Investor Milan Kušta na svém pozemku u letiště nepostaví padesát rodinných domů, jak plánoval. Zastupitelstvo, jejímž je členem, změnu územního plánu na bytovou výstavbu neschválilo. Kušta proto tyto investice přesouvá do nedaleké Přelouče.
Jako Chrudimák vypozoroval, že v jeho městě nejsou pozemky pro rodinné domy. „Lidé proto odcházejí do okolních vesnic a tento odliv obyvatet má negativní důsledky na městskou pokladnu,“ tvrdí Kušta, který začne koncem tohoto roku stavět 80 rodinných domů v Přelouči.
„Z ekonomického hlediska je mi jedno, jestli na pozemcích budou výrobní haly nebo obchody. Jako zastupitele mne ale mrzí, že lidé, kteří by zde získali hezké bydlení, odcházejí a město přichází o jejich daně,“ dodává Kušta. Velmi ho překvapilo, že projekt nepodpořili místostarostové Petr Řezníček a Roman Málek.
„Co ho překvapilo? Vždyť jsme na toto téma hovořili!Celou lokalitu musíme řešit v novém územním plánu včetně zahrádkářské kolonie a technických služeb,“ tvrdí Petr Řezníček.
Podnikatel Milan Kušta koupil pozemky u letiště poté, co skončil téměř sedmiletý právní sport mezi původním vlastníkem, společností NTC Chrudim. Parcely mu prodal podnikatel Fošum z Rychnova nad Kněžnou, který je získal rozhodnutím vrchního soudu. Protože jsou pozemky určené pro výrobu a obchod, zůstanou ladem ještě několik let.
Tvorba územního plánu totiž trvá asi čtyři roky. „Ptá–li se pan Kušta, proč jsem nehlasoval pro změnu územního plánu, má odpověď zní takto: neřeší se celá lokalita, ale jen část pole. Dalším důvodem, které mne k rozhodnutí vedly, je blízkost letiště a z něj vycházející hluk. Nemyslím, že by to byla dobrá kombinace s rodinnými domy,“ míní místostarosta Roman Málek.
Milan Kušta si je vědom, že důvodem neodslouhlasení změny územního plánu byla obava některých zastupitelů z blízkosti sportovního letiště. „Údajně to byl i silný lobing členů aeroklubu,“ zdůrazňuje Kušta, který se kvůli podjatosti zdržel hlasování.
Jeho investorské plány se z Chrudimě přesouvají do Přelouče, kde dostala výstavba osmdesáti rodinných domů zelenou. „Je o ni nebývalý zájem. Již dnes je třetina předběžně rezervována. Stavět se začne koncem tohoto roku,“ dodává.
Ke změně územního plánu, jež by umožnila výstavbu pozemků naproti chrudimskému letišti, hlasování zastupitelů nedospělo. Tvorba nového dokumentu bude trvat nejméně čtyři roky. Výběrové řízení na jeho zpracovatele přitom rada města na svém zasedání 12. července zrušila. Přihlásily se do něj dvě firmy, jež nedoložily to, co po nich vypisovatel výběrového řízení požadoval.
Nebylo to poprvé, co rada výběrové řízení zrušila. Poprvé to bylo proto, že nebyly podmínky výběru dvoukolové, což má při posuzování nabídek výhodu. Druhé výběrové řízení skončilo stížností jednoho zvyřazených adeptů, který proti vyškrtnutí ze seznamu protestoval. Jeho tvrzení se ukázalo být jako pravdivé, a tak bylo řízení opět zrušeno. Zajímavé je, že se tato firma už do dalšího výběrového řízení na zpracovatele územního plánu nepřihlásila.