V Královéhradeckém kraji bude od prosince, případně od března 2010, zrušena celá desetina dosavadních spojů. Důvod? Jednoduchý, nejsou na ně peníze.
Redukce se nebude týkat jen malých lokálek, ale i některých frekventovaných tratí. Lidé přijdou zejména o málo využívané ranní či večerní spoje, vlaky o víkendech a svátcích či o zimních a letních prázdninách.
Pravidelná taktová doprava na hlavních tratích, například v úseku Hradec Králové – Pardubice by však měla zůstat zachována.
Vedení kraje tvrdí, že důvodem omezení je radikální snížení státní dotace na ztrátové osobní vlaky kvůli nynější hospodářské krizi. „Dotace státu na železniční dopravní obslužnost v regionech se od příštího roku sníží proti letošku o více než půl miliardy korun. K podobnému opatření musely kvůli nedostatku peněz od státu v souvislosti s dopady hospodářského útlumu české ekonomiky přistoupit i ostatní české kraje,“ uvedl mluvčí kraje Imrich Dioszegi.
To ale není tak úplně pravda. Sousední Pardubický kraj se potýká s propadem příjmů na zabezpečení dopravní obslužnosti mnohem menším a zruší jen 2,4 procenta spojů. „Bude se to týkat jen málo využívaných tratí, například Chrudim – Heřmanův Městec a odsud dál do Prachovic. Jinde, třeba mezi Přeloučí a Chvaleticemi, budou spoje naopak posíleny,“ uvedl vedoucí odboru dopravy pardubického krajského úřadu Ladislav Umbraun.
Vedení Královéhradeckého kraje a společnosti Oredo, která tady má na starosti organizaci dopravní obslužnosti argumentuje, že tady kraj musel k výraznější redukci sáhnout kvůli zcela jiným výchozím podmínkám.
„Dosavadní dotační systém našemu kraji díky vysoké hustotě tratí nahrával a mohli jsme proto udržovat vysokou frekvenci spojů. Nyní dohodnuté nové podmínky a nový vzorec financování mezi 14 českými kraji, vládou a Českými drahami ale přinesly právě našemu kraji výrazné navýšení částky, kterou bude muset nově hradit,“ řekl šéf Oreda Vladimír Záleský.
Pravdou je, že i přes téměř desetiprocentní redukci spojů kraj vydá na ztrátovou osobní železniční dopravu téměř 330 milionů korun, o 24 milionů víc než vloni. V Pardubickém kraji je přes menší redukci navýšení jen desetimilionové.
Zrušeno má být například několik vlaků mezi Holicemi, Týništěm nad Orlicí, Hradcem Králové a Doudleby nad Orlicí, Hradcem a Jaroměří a na řadě dalších tratí.
Stát snížil dotace na dráhu, desetina vlaků se v kraji zastaví
/TISKOVÁ ZPRÁVA/
Prakticky za každý ze zrušených spojů v kraji bude cestujícím sloužit alternativní vlakové či autobusové spojení. V pracovní dny pojede do 60 minut a o víkendech do 120 minut.
„Původně hrozilo, že náš kraj kvůli krácení příspěvku na drážní dopravní obslužnost bude muset škrtnout až 40 procent spojů, čemuž se podařilo zabránit. Je to také díky zachování finanční spoluúčasti Českých drah, které v našem kraji dají na osobní přepravu kolem 50 milionů korun. Jakékoli rušení spojů není pozitivní zprávou pro cestující, ale v současné velice složité ekonomické situaci se podařilo najít míru maximálně uspokojivého řešení,“ uvedl Josef Ješina, radní Královéhradeckého kraje odpovědný za dopravu.
Dosud kraj hradil drahám prokazatelnou ztrátu z přepravy ve výši 50 korun za kilometr a letos přepočítal ztrátu na 110 korun. Celkový příspěvek státu na drážní dopravu se krajům celkově ztenčil o více než půl miliardy. Smlouva, která počítá s nižším příspěvkem státu a zvyšuje finanční spoluúčast krajů na zajištění osobní přepravy na dráze, bude platit dalších deset let. „Znamená to na druhou stranu stabilizaci pro zajištění jistot v osobní vlakové přepravě do budoucna,“ dodal Ješina.
Královéhradecký kraj má jednu z nejhustších železničních sítí v České republice a dosud se na jejím financování ve srovnání s jinými kraji podílel podstatně nižší částkou než tomu bylo v jiných regionech. Omezení přesně 9,5 procent vlakových spojů znamená, že vlaky najezdí v Královéhradeckém kraji oproti letošnímu roku o 600 tisíc kilometrů méně. Rušení spojů se týká především málo využívaných spojů, které většinou jezdily večer či o víkendech.
Imrich Dioszegi, mluvčí Královéhradeckého kraje