Bezmála dva lidské životy připadají na sto dopravních nehod v Pardubickém kraji. Ten v nelichotivé statistice policie i pojišťoven za posledních devět měsíců skončil na třetím místě za Zlínským a Jihočeským krajem. Sousední Královéhradecký kraj je na tom o něco lépe. Z třinácti regionů obsadil šestou příčku. Tady na sto nehod připadá zhruba 1,6 lidského života.

Přestože na východě Čech celkově od ledna do října počet nehod oproti stejnému období loňského roku klesl, počet obětí se razantně zvýšil. „K 25. říjnu má Pardubický kraj o 193 dopravních nehod méně než za stejné období loňského roku. Usmrceno však bylo o 14 osob více než vloni. Přičemž počty těžce i lehce zraněných klesly,“ upřesnila Eva Maturová z krajského ředitelství pardubické policie.

Podle dopravních inspektorů a expertů stojí za narůstajícím počtem obětí především zbytečné riskování a přeceňování vlastních sil. „Řidiči za volantem často zvládají obědvat, zapálit si cigaretu nebo v poklidu naladit rádio,“ shodují se.

Mezi nejčastější příčinu dopravních nehod na východě Čech patří nesprávný způsob jízdy, kdy šoféři například nedodržují bezpečnou vzdálenost, vjedou do protisměru, nevěnují se řízení nebo couvají a otáčejí se v nebezpečných úsecích.

„Kolizím se samozřejmě dá předcházet. Je potřeba především nepřeceňovat své schopnosti, plně se věnovat řízení nebo přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky. Zvlášť na podzim hraje vliv počasí výraznou roli. Objevují se ranní mlhy, první mráz, velmi nebezpečné je také mokré spadané listí na silnici,“ říká Břetislav Urbánek z dopravní policie Královéhradeckého kraje.

Se životem svým i ostatních na silnici hazardují také ti, kteří nedodržují přiměřenou rychlost, nedají přednost v jízdě a předjíždějí v riskantních situacích či úsecích. „Všechny tyto nešvary patří mezi další velmi časté příčiny dopravních nehod,“ objasnila Eva Maturová.

Právě riskantní předjíždění stálo za jednou z tragických nehod v Pardubickém kraji. Šofér Škody Felicie pick–up přecenil své síly a při předjíždění kolony aut se v protisměru střetl s dodávkou. Na místě zemřel.

Z pohledu závažnosti dopravních nehod se na druhém konci tabulky statistik policie a pojišťoven umístila Praha a Liberecký kraj. „U řidičů z Prahy registrujeme dlouhodobě nejvyšší četnost zaviněných nehod: riziko, že zaviní nehodu, je u nich zhruba dvakrát vyšší, než odpovídá průměru řidičů za celou republiku. V naprosté většině případů však jde o poměrně banální plechové škody, které se obejdou bez zranění,“ potvrdil Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

Co si myslíte o řidičích na východočeských silnicích? Jsou zbytečnými hazardéry se životem?
Diskutujte pod článkem.

Nejčastější nešvary řidičů za volantem

telefonování za jízdy
ladění rádia
pití a jezení za volantem
únava
nepřiměřená rychlost jízdy
neschopnost v silničním provozu předvídat
nesoustředí se plně na jízdu
sledování reklamních poutačů
usedání za volant s každodenními starostmi a pozornost tak může být nekontrolovatelně rozptýlena
ochota nachat se vyprovokovat k agresivnímu stylu jízdy a závodění v plném provozu