Celosvětová ekonomická krize zasáhla v letošním roce naplno provozovatele civilní dopravy na pardubickém letišti s mezinárodním provozem.
Společnost East Bohemian Airport (EBA) zaznamenala pokles odbavených cestujících o desítky procent.
Finanční problémy s provozem ale zatím firmě nehrozí. Předcházející roky se totiž nacházela v černých číslech a nastřádala si rezervu, kterou nyní bude propad sanovat.

Devalvace rublu

„Dá se předpokládat, že propad bude zhruba čtyřicet procent,“ říká k aktuálním číslům odbavených cestujících na pardubickém letišti ředitel akciové společnosti EBA Jan Andrlík. Zatímco v roce 2007 zaznamenalo letiště rekordních téměř 94 tisíc lidí, kteří prošli jeho terminálem, o rok později to bylo necelých 87 tisíc. Letos pád pokračuje.
"Budeme se blížit k padesáti tisícům cestujících. Netuším, co udělá konec roku. Máme tam nahlášené nějaké lety, ale to se nikdy neví. Budeme se však pohybovat někde mezi 48 až 50 tisíci cestujících,“ odhaduje Andrlík.

Největší pokles je podle něj u cestujících z Východu. „Bohužel největší propad máme u ruské klientely. Je to situace související zejména s devalvací rublu. Ta nás postihla jednoznačně nejvíce.“ A důvod? „Lety jsou pro Rusy drahé,“ vysvětluje ředitel EBA.
Pokles odbavených letadel by ale neměl podle Jana Andrlíka znamenat, že se provozovatel civilní části letiště ocitl ve vážné finanční situaci.
„Minulé tři, čtyři roky jsme vždycky skončili se ziskem a vytvořili si určité provozní rezervy tak, abychom je případně buď investovali, nebo je zpětně mohli vložit do provozu. Takže my tento rok skončíme s určitým deficitem, ale budeme schopni tento i příští rok ještě pokrýt nebo dofinancovat ze zisků minulých let, tedy roků 2008, 2007 a 2006. Proto nyní neočekávám, že bychom potřebovali pomoc od města a od kraje. To jsou samozřejmě peníze provozní. Něco jiného jsou peníze investiční, to je ale jiná rovina problému,“ říká ředitel firmy EBA Jan Andrlík.

„Pokud by krize měla přetrvat i příští rok a nepodařilo se zlepšit výkony letiště, to znamená, že se potřebujeme znovu vrátit minimálně na 70 tisíc cestujících, tak pak bychom uvažovali i o tom, že budeme muset majitele společnosti požádat o nějakou bezúročnou výhodnou půjčku anebo provozní dotaci,“ pokračuje Jan Andrlík. „Ale to bychom žádali až na rok 2011. Teď si myslím, že dokážeme tento i příští rok pokrýt ze zisku minulých let.“

Hala zatím počká

Společnost EBA je v držení dvou samospráv. Město Pardubice v ní vlastní dvě třetiny akcií, zbývající část Pardubický kraj. Poslední roky se dlouho mluvilo o výstavbě nového letištního terminálu a nalezení strategického partnera. Z projektu ale za současných ekonomických podmínek prozatím sešlo a místo haly se EBA zaměřuje na rozvoj infrastruktury letiště.