Nemusí tak zdržovat strojvedoucího, na kterého jsou odkázáni všichni ti bez jízdního dokladu. Moderní způsob odbavení má však slabiny. Deník se o tom přesvědčil na trati Svitavy Žďárec u Skutče. Automat při jízdě vlaku ne vždy funguje.
Nedávný pokles tržeb na jedné trati v Libereckém kraji způsobený jízdami černých pasažérů po odchodu průvodčích, není podle Českých drah všeobecným trendem na všech tratích, kde je cestující odpovědný za své odbavení. „Na ostatních tratích v souvislosti se specifickým odbavením zásadní problémy v oblasti tržeb nezaznamenáváme,“ podotkl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Černé pasažéry automat nevytváří
Automat, jejž dráhy nasazovaly, aby urychlily odbavení cestujících, při naší jízdě ze Svitav do Pusté Kamenice nefungoval (na snímku). Zejména v dopravních špičkách, kdy je nápor cestujících největší, zpožďuje nákup jízdenek u strojvedoucího odjezd vlaku. České dráhy však nákup jízdenek přes automat považují za doplňkový. A že by nápor cestujících a nefungující automat přispíval k většímu počtu černých pasažérů, zástupci Českých drah striktně odmítají.
„Případná závada na automatu tak prakticky neovlivňuje jejich počet, automat je jen jednou z možností odbavení. U spojů jedoucích ve špičce se navíc případ od případu zavádí i doprovod vlakovou četou, právě s cílem zamezit případnému úniku tržeb,“ řekl Petr Šťáhlavský s tím, že odbavení standardně zajišťuje také strojvedoucí. Řada cestujících také využívá časové předplatní nebo zpáteční jízdenky a není je třeba tedy u konkrétního spoje zvlášť odbavovat.
Na průvodčí zapomeňte
Dráhy tím tak opět vyvracejí domněnku, že by na této trati poklesly díky černým pasažérům tržby. Dopravce nehodlá na zavedené praxi na trati 261, kde vlaky jezdí několik let bez průvodčích, nic měnit. Namátkové kontroly cestujících jsou prý dostatečné.
„Nasazení vlakových revizorů na tratě se specifickým způsobem odbavení se řídí interním plánem a z pochopitelných důvodů ho nezveřejňujeme. Tento způsob je vysoce efektivní a představuje významné snížení nákladů na provoz a zlepšení efektivity provozu tratí,“ nechal se slyšet Petr Šťáhlavský.
Efektivní práce revizorů však nezachránila trať v úseku Pustá Kamenice Žďárec u Skutče, jenž byla za necelých 300 milionů korun modernizována a od nového jízdního řádu si na ní kraj neobjednal osobní dopravu kromě čtyř spojů o víkendu.