Dopady celosvětové ekonomické krize už jsou v Česku znát i při výběru letošní zahraniční dovolené.

Krize je letos cítit

„Zatímco loni se o krizi hodně mluvilo, ale tolik se u nás neprojevila, letos už je cítit mnohem víc,“ konstatoval obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Jan Koláčný. „Lidé přemýšlí, zda cestovat a pokud už se rozhodnou, že ano, tak za jakých podmínek,“ poznamenal.
„Pokud dříve Češi otáčeli každou korunu dvakrát, letos tak čtyřikrát,“ sdělil Koláčný.

„Na druhou stranu letos se za první tři měsíce prodalo více zájezdů než za stejnou dobu v minulém roce. Na začátku loňského roku totiž lidé moc nevěděli, co je čeká, ale pak v hlavní sezoně si dovolenou nakonec dopřáli. Letos hodně zvažují, jestli v létě do zahraničí vůbec vycestují,“ srovnával obchodní ředitel cestovní kanceláře.

„Letos dopadly dobře první tři měsíce, ale pak skončil prodej zvýhodněných zájezdů a přišly výbuchy islandské sopky či nepokoje v řeckých Aténách. Lidé se obávali, zda na dovolenou vůbec odletí, a tak se ve velké míře rozhodli odložit své rozhodnutí až na poslední chvíli,“ prohlásil.

„Loni s námi odcestovalo do zahraničí 250 tisíc klientů. Náš obrat činil 3,6 miliardy korun a zisk 168 milionů před zdaněním. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo dosáhnout stejného počtu klientů, ale obrat a zisk zřejmě bude oproti loňsku nižší,“ odhadoval obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours.

Egypt jasně vede

„Číslo jedna je u nás jednoznačně Egypt, což je dáno i tím, že tuto destinaci máme v nabídce celý rok. Na druhé příčce je Tunisko, přestože zájem českých turistů o tuto zemi je trochu nižší než v předchozích letech. Na třetí a čtvrté pozici jsou Turecko a Řecko. Zatímco u Turecka zaznamenáváme růst zájmu českých turistů, u Řecka nepatrný pokles,“ pokračoval.

Bulharsko jako hit

„Češi se letos ve výběru dovolené rozhodli dělat kompromisy, na čemž jednoznačně profituje Bulharsko. To je dlouhodobě považováno za destinaci s nižšími náklady na dovolenou. Dalo by se říct, že Češi tak nějak automaticky předpokládají, že zájezd tam bude cenově výhodnější než třeba ve Španělsku. Proto šel zájem o Bulharsko tak výrazně nahoru a třeba Španělsko stagnuje,“ dodal Koláčný.

Mnozí budou při výběru letní dovolené volit kompromis

„Co se týče exotických destinací, tak těch nových, které by se na českém trhu osvědčily, už moc nezbývá. Doba, kdy člověk sáhl někam do šuplíku a tato destinace měla hned úspěch, už je asi za námi,“ vyjádřil se obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Jan Koláčný.

Exotické cíle

„Vzdálené cíle, které mají budoucnost, jsou podle mého názoru Dominikánská republika, Kuba a Thajsko. Zajímavé pro nás jsou takové, kde se podaří za týden získat 200 klientů. Většina z dalších exotických destinací toto kritérium nesplňuje nebou jsou pro nás technicky nedostupné, případně ekonomicky nerentabilní,“ podotkl Jan Koláčný, podle něhož si český turista pomalu zvyká na vyšší standard ubytování.

„Český klient je náročnější než v předchozích letech. Vyžaduje služby na úrovni, učí se jezdit do kvalitnějších hotelů, zvyká si na lepší servis. Na druhou stranu ale málokdo chce slyšet, že kvalitnější služby stojí víc peněz. Většina klientů to zcela jistě chápe, ale najdou se i tací, co by rádi do čtyřhvězdičkového hotelu, měli zajištěný all inclusive servis, ale jsou za to vše ochotni zaplatit jen cenu, která byla před čtyřmi lety v apartmánech. To samozřejmě není možné,“ pravil Koláčný.

„Můžeme potvrdit, že čeští turisté, kteří přijíždějí na řecký ostrov Kréta, v řadě případů opouštějí hotely nižší kategorie a míří do lepších. V posledních letech už Češi mají v hojné míře zájem i o čtyř a pětihvězdičkové hotely, zatímco v minulých letech vybírali pro svou dovolenou hlavně apartmány a studia nižší cenové kategorie,“ všiml si předseda Asociace cestovního ruchu na Krétě Theodoros Milonakis a dodal, že na hlavní krétské letiště v Heraklionu přilétne ročně přibližně 75 tisíc českých turistů.

Češi prý rádi čtou

„Čeští turisté jsou klidní, rozhodně nedělají tolik hluku, jako třeba některé jiné národy. Když na Krétu začali jezdit, byli hodně zdrženliví, ale nyní mám pocit, že už se jejich postoje postupně mění. Mohou si více dovolit, více se přátelí, začínají se otevírat. A co mi přijde na českých turistech hodně sympatické? Že si na dovolené rádi čtou,“ přidal se Kostas Lagoudakis, starosta oblasti Malia, kam ročně zamíří zhruba 300 tisíc zahraničních turistů.

„Český turista je velmi přátelský. Rád poznává nové věci a sluní se na krétských plážích,“ přidal se starosta letoviska Hersonissos Jorgos Dimarchos Danelakis.

„Nepamatuji si, že by s českými turisty byly někdy nějaké problémy,“ potvrdil starosta krétské oblasti Gazi Georgios Markogiannakis.
„Výhodou Řecka je, že těží ze své až ortodoxní, konzervativní klientely, která se každý rok do této země vrací a řeší pouze otázku, jaký ze zdejších ostrovů si pro svou dovolenou vybere,“ řekl marketingový ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma.

„Přestože cestovní ruch vždycky zaznamenával menší či větší krize, Řecko jimi pokaždé proplouvalo velmi dobře. Posledních deset let je o tuto destinaci v podstatě konstantní zájem,“ vyprávěl.

„Letos pochopitelně Řecku příliš nepomohly nepokoje v Aténách a ani situace jejich ekonomiky, ale žádné plošné slevy na hotely nám místní provozovatelé zatím nenabízeli. Zřejmě vyčkávají, jak dopadne letošní hlavní sezona,“ přemítal Stanislav Zíma.
„Existují nabídky Last minute, kde se jedná až o dvacetiprocentní slevy, ale ty nastávají hlavně u případů, kdy cestovní kanceláře správně neodhadly své síly a objednaly si více ubytovacích kapacit než potřebovaly a teď se na poslední chvíli alespoň snaží snížit ztrátu,“ doplnil.

(td)