Josef Macháček patří k nejznámějším závodníkům v kategorii rallye čtyřkolek. V poslední době se začíná protlačovat do kategorie bugin. Před několika týdny se tento zkušený motorista ale definitivně rozhodl, že příští závod Rallye Dakar s buginou nepojede.

„Jednal jsem několikrát s pořadateli a ti mně nedokázali vykompenzovat finanční ztrátu, když mě letos nepřihlásili do závodu Dakar. Nebyl jsem poškozen jenom já, ale i další. Já jsem prostřednictvím týmu KM Racing předložil organizátorům dokumenty, které byly dle jejich požadavků. Ale oni raději, než aby se dál zabývali touto kategorií, tak ji zrušili. Z tohoto důvodu Rallye Dakar nepojedu. Sám jsem jednal s pořadateli o možnostech jetí, ale byl jsem odmítnut," sdělil Josef Macháček.

Přitom tento závodník jezdil Rallye Dakar se čtyřkolkou 16 let a z počátku výsledky tomu neodpovídaly. Ale časem se zlepšil natolik, že Rallye Dakar v této kategorii vyhrál celkem pětkrát

Vzhledem k tomu, že skončil rallye se čtyřkolkou a přechází na buginy, tak si letos vyzkoušel několik menších rallye, aby lépe poznal záludnosti ještě staršího typu buginy. Tento stroj chce v nejbližší době vyzkoušet na jedné z dalších rallye, a to Rallye El Chot v Tunisu. Jedná se o trať dlouhou 3200 km, jede se 11 dní a start je 20. října letošního roku. Jedná se o velice náročnou trasu, jsou tam tvrdé podmínky na buginu, závod, ale i pro soutěžící.

V současné době má skoro nově postavenou buginu, kterou chce vyzkoušet v příštím roce na závodě v Tunisu. V případě dobrých výsledků a zájmu pořadatelů, tak až jeho naštvání opadne, jel by s tímto strojem Rallye Dakar. Ale to je ve výhledu.

V příštím roce v únoru chce jet v Africe po bývalé trase rallye Dakar s nově postavenou buginou. Bude to velká zkouška a testování.

„Raději se pořádně na závody buginou připravím, najezdím mnoho náročných kilometrů a jezdit musím na sto procent, pak je to na vítězství. Na všechny závody se moc těším, bugina je auto dynamické, perfektní konstrukce, nedochází ke zranění, je to bezpečné auto. Jízda s buginou je prostě zážitek", pověděl s úsměvem Josef Macháček.

Také něco sdělil o nově stavěné bugině. Postavit takové auto trvá nejméně rok a staví pouze kostru. Váha auto -buginy je 750 kg, je jednomístná a za sedačkou je umístěná benzinová nádrž o obsahu 160 l. Motor má obsah 1400 ccm a výkon 200 koní. Veškeré získané zkušenost, know how dává do výroby své buginy. Hovořit o bugině znamená sedět a poslouchat Josefa Macháčka hodiny a hodiny.

Jeho pravou rukou při stavbě rallye aut, bugin je Míla Hlaváč ze Starého Dvora. Je to člověk, který má veliké znalosti o stavbě kostry vozidla, o motorech, převodovkách a dalších věcech, ale i o závodech. Sám dříve jezdil motokros, dnes pomáhá se stavbou Josefu Macháčkovi s buginou. Také je pravou rukou při rallye závodech v zahraničí, když s ním jede. Přejeme jim hodně zdraví a vítězná tažení.

Pavel Kalina