V průměru se zvýšily o šest procent, potvrdil Vladimír Záleský, jednatel společnosti Oredo, která je organizátorem regionální dopravy v obou krajích. Zdražení s předstihem reaguje na nárůst sazby DPH, někde však bylo i podstatně vyšší.

Například za lístek v autobusu jedoucím z Pardubic do Hradce Králové lidé nově zaplatí o deset korun více. „V minulosti byly některé trasy výrazně zvýhodněné, zvláště na Pardubicku, což bylo nespravedlivé. To jsme teď zčásti narovnali,” uvedl Záleský.

Od minulého týdne v Pardubickém i Královéhradeckém kraji začal fungovat takzvaný tarif Iredo (Integrovaná regionální doprava). Lidé mají možnost jezdit na jednu společnou jízdenku vlakem i autobusem. Jízdenka platí pro všechny autobusové dopravce na regionálních spojích a také vlaky v Pardubickém i Královéhradeckém kraji. Systém nabízí i sedmidenní a třicetidenní jízdenky.

Autobusoví dopravci si stanovují sami ceny u dálkových linek, které provozují bez příspěvků krajů. Jízdné na rozdíl od pásmového systému Iredo vychází z počtu ujetých kilometrů a ceny za kilometr. I tyto spoje někdy značně zdražily, někdy i zhruba o třetinu.

(čtk, reg)