Zkušený pilot s dlouholetou praxí, který strávil ve vzduchu více než pět tisíc hodin. To byl čtyřiapadesátiletý muž, který v březnu zahynul po pádu letadla Z-37A Čmelák, které se zřítilo nedaleko obce Srbce u Luže. Tragický let se přitom podle odborníků vůbec neměl uskutečnit kvůli špatným povětrnostním podmínkách, které zhoršovaly dohlednost. Proč muž podcenil situaci a vydal se s letounem do vzduchu, přestože měl podle svého kolegy pilota ze špatného počasí respekt? Podle vyšetřovatelů z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehody (ÚZPLN) zřejmě jeho úsudek a nejspíš i letecké schopnosti mohl ovlivnit alkohol. Pitva totiž v jeho krvi odhalila 1,12 promile.

Vyplývá to ze závěrečné zprávy, v níž ÚZPLN zveřejnil výsledky a průběh vyšetřování tragédie. Deník o nich informoval již včera. Dnes si můžeme si s její pomocí poskládat obraz posledních hodin života muže, který zahynul v kabině práškovacího letounu.

Náhlé rozhodnutí

V osudnou sobotu 9. března měl pilot se svým kolegou v plánu přihnojování polí ledkem z pracovní plochy Dobrkov. Jejich záměru se však postavilo do cesty počasí. Dvojici pilotů, kteří se toho dne sešli na chrudimském letišti, už od časného rána trápila špatná dohlednost. Plánované lety se několikrát odkládaly a nakonec se oba piloti domluvili, že počkají do oběda a v případě přetrvávajících komplikací celou akci odloží. To bylo zhruba kolem desáté hodiny. Kdyby zůstalo u této domluvy, let s tragickými následky by se vůbec neuskutečnil.

Jak uvádí zpráva ÚZPLN, v 10 hodin odjel pilot z letiště a vrátil se zpět v 11:15. Vyšetřovatelům se nepodařilo zjistit, kde se mezitím nacházel, ani co dělal. Není ani jasné, zda právě v této době došlo ze strany pilota ke konzumaci alkoholu, jehož stopy odhalilo posmrtné toxikologické vyšetření. Vyšetřovatelům v tomto směru mnoho nenapověděla ani výpověď druhého pilota.

Ten uvedl, „že po návratu na něm neviděl žádnou změnu chování, a v době, kdy spolu mluvili, z jeho dechu žádný alkohol necítil. Rovněž doplnil, že za dobu spolupráce nezaznamenal žádný problém pilota s alkoholem. Jediné, co jej dosti překvapilo, bylo rozhodnutí letět, které si nenechal rozmluvit, i když v minulosti měl ze špatného počasí respekt. Proto dalšího pilota překvapila neoblomnost pilota, ale podřídil se," uvádí se doslova ve zprávě.

Zda měl na tu náhlou změnu rozhodnutí vliv alkohol, nebo jen obava z nedokončení termínu postřiků, se už asi nikdy nedozvíme.

Jisté je jen to, že 54letý pilot po svém příjezdu znovu zkontroloval situaci a rozhodl se vzlétnout. Odvolával se na informace z internetu a od jednoho z pracovníků zemědělského družstva, podle kterých mělo být v okolí Jenišovic dobré počasí. Jeho kolega s ním sice nesouhlasil, dokonce se obával, že by se situace mohla dokonce i náhle zhoršit, ale nechal se přesvědčit. Nakonec se tedy oba do vzduchu vydali a práci si rozdělili.

Ještě jeden přelet

Osudným se 54letému pilotovi stal třetí přelet pole situovaného na hřebenu Kusé Hory. Čas startu podle jeho poznámek byl 13:01. Byl to také poslední zápis, který si do nich udělal. Jeho kolega se mezitím věnoval ošetřování polí u Jenišovic a oba muži udržovali rádiové spojení.

Situace ve vzduchu se podle druhého pilota mezitím zdramatizovala, problémem bylo především drobné mrholení, které ještě zhoršovalo viditelnost. Proto svému kolegovi navrhl (dokonce i za použití sprostých slov), aby práci ukončili. Ten však chtěl ještě dokončit nedostatečně ošetřené pole u Srbců. To bylo naposledy, kdy spolu oba muži mluvili. Na další rádiový kontakt ve 13:15 už totiž 54letý pilot neodpovídal. Muž se tedy domníval, že jeho kolega už přistál Až když na letišti zjistil, že se ještě nevrátil, vydal se ho hledat.

Pravděpodobná trasa letounu před havárií.

Nepřipoutal se

Z vyšetřování vyplývá, že pilot se Čmelákem udělal otočku a při návratu zřejmě nezvládl řízení. Letoun narazil na vrcholky stromů a stal se neovladatelným. Poté se zapíchl přední částí pod velkým téměř kolmým úhlem do země. Letadlo se roztrhalo a některé z úlomků byly nalezeny až více než sedmdesát metrů od místa nárazu trupu.

Pilot nebyl připoután, náraz ho proto částečně vymrštil rozbitou levou stranou kabiny ven, nohama však zůstal zaklíněn. Při nehodě utrpěl mnohočetná zraněním, kterým na místě téměř okamžitě podlehl.

Zvuky v mlze

Vyšetřovatelé vyslechli dva svědky, kteří Čmeláka s 54letým pilotem zaznamenali při jeho posledním letu. Jejich výpovědi se však v otázce počasí mírně lišily.

Muž, který u koryta Řepnického potoka těžil dřevo, pozoroval letoun při cestě směrem na vrchol kopce Kusá Hora. Pak se mu Čmelák ztratil z dohledu. Následoval „intenzivní zvuk rychle za sebou se lámajícího dřeva a to právě ve směru letu letounu." Žádný výbuch neslyšel. V tu chvíli prý bylo zataženo a opar, ale bez srážek. „Viditelnost byla podle svědka dobrá, nacházel se ve vzdálenosti zhruba půl kilometru od vrcholu Kusá Hora," uvádí se doslova ve zprávě.

Odlišně popsal okolnosti nehody další ze svědků, který v tu dobu stál na okraji obce Štěnec, tedy více než kilometr od místa nehody. Podle něj padla mlha, která přikryla zhruba dvě třetiny výšky zalesněného kopce. V ní zaslechl zvuk motoru letadla blížícího se od Kusé Hory. Podle jeho intenzity se zdálo, že je letoun nízko, ale nebylo ho vidět. „Kdo v tomto počasí může létat?" napadlo muže dle jeho vlastních slov. I on následně zaslechl hlasitý zvuk praskajících stromů směrem od Kusé Hory. A pak nastalo ticho…