VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Josef Macháček hodlá na Rallye Dakar rozpoutat "Pouštní bouři"

Heřmanův Městec - Již za dva dny bude vportugalské metropoli Lisabonu zahájen jubilejní 30.ročník Rallye Dakar. Na Tři krále se závodníci přesunou přes Gibraltar do Afriky, kde bude po 9273kilometrech patnáctietapový závod zakončen 20.ledna vsenegalském Dakaru.

2.1.2008
SDÍLEJ:

Vtéto prestižní motoristické soutěži bude letos startovat 245motocyklů, 220automobilů, 100kamionů a 20čtyřkolek. Českou republiku bude reprezentovat jedenáct posádek, mezi nimiž nebude chybět ani čtyřnásobný vítěz Dakaru Josef Macháček zKonopáče uHeřmanova Městce na Chrudimsku. Před vánočními svátky měl sice plné ruce práce sposledními přípravami na náročnou prověrku, ale rozhovor nám ochotně poskytl.

Na jubilejní Rallye Dakar vyrazil Josef Macháček zdomu na Nový rok vpravé poledne. Potřebná technika a další vybavení ovšem cestovaly prostřednictvím spediční firmy spředstihem již 28.prosince. Technická přejímka vLisabonu čeká nejstaršího českého účastníka této prestižní soutěže 4. 1edna v9.45hodin a na trať rallye odstartuje oden později kolem šesté hodiny. Tak tedy, šťastnoucestu!

Po svém loňském prvenství jste mému kolegovi při rozhovoru říkal, že to byl váš poslední Dakar. Co vás přimělo ke změně rozhodnutí?

Je pravda, že jsem chtěl ve svých padesáti letech skončit jak se říká vnejlepším, ale Dakar má prostě své kouzlo. Velkým lákadlem bylo samozřejmě jubileum, vždyť se tato nejprestižnější rallye pojede letos již potřicáté! Vneposlední řadě jsem chtěl také ještě zúročit získané konstruktérské a manažerské zkušenosti vsouvislosti spřípravou nového závodního stroje.

Kolikrát jste vlastně tuto rallye absolvoval?

Jako závodník jsem jel celkem šestkrát a ztoho čtyřikrát vyhrál kategorii čtyřkolek. Vroce 2003jsem asistoval vautomobilu Nissan baviči Petru Novotnému.

Jakého úspěchu si na Dakaru ceníte nejvíce?

Za největší úspěch považuji můj start vroce 2001, kdy jsem dojel do cíle jako jediný čtyřkolkář a byl vabsolutním pořadí 43.z250motorek vdosud nejtěžším a nejdelším Dakaru, který měřil přes jedenáct tisíc kilometrů.

Ajak jste dopadl při dvou účastech, kdy jste nezvítězil?

Vobou případech jsem závod nedokončil. Jednou jsem musel vzdát pro poruchu motoru a podruhé pro prasklou kyvnou vidlici. Dokážu si na trati nebo vcíli etapy opravit ledacos, ale tohle prostě nešlo. Na Dakaru jsou časté poruchy pneumatik, preventivně se mění kyvné vidlice, plno problémů je stlumiči, pro které to je extrémní námaha.

Zatím nejtěžší opravu jsem zvládl při lonském ročníku, kdy jsem měl prasklou nádrž a ze spodní části vytekl benzín, částečně na moji kombinézu. Dojel jsem sprovizorní opravou asi 400kilometrů do bivaku, chladilo mě to pořádně a hrozilo vznícení. Odnesl jsem to chemicky popálenou nohou. Vbivaku jsem naštěstí sehnal laminovací soupravu a celou nádrž opravil.

Potom následovala maratonská 1200km dlouhá etapa bez asistence, kdy jsme po 600kilometrech spali odtrženi od bivaku. Ale nějak jsem to zvládl. Potřebný náhradní materiál mi transportují pánové Macák a Zapletal na doprovodných kamionech.

Při Rallye Dakar nejsou vposledních letech výjimkou přepadení závodníků nebo jejich doprovodu. Vám se podobná nepříjemnost vyhnula?

Musím to zaklepat, přepaden jsem zatím nebyl a doufám, že nebudu. Pořadatelé po předešlých průšvizích problematice bezpečnosti věnují stoupající pozornost, trať zajišťují policisté a vojáci, účinným pomocníkem proti potenciálním útočníkům je isatelitní hlídání.

Aco byste dělal, kdyby vás přece někde přepadli?

Ti lupiči jsou většinou bojácní, ale člověk nikdy neví, kam až mohou při přepadení zajít. Asi bych čekal, co budou dělat oni, a doufal, že mě neodprásknou. Rozhodně bych nekladl nějaký přehnanýodpor.

Počasí vsaharské poušti je vtomto ročním období teplotně velmi rozmanité. Jak se stěmito rozdíly vyrovnáváte?

Přes den bývá teplota kolem pětatřiceti stupňů nad nulou, ale když se blíží západ slunce, tak si preventivně oblékám mikinu, protože teplota velmi rychle klesá. Po západu sluníčka už to chce vytáhnout kulicha a později nezřídka ikožich. Už jsem zažil ito, že ráno byla na sedadle mé čtyřkolky jinovatka.

Přes den se ovšem pořádně ohřejete. Jaký máte vtakovém horku stravovací a pitnýrežim?

Na etapu si moc stravy nevezeme, já jím většinou jenom energetické tyčinky, zato večer vbivaku si to člověk může vynahradit, tam je jídla nadbytek. Pokud se týká pití, tak jsem takový velbloudí typ. Moc toho nevypiju, tak tři litry tekutin denně, hlavně Coca Colu, která mi dodává veškerou energii.

