Vloni za první tři měsíce roku bylo srážek na železnici ve východních Čechách pouze polovina a mrtví „jen“ dva.

Černou bilanci prvního čtvrtletí letošního roku podtrhla pondělní tragédie u Třebechovic pod Orebem, kde na železničním přejezdu se světelnou signalizací bez závor vjelo osobní auto přímo pod projíždějící vlak.

„Řidička osobního vozidla Toyota Yaris vjela na železniční přejezd právě ve chvíli, kdy tudy projížděl osobní vlak. Ten tlačil automobil ještě zhruba 300 metrů po kolejích, než zastavil. Žena za volantem utrpěla zranění, kterým na místě podlehla,“ uvedla mluvčí královéhradeckých krajských hasičů Martina Žahourková.

Vyšetřovatelé tvrdí, že světelná signalizace na přejezdu byla v pořádku.

„Jedná se celorepublikově již o stou letošní nehodu na přejezdu a Drážní inspekce k dnešnímu dni eviduje minimálně 19 usmrcených na železničních přejezdech v roce 2010. Vloni byli mrtví touto dobou 'pouze' tři a v roce 2007 jeden. Tato čísla potvrzují alarmující letošní statistiky,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Právě přejezdy se světelnou signalizací, ovšem bez závor, přitahují více než polovinu neštěstí. Takových přejezdů je přitom v republice pouze čtvrtina z celkového počtu.

„Drážní inspekce podporuje, aby maximální počet přejezdů byl doplněn závorami,“ dodal Drápal. Jenže vybavení všech přejezdů světelnou signalizací a závorami by vyšlo na 40 miliard korun.

Počet nehod na přejezdech a mimo přejezdy za I. čtvrteltí roku 2010.

Výběr letošních tragédií na železnici v kraji

8. dubna v Pohřebačce na Pardubicku došlo na nechráněném železničním přejezdu k tragickému střetu člověka s osobním vlakem. Muž nehodu nepřežil.

17. března svůj život ukončil cestou po kolejích na Rychnovsku dvaačtyřicetiletý muž. Vlak ho srazil mezi stanicemi Petrovice a Týniště nad Orlicí.

7. února se na přejezdu se světelnou signalizací mezi Kostelcem nad Orlicí a Častolovicemi srazil vlak s osobním autem. Při nehodě zemřel 85letý řidič auta, který jel ve voze sám. Jednalo se o málo využívaný přejezd na vedlejší silnici.

3. února se mezinárodní vlak ze Štýrského Hradce do Prahy na přejezdu v Březové nad Svitavou střel s osobním autem. Nehoda se obešla bez zranění. 41letý řidič uvedl, že mu nezajištěné auto na přejezd sklouzlo. Z místa nehody pak utekl.

28. ledna zemřel řidič osobního vozu po srážce s nákladním vlakem na přejezdu mezi obcemi Plchůvky a Újezd u Chocně.

26. ledna se osobní vůz střetl s projíždějícím vlakem v Horce na Chrudimsku. Řidič auta utrpěl při nehodě lehké zranění. Nehoda se stala na železničním přejezdu bez závor.

24. ledna kolem 17. hodiny zemřel 51letý muž, nejspíš sebevrah, u Chvaletic na Pardubicku poté, co jej srazil rychlík. Muž seděl na přejezdu a čekal, až ho souprava přejede.

• 17. ledna mezi ulicemi Rokycanova a Hlaváčova v Pardubicích zabil rychlík padesátiletého muže z Vyškovska.

4. ledna srazil a usmrtil osobní vlak v Pardubicích sedmnáctiletého chlapce na železniční zastávce u dostihového závodiště na trati do Chrudimě.

Černé kapitoly historie

Východní Čechy – Úplnou jistotu o funkčnosti signalizačního zařízení bez závor, kterým jsou vybaveny právě přejezdy se statisticky nejvyšším počtem nehod, skýtají pouze černé skříňky. Těmi jsou však vybavovány pouze nové, rekonstruované přejezdy. Například v Březhradě u Hradce Králové, kde v roce 2003 zahynuli při srážce vlaku s autobusem MHD čtyři lidé, však černé skříňky nebyly.

V případě Březhradu dokonce momentální nefunkčnost signalizace potvrdilo díky svědectví zúčastněných i policejní vyšetřování.

Na přejezdu bez závor se stala i největší východočeská tragédie tohoto typu posledních 20 let. V říjnu 1990 se v Třebechovicích pod Orebem srazil kloubový autobus s osobním vlakem. Řidič se podle policie plně nevěnoval řízení, výstražné znamení na železničním přejezdu bylo v pořádku. Následkem bylo šest mrtvých a 11 zraněných.