„Někteří, zvláště menší podnikatelé, tuto skutečnost nevědí a bývají nepříjemně překvapeni, že při nákupu například vrtačky pro firmu prodejce uvede na záruční list délku záruky šest měsíců,“ informuje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a dodává, že zde neplatí ani zákon na ochranu spotřebitele, který chrání svými ustanoveními spotřebitele a nikoliv podnikatele.

To znamená, že není automaticky nárok na výměnu výrobku při třech stejných závadách a ani reklamace nemusí být vyřízena do třiceti dnů.

„Stává se například při nákupu přes internet, že podnikatel objednává určitou věc ne pro podnikání, ale pro soukromou potřebu. Protože je zvyklý všude uvádět svoje IČO, mechanicky je napíše i do této objednávky a prodejcem je automaticky zařazen mezi podnikatele a je mu poskytnuta kratší záruční lhůta. Nejedná se o nějakou diskriminaci podnikatelů, ale o to, že když kutil bude používat vrtačku občas doma a podnikatel se stejnou vrtačkou bude pracovat osm hodin denně, pochopitelně se životnost nástroje podstatně zkrátí,“ objasňuje Josef Černý.

Velkoobchod Makro není klasický kamenný obchod, jak se mnoho lidí domnívá, ale velkoobchod určený především podnikatelům.

„Z toho vyplývá, že podmínky pro reklamaci by se zde mohly od klasického obchodu v některých bodech lišit, takže doporučuji při nákupu například spotřebiče se informovat, zda musím pro případ reklamace uchovat originální obal a podobně. Nakupujeme – li v jakémkoli velkoobchodě, doporučuji se přesvědčit, zda udávané ceny jsou včetně daně z přidané hodnoty (DPH),“ uzavírá Černý.