Od počátku týdne na východočeských silnicích zahynuli už čtyři lidé, podle všeho se na všech nehodách podílel značnou měrou sníh a led.

Jednoho řidiče „sejmul" v pondělí u Chlumce nad Cidlinou neovladatelný návěs kamionu, který vybočil do protisměru. Další tři lidé zemřeli při čelní srážce s protijedoucím autem – u Krouné na Chrudimsku, Kopidlna na Jičínsku a v úterý pak na úzké a i za normálních podmínek nebezpečné silnici u Ostřešan mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Společným jmenovatelem všech tragédií byla podle dosavadních indicií nepřiměřená rychlost nebo nezvládnutí řízení, spojené se smykem.

Od počátku roku si tak silnice ve východních 
Čechách vyžádaly už sedm obětí. Prvními třemi byli ve všech případech chodci.

Stovky dalších nehod řidičů, kteří svá auta nezvládli na kluzkých vozovkách, naštěstí skončily méně tragicky, většinou jen odřenými plechy. Marně přitom odborníci vtloukají řidičům do hlav, že zásady jízdy na zimních silnicích se od letních podmínek zásadně liší.

Vůbec nejčastější příčinou zimních nehod –  zpravidla těch lehčích – však není vysoká rychlost, nýbrž nedodržení bezpečné vzdálenosti. Až poté následují ostatní důvody.

„Velmi často řešíme případy ve větších městech, kde dochází ke střetu i několika vozidel v rychle jedoucích kolonách. A často hazardéry, kteří na sněhu nebo na námraze havarují na letních pneumatikách," řekl Milan Gregor, ředitel Centra likvidace pojistných událostí v pojišťovně Kooperativa.

Letošní zimu teprve druhý sníh přinesl také zajímavý fenomén: roste počet škod, které způsobují vozy s pohonem všech čtyř kol.

Silné auto není výhra

„Díky pohonu všech kol mají tato vozidla podstatně lepší trakci, než obyčejné dvoukolky. Prvně jmenovaná vozidla bohužel při brzdění žádnou výhodu nepřinášejí, což si jejich řidiči neuvědomují," vysvětluje Gregor. Jinými slovy – čtyřkolka sice zabrzdí na místě, ale právě to způsobí problém řidiči, který jede za ní.

Právě nedodržení bezpečné vzdálenosti má u Kooperativvy ročně na svědomí 30 procent pojistných událostí z povinného ručení.

To, že českým řidičům dělá stále největší problém dostatečný odstup, potvrzují i pojišťovny Allianz nebo Česká pojišťovna.

„Nejčastější příčinou nehod jsou stále nárazy do stojících vozidel nebo nedodržení dostatečného odstupu. Množství podobných nehod způsobuje nedostatečné věnování se jízdě, řidiči  často během jízdy a parkování místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách," uvádí Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny.

Velmi významným rizikovým faktorem provozu na českých silnicích je rovněž agresivita za volantem.

Čtyři hlavní příčiny

První „čtyřka" nejčastějších příčin škod tak zůstává stejná, vypadá to, že čeští řidiči opakují stále stejné řidičské chyby. Mezi další patří nezvládnutí řízení, špatné předjíždění a vysoká rychlost.

„Případy nedobrzdění se velmi často objevují právě v zimních měsících, kdy teploty klesají nebo se na vozovce objevuje sníh v různých formách. Typické je to především pro prosinec. Je to dáno tím, že řidičům vždy trvá určitou chvíli, než si na nové podmínky zvyknou. K momentům nedobrzdění se zde přidává i nezvládnutí řízení nebo smyky," přisvědčil mluvčí České pojišťovny Jan Marek.

Zásady jízdy autem v zimních podmínkách

- Dojde-li ke smyku, nikdy nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál), a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet.

- Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu.

- V zimních podmínkách je nutné dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před vámi, než je obvyklé. Brzdná dráha automobilu na zledovatělém povrchu může být až desetinásobná.

- Obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíme počítat s námrazou, i když je momentálně teplota nad bodem mrazu, právě tak jako na promrzlém dláždění.

- Nejen sníh a led, ale i voda nám může připravit v chladném ročním období horké chvíle. Může totiž dojít k aquaplaningu.

- Vyvarujte se náhlých manévrů, klidná a plynulá neagresivní jízda je na kluzkém povrchu nejlepším řešením.
Zdroj: Besip