Intenzivní přípravy v těchto dnech vrcholí v Ledči nad Sázavou, kde se o víkendu 15. a 16. září uskuteční velkolepé završení letošní tuzemské motokrosové sezony.

Ledečskému automotoklubu, jenž si připomene napřesrok již šest desetiletí od uspořádání svého prvního závodu a jenž má dosud stálé místo ve východočeském i republikovém motokrosovém kalendáři, se dostalo zvláštního uznání od nizozemské organizace ECMO (European Classic Motocross Organization), coby garanta závodů klasiků.

Ledeč nad Sázavou, jedno z divukrásných míst Českomoravské vrchoviny, se stane v sobotu 15. září dějištěm veteránského Motokrosu národů.
Jak vyplývá z propozic, tohoto závodu družstev se mohou zúčastnit pouze jezdci nominovaní ECMO. Nestane-li se nějaká nečekanost, tak vedle „dříve narozených" reprezentantů hostitelské země obsahuje startovní listina jména slavných i méně slavných terénářů na přelomu 60. až 80. let z dalších třinácti evropských zemí, mimo jiné z Belgie, Dánska, Francie, Finska, Itálie, Německa, Nizozemska, Švédska, Švýcarska či Velké Británie.
Ledečští pořadatelé v čele s Jaroslavem Doležalem, někdejším vynikajícím terénářem a trojnásobným mistrem ČR ve třídách do 250 a 500 ccm, ve své tiskové zprávě o nadcházející události uvádějí:

„S přípravami jsme začali již na sklonku minulého roku, neboť nároky na organizaci takového mezinárodního podniku jsou zcela mimořádné. Poslední motokros na původní trati, proslulé svým obávaným i oblíbeným kopcem zvaným Amerika, se konal v roce 2002. Motokros národů se pojede v nově upraveném areálu, jenž splňuje současné přísné požadavky na mezinárodní závody a to jak pro motokrosové stroje, tak i pro sajdkáry nebo čtyřkolky. Příznivci motokrosu, rádi vás přivítáme v areálu, který se zrodil díky obětavé práci týmu zkušených a zapálených pořadatelů."

Dvoudenní zápolení mistrů řídítek v Ledči nad Sázavou vyvrcholí v neděli 16. září Motokrosem jednotlivců klasiků a kategorie tzv. Twinshock.
Oba závody se zcela určitě setkají se spontánní diváckou odezvou, především pamětníků, neboť budou i jedinečnou přehlídkou terénních strojů uplynulého půlstoletí.

Veteráni na dvoutaktech či čtyřtaktech – ČZ, Jawa, ESO, BSA, Triumph, Matchless a nebo Husqvarna, Lito či Bultaco a Montesa – budou dokumentovat nejen konstruktérskou vynalézavost a preciznost v té či oné době, ale zároveň napíší další silný příběh o nezdolnosti lidské vůle a nebo o tom, že jejich „dědkovský věk" má daleko k jednotvárnosti…