Nepozornost, oslnění sluncem, špatný rozhled na přejezdu, kde přijíždějící vlak stínil drážní domek? Důvody, proč 24letý řidič před přejezdem nezastavil, jsou nejasné. Přejezd sice není opatřen závorami, ale světelná signalizace byla podle závěrů vyšetřování funkční. Šofér auta, které vlak sešrotoval a táhl před sebou ještě 200 metrů, jako jediný z osádky přežil. S těžkými zraněními leží v hradecké fakultní nemocnici.

Páteční tragédie u Oldřetic poblíž Rané na Chrudimsku, kde po srážce auta s vlakem zemřeli tři lidé, je o to děsivější, že se jednalo o dělníky, kteří na trati poblíž osudného přejezdu pracovali. Podle některých svědků si dokonce jen chtěli odskočit do Rané pro svačinu…

Nehoda se stala na přejezdu bez závor, ale s funkční světelnou signalizací, před devátou ráno. Srážku přežil, i když s těžkými zraněními, shodou okolností jen 24letý řidič. Ostatní tři cestující ve voze muži ve věku 29, 45 a 65 let byli na místě mrtví.

Motorák Regionova mířící z Pardubic do Havlíčkova Brodu po střetu táhl osobní auto ještě 200 metrů.

„Ve vlaku nebyl nikdo zraněn, celkem 15 cestujících bylo evakuováno a odvezeno náhradní autobusovou dopravou," uvedla mluvčí hasičů Vendula Horáková. Provoz na trati mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem byl obnoven až odpoledne v 13.45 hodin.

Příčiny karambolu jsou nejasné, podle Drážní inspekce totiž světelná signalizace byla v době nehody funkční. Spekuluje se například o oslnění řidiče raním sluncem, tomu však neodpovídá poloha přejezdu: Auto jelo od Oldřetic do Rané, v místě přejezdu tedy jižním směrem. Svou roli tady ale mohl sehrát drážní domek před přejezdem, který brání výhledu právě na stranu, odkud vlak přijížděl. Na vině však mohla být stejně tak pouhá nepozornost řidiče.

U těžce zraněného muže lékař diagnostikoval vážné poranění hlavy a mozku. „Proto byl nucen jej uvést do umělého spánku a napojit ho na umělou plicní ventilaci. S tímto zraněním byl vrtulníkem transportován do hradecké fakultní nemocnice," uvedl mluvčí hradecké letecké záchranky Ivo Novák.

„Přezkoušení železničního přejezdu ukázalo na jeho správnou činnost, což potvrdila i archivovaná data z přejezdu. Nejedná se tedy o příčinu na straně železnice," potvrdil odpoledne mluvčí Drážní inspekce Drápal.

Škoda na vlaku byla odhadnuta na 150 tisíc korun, na automobilu 40 tisíc korun.