Zimní období je skutečným testem nejenom pro schopnosti řidičů, ale také pro jejich trpělivost. „Když sečteme výdaje za materiál, personál a jeho vzdělání, tak lidský život v České republice stojí zhruba 18 milionů korun, těžké zranění pět milionů, lehké zranění 300 000. Tady je vidět, jaké ztráty společnostem nehody způsobují," říká krajský koordinátor BESIP Otakar Švec.

Zimní obřady

Ještě než vůbec napadne sníh je třeba mít vozidlo v perfektním technickém stavu. Základem jsou zimní pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry, což je mimo jiné i fakt, který při kontrolách zajímá policii. Důsledný řidič bude jezdit bezpečněji a vyhne se také pokutě. Pneumatiky by také neměly být více jak deset let staré.

„Auto je třeba mít vybavené škrabkami a v příručním zavazadle nosit sprej na rozmrazování skel či zámků. Také je třeba ošetřit všechny pryžové části na vozidle, třeba okolo rámu dveří a na stěračích silikonovým olejem, aby nepřimrzaly. Na to se často zapomíná. Z toho pramení schopnost lidského činitele vozidlo ovládat," říká Otakar Švec.

Leží-li na střeše kupa sněhu a sklo připomíná kvalitní kluziště, začíná ten pravý obřad přípravy před jízdou. „Nejprve je třeba se do vozidla dostat, nastartovat ho a pustit ofuk a vyhřívání skel," radí Tomáš zavřel z Autoškoly Hlinsko.

Některé rady při řízení na sněhu doporučují svléknout zimní bundu, aby šofér lépe ucítil tah, když se jeho vůz začíná smýkat. Podle Tomáše Zavřela na to slouží jiná část těla. „Závodník Niky Lauda říkal, že se narodil s dobrým zadkem, protože v sedací části těla ucítíte smyk spíše, než v ramenou. Důležité jsou boty. Pokud budeme mít dvoucentimetrovou podrážku, nebudete mít takový cit v nohách jako v teniskách, a když jedeme na delší cestu, doporučuje se vhodné přezutí," dodává Zavřel.

„Když je zima, se studenty trénujeme smyk na parkovištích, aby si zkusili, jak se vozidlo chová. Důležité je jim ukázat, že když už si myslí, že vozidlo zvládají, tak jsou stále začátečníky a mají mít k němu respekt," dodává Tomáš Zavřel.

Nástrahy a trénink

Ti, kteří už řidičský průkaz vlastní, by se podobných tréninků měli podle Otakara Švece zdržet. Leč pro ty, kteří si nejsou jisti svými schopnostmi, zejména sváteční řidiči, nabízí pardubický Autoklub při vhodným povětrnostních podmínkách zimní jízdy, které se uskutečňují povětšinou v sobotu.

Nástrahy na vozovkách číhají všude. „Nebezpečné jsou mosty a přejezdy, které namrzají, i když jsou solené. Sypače také nepokryjí celou vozovku dokonale rovnoměrnou vrstvou, některé úseky mohou být ošetřené méně, je třeba s tím počítat. Někdy i dvacet kilometrů je hodně," uzavírá koordinátor Otakar Švec.

LUKÁŠ VANÍČEK

Jak na smyk?sešlápnout spojku, prudce nebrzdit, nepřidávat plyn a necukat volantem
brzda je největší problém, protože zablokuje kola a vozidlo pojede dál původním směrem
systém ABS na novějších vozidlech brzdění v pravidelných intervalech přerušuje, aby bylo možné auto ovládat
u starších vozů se ABS dá napodobit přerušovaným stlačováním brzdného pedálu