Vpoušti určitě hrozí irůzné jedovaté „potvůrky“. Nemáte snimi nějakou zkušenost?

Je pravda, že tam žije řada druhů jedovatých hadů či pavouků. Ale jsou to plaší tvorové a vbivaku, kde je pořádný mumraj, se lidem klidí zcesty.

Vminulém ročníku jste zvítězil se strojem Pouštní liška. Prý jste si připravil na jubilejní ročník novou „mašinku“…

Ano, postavil jsem novou čtyřkolku, ošedesát kilo lehčí než Pouštní liška. Ta dosahovala maximální rychlosti kolem 160km za hodinu. Nový stroj, který jsem nazval Pouštní bouře, je sice vmaximu asi odeset kilometrů pomalejší, ale má celkově lepší jízdní parametry a ta rapidně nižší váha by měla být velkou výhodou.

Do Pouštní bouře jsem implantoval své veškeré konstruktérské zkušenosti a doufám, že ji na Dakaru pořádně „rozpoutám“. Je jenom škoda, že zatím nemám následovníka, ale přeju si, aby se nějaký zapálený nástupce brzy objevil.

Česká stopa na Rallye Dakar 2008

Jubilejního 30.ročníku Rallye Dakar, který začíná 5.ledna vportugalské metropoli Lisabonu a končí 20.ledna 2008vsenegalském Dakaru (15 etap, 9273kilometrů), se zúčastní ijedenáct českých posádek.

Kategorie čtyřkolek:

Josef Macháček (Yamaha)

Kategorie motocyklů:

David Pabiška (KTM)

Dušan Randýsek (Yamaha)

Martin Macek (Yamaha)

Kategorie automobilů (posádky po dvou):

Miroslav Zapletal a Miloslav Janáček (Mitsubishi L200)

Petr Procházka a Petr Nemajer (Mitsubishi Patero)

Kategorie kamionů (posádky po třech):

Aleš Loprais, Ladislav Lála a Petr Gilar (Tatra)

Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek a Radomír Smolka (Tatra)

Martin Macík, Josef Kalina a Jaroslav Valtr (Liaz)

Marek Spáčil, Jiří Žák a Zdeněk Němec (Liaz)

Robert Randýsek, Zdeněk Pořízek a Petr Zábranský (MAN)

2.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 35 000 Kč Svářeči Svářeč dle ČSN EN ISO 9606, případně CO2. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Budovatelů 323, 538 43 Třemošnice, NÁPLŇ PRÁCE: Měření, broušení, začišťování. , POŽADAVKY: Praxe na CO2 (pokud nemáte normu uvedenou, zaškolím Vás, ale CO2 potřebujete velice dobře ovládat). Znalost technologických dokumentací. Pečlivost., ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY: Ubytování zdarma, pracovní oděv zdarma. Možnost osobního rozvoje., První kontakt učiňte prosím na výše uvedeném telefonním čísle (8-16 hod) nebo na e-mailové adrese.. Pracoviště: Lns s.r.o.- třemošnice, Budovatelů, č.p. 323, 538 43 Třemošnice. Informace: Jana Lévai, +420 601 100 454. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 40 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič/ka vnitrostátní i mezinárodní přepravy skupiny C, E. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: celá ČR., NÁPLŇ PRÁCE: převážně vnitrostátní přepravy a státy EU., POŽADAVKY: ŘP sk. C, E., ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY: 4 týdny dovolené, parkování v místě bydliště v rámci celé ČR, prémie, diety, 10 000 Kč nástupní bonus., První kontakt učiňte prosím na výše uvedeném telefonním čísle nebo na e-mailové adrese.. Pracoviště: Bříza logistics s.r.o., 539 01 Hlinsko v Čechách 1. Informace: Michal Bříza, +420 773 216 202. Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 12 200 Kč Technici v ostatních průmyslových oborech Technik/čka měření emisí - pneuservisu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 12500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Poličská 1365, Hlinsko , Pracovní úvazek může být na plný počet hodin týdně či na zkrácený úvazek 30hod.týdně, NÁPLŇ PRÁCE: měření emisí motorových vozidel, údržba vozidel, technické činnosti v pneuservisu (výměna pneu, diagnostika) a další drobné automechanické práce., První kontakt učiňte prosím na výše uvedeném telefonním čísle v Po-Pá 8-16hod. nebo přímo na provozovně.. Pracoviště: P z p merlin s.r.o ., Poličská, č.p. 1365, 539 01 Hlinsko v Čechách 1. Informace: David Sajfr, +420 607 022 066. Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 19 500 Kč Mechanici a opraváři průmyslových strojů a zařízení Seřizovač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19500 kč, mzda max. 22500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Kouty 53, Hlinsko., Pracovní poměr nejprve na dobu určitou, později možno na dobu neurčitou. , POŽADUJEME: smysl pro zodpovědnost a flexibilitu. Vítáno vyučení ve strojním nebo elektro oboru a praxe., První kontakt prosím učiňte na výše uvedeném telef. čísle, e-mailovou adresou či přímo na shora uvedené adrese.. Pracoviště: Mlékárna hlinsko, a. s., 539 01 Hlinsko v Čechách 1. Informace: Olga Piskačová, +420 469 363 235,724 902 231.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Komentář Tomáše Raise: O duelu, který měl všechno

Fotbalová FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA: MFK Chrudim - FK Varnsdorf.

Smolař Krčál: Penalta je psychologická hra. Bohužel

Bacha na „Panenku“. Mrázek neposlechl

Východní Čechy, Chrudim - Více než tisícovka fanoušků na stadionu Za Vodojemem viděla v souboji domácí Chrudimi a Varnsdorfu dva pokutové kopy. A dva fantastické zákroky brankářů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT