Mluvčí Policie ČR Královéhradeckého kraje Lenka Burýšková připomíná, že je nutné si uvědomit, že v těchto měsících bývá již zhoršená viditelnost z důvodu zkráceného denního svitu nebo mlhy. „Slunce, stojící nízko nad obzorem, bývá často příčinou oslnění řidiče, což může vést k přehlédnutí chodce nebo výstražných světel na železnici. Spadané listí na mokré vozovce může způsobit smyk vozidla nebo jeho nedobrždění,“ varuje mluvčí. Auta a cyklisté mají povinnost svítit, avšak chodci již ne. Přitom jsou v silničním provozu nejzranitelnější.

Podle Burýškové řidiči musí počítat s tím, že ne každý cyklista má své kolo za snížené viditelnosti osvětlené. „V neposlední řadě je také třeba brát zřetel na možné hry dětí v blízkosti komunikací včetně jejich přecházení nebo přebíhání přes vozovku. Děti by proto měly mít pestré oblečení, nejlépe s reflexními nášivkami, což platí zejména pro jízdu na jízdním kole, kolečkových bruslích, či skateboardu,“ řekla Lenka Burýšková. „Všichni účastníci silničního provozu by v žádném případě neměli zapomenou na zásadu vidět a být viděn,“ dodala.

Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, avšak ve tmě svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.

Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na třikrát větší vzdálenost než bílé oblečení a na desetkrát větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 kilometrů za hodinu potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) k tomu, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály jim chodci a cyklisté dají dostatek času.

(hd)