Široké schody jsou jakoby mrtvé. Před obchůdky a provozovnami nestojí žádné reklamní tabule. Živnostníci jsou rozzlobeni na město, které vybírá poplatky za zábor veřejného prostranství a rozhodli se proto, že nebudou do městské kasy kvůli vyhlášce 7/2010 přispívat.

Vybírání peněz mnozí nazývají „výpalným“. Například majitel antikvariátu Zdeněk Štěpánek by měl městu platit za zabraný půlmetr čtvereční tři sta korun měsíčně. „Po městě chodí úřednice a fotí si provozovny s reklamou na chodníku. Byl bych rád, kdyby někdy zadokumentovali to, co pro město děláme zcela zdarma – uklízíme odpadky, sníh, solíme schody. Každou chvíli jsou před krámem zvratky. To představuje částky v řádech tisíců, které mlčky darujeme městu. To ale nemá uznání a naopak chce po nás další peníze,“ zlobí se Štěpánek.

O vyjádření jsme požádali místostarostu města Miroslava Tejkla.

„Cílem zavedení tohoto zpoplatnění byla regulace počtu a umísťování reklamních zařízení na veřejných prostranstvích, která do této doby byla umísťována chaoticky, často ve velkém počtu a na nevhodných místech z hlediska provozu na pozemních komunikacích,“ řekl Tejkl, podle kterého je poplatek vybírán i v jiných městech.

Například v Pardubicích je až dvojnásobný. Od začátku tohoto roku město Chrudim vybralo na těchto poplatcích asi 70 tisíc korun.

Zpoplatnění reklam na veřejném prostranství v roce 2008 zavedlo minulé vedení radnice. „Musíme tuto obecně závaznou vyhlášku respektovat a být zároveň spravedliví. Ať platí všichni anebo nikdo, proto vykonáváme kontroly. Pokud chtějí občané něco změnit, mohou se obrátit na zastupitele,“ radí živnostníkům místostarosta.

Poplatek za užívání veřejného prostranství se vybírá v souladu s Obecně závaznou vyhláškou města Chrudim č. 7/2010, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, která byla schválena Zastupitelstvem města Chrudim na jeho zasedání dne 13.12.2010. Zpoplatňování užívání veřejného prostranství pro umísťování přenosných reklamního zařízení bylo zavedeno již Obecně závaznou vyhláškou města Chrudim č. 10/2008, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, která byla schválena Zastupitelstvem města Chrudim na jeho zasedání dne 15.12.2008. Výjimku z obecně závazné vyhlášky nelze udělit.

Cílem zavedení tohoto zpoplatnění byla regulace počtu a umísťování reklamních zařízení na veřejných prostranstvích, které do této doby byly umísťováni chaoticky, často ve velkém počtu a na nevhodných místech z hlediska provozu na pozemních komunikacích (omezení průchodnosti chodníků, ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, atd. )

Zpoplatnění umístěných reklamních zařízení na veřejných prostranstvích je obvyklé i v jiných městech.

Např. Pardubice zpoplatňují umísťování reklamních zařízení výrazně vyššími – někde až dvakrát vyššími - sazbami. V Chrudimi to je 200,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (1. a 2. městská zóna), 150,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (3. městská zóna) a 100,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (4. městská zóna).

V Pardubicích je to 400,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (1. městská zóna), 300,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (2. městská zóna), 200,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (3. městská zóna) a 100,-Kč za m2 za každý započatý měsíc (4. městská zóna).

Za dosavadní část roku 2011 bylo městem Chrudim vybráno na těchto poplatcích (přenosná reklamní zařízení) částka ve výši cca 70.000,-Kč.

Změna výše uvedené obecně závazné vyhlášky (např. snížení poplatků nebo případně jejich zrušení) je možná pouze na základě rozhodnutí Zastupitelstva města Chrudim. Občané města Chrudim mají právo předkládat zastupitelům k projednání své návrhy a připomínky.

Současná radnice pochopitelně musí respektovat platnou místní právní úpravu schválenou Zastupitelstvem města Chrudim a z hlediska obecné spravedlnosti by měla požadovat, aby když už nějaké zpoplatnění existuje, tak aby se týkalo všech.

Aby ti, kteří platí, nebyli v nevýhodě oproti těm, kteří se tomu snaží vyhýbat.

Proto město provádí kontroly podle městské vyhlášky, která dnes platí.

Buď je umístění reklamních zařízení na veřejných prostranstvích zpoplatněno – a pak by se mělo týkat všech. Anebo je možné ho zrušit – a to zase pro všechny.

V roce 2008 předchozí radnice zpoplatnění umísťování reklamních zařízení zavedla z určitých důvodů – nikoli z nějakého svého rozmaru.

Podnikatelé ze Širokých schodů se mohou obrátit na zastupitele – nebo některé z nich - s cílem přesvědčit je, že změna v roce 2008 byla chybou a s podnětem, aby poplatek za umístění reklamních zařízení byl zrušen.

A je pak zastupitelech, aby v dané věci rozhodli a případně vyhlášku zrušili.