Na některých místech kraje by mohly zajišťovat veřejnou dopravu výjimečně také mikrobusy provozovatelů taxislužby.

Cíl? Nižší náklady

Kraj tím chce dosáhnout nižších nákladů, než kdyby pro několik cestujících musel jezdit velký autobus.
Informoval o tom Vladimír Záleský, jednatel společnosti Oredo, která je organizátorem regionální dopravy v Pardubickém a Královéhradeckém kraji.
Potřeba přepravit několik pasažérů vznikla například na trase ze Svitav na Brněnec.

Lidé by se po dvaadvacáté hodině neměli jak dostat z odpolední směny.
„Odvézt lidi musíme, ale vypravovat pro ně autobus by bylo ekonomicky nepřijatelné,” uvedl krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD).
Cestující by v mikrobusu platili běžnou cenu jízdného, náklady by dopravci kompenzovalo hejtmanství jako objednatel veřejné dopravy.

„Přeprava by byla na zavolání podobně jako taxi,” řekl Vladimír Záleský. Spoj by nebyl zanesen v jízdním řádu, jak by vše v praxi fungovalo není zatím dořešené.
Pardubický kraj letos také začal s úpravami veřejné dopravy. Některé nevytížené vlakové spoje nahradí autobusy, případně menší takzvané radiobusy, které budou jezdit na telefonickou objednávku den předem a budou figurovat v jízdním řádu. Peníze ušetřené za nákladnou železniční přepravu budou sloužit rozšíření autobusových spojů. Postupně by také měly přibývat víkendové linky.

Kolik kraj doplácí?

Ročně hejtmanství a z menší části i stát na veřejnou dopravu doplácí zhruba tři čtvrtě miliardy korun, z toho na vlaky připadá 445 milionů, na autobusy 306 milionů korun.

Na jeden kilometr osobní železniční dopravy doplácí Pardubický kraj Českým drahám zhruba 92 korun.
Naproti tomu autobusovým dopravcům přispívá na objednané spoje jen 18 korun na ujetý kilometr.

(zr, čtk)