O spokojenosti přitom může rozhodnout maličkost, třeba průtahy při reklamaci. Pokud jim chcete předejít, musíte mít v pořádku doklady, které jsou k jejímu vyřízení nezbytné. „Při nákupu spotřebního zboží nám je prodejce na požádání povinen vystavit doklad o koupi. U výrobků, ke kterým je dodáván, také záruční list. Je vhodné oba tyto doklady dobře uschovat,“ upozorňuje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Zákon ale nepředepisuje, že stejné doklady musí spotřebitel předložit i k reklamačnímu řízení. Většina obchodníků vyžaduje záruční list i doklad o koupi. „Pokud spotřebitel oba tyto doklady vlastní, je to ideální stav,“ vysvětluje Černý. Může se stát, že jeden z dokladů ztratíte. Ani potom by neměla být reklamace nijak komplikovaná, přestože se můžete setkat s obchodníkem, který po vás bude vyžadovat doklady oba, nebo odmítne výrobek k reklamačnímu řízení přijmout. „Spotřebitel však musí prodejci při reklamaci pouze prokázat, že výrobek koupil u něj, kdy ho koupil a v případě, že by došlo k odstoupení od kupní smlouvy, také za kolik. Přitom je zcela lhostejné, jak to prokáže,“ připomíná Josef Černý.

Více na straně 5 v Chrudimském deníku ve čtvrtek 24. května.