Vloni se v celém Česku stalo na železnici 4655 mimořádných událostí, jak je označuje Drážní inspekce, což je nejvíce za posledních deset let. V porovnání s rokem 2016 se jedná o nárůst o 530 nehod nebo jiných nebezpečných událostí.

Rok od roku roste hlavně počet zakázaných projetí vlaku „na červenou“, přes návěstidlo. „V roce 2017 evidovala Drážní inspekce celkem 84 případů, kdy vlaky projely návěst zakazující jízdu, a dalších 43 případů, kdy se tak stalo při posunu. Jedná se o historicky nejvyšší počet projetých návěstidel,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Nejčastěji se podle něj chybuje při odjezdu vlaku ze stanice. „Projetí vlaku za návěstidlo zakazující jízdu tvoří více než jednu třetinu všech těchto případů,“ dodal. Na drahách se proto zavádějí technické bezpečnostní pojistky pro případ chyby strojvedoucího.

Samotných nehod na přejezdech nebo srážek vlaků s osobou na trati však bylo v Česku zhruba stejně jako v předchozích letech. Konkrétně počet střetů na přejezdech v roce 2017 v porovnání s rokem 2016 klesl o dvě procenta, počet usmrcených však klesl o více než 24 procent na 34 lidí.

Mimo přejezdy zemřelo při střetu s vlakem 201 lidí, což je o osm více než v roce 2016. Celkový počet těchto nehod byl v obou letech na chlup stejný, a to 258.

Drážní inspekce kvůli střetům aut nebo lidí s vlakem připravuje řadu preventivních kampaní včetně filmů do autoškol.