Ti starší z nás totiž pamatují doby, kdy na veškeré výrobky musely být zajišťovány náhradní díly po dobu deseti let po ukončení výroby nebo dovozu. V dněšní době již tomu tak není. „Žádný zákon neukládá výrobci, dovozci ani prodejci zajišťovat náhradní díly po uplynutí záruční doby,“ řekl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Stačí si vzpomenout, jaký byl sortiment tehdy a jak dlouho se vyráběl stále stejný výrobek. Tím pádem nebyl problém díly takto zajišťovat. „Nyní se někteří spotřebitelé diví a zlobí, že tomu již tak není. Že jejich relativně nový výrobek, který je třeba pouze dva a půl roku starý, nelze opravit z důvodu nedostatku náhradních dílů a nikde nemají dovolání. Bohužel, taková je skutečnost,“ vysvětluje Černý.

Doba se však podstatně změnila. Dnes je výběr zboží nesrovnatelně větší a při tempu, kterým jde technika dopředu, výrobky technicky stárnou podstatně rychleji. Tudíž udržovat díly ve skladech po tak dlouhou dobu by nebylo ani ekonomické.

„Navíc celosvětový trend je takový, aby se spíše kupovaly nové výrobky, než opravovaly ty staré. K tomu přispívá i zlevňování nových výrobků a na druhé straně růst cen náhradních dílů a tedy i oprav,“ dodal Černý.