nulou. Podle meteorologů se bude v příštích hodinách uklidňovat i ve východních částech kraje.

Zapadlé kamiony
Jaroměřice - uvízlý kamion
Moravská Třebová - tahač s návěsem dostal pravděpodobně smyk a poškodil bok vozu, ale i svodidla. Událost se obešla bez zranění
Výprachtice - na zledovatělé silnici se vzpříčil kamion s vlekem. Hasiči pomohli řidiči nasadit řetězy a kamion nakonec sám vyjel.
Gruna - Část kamionu skončila na silnici a část v příkopu.
Šedivec - zde uvízly dva kamiony.

Někde nedorazila ani pošta

Námraza, která v noci z neděle na pondělí, pokryla silnice na Orlickoústecku, potrápila i pošťáky. Celý vlak České pošty zůstal stát přes noc na nádraží v Ústí nad Orlicí. "Doposud byl pozastaven. Aktuálně čekáme, až nás dráhy pustí na trať," sdělil mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.

Problémy měli i doručovatelé v České Třebové. "Ledovka opravdu potrápila. Máme pozdější výjezdy na pochůzku," přiblížil Ivo Vysoudil. Podle něj se však jedná spíše o menší zpoždění. "Nedojde ke zdržení k řádů dnů, to v žádném případě," dodal